Under Black Week 2024 passade många snusare på att fylla på sina förråd till fördelaktiga priser, och intresset för vitt snus fortsatte att växa. Denna kategori, som blivit ett populärt alternativ för dem som vill ha en fräsch och modern snusupplevelse, bjöd på en mängd smakval. Men vilka smaker och varumärken var egentligen de mest eftertraktade under denna intensiva shoppingvecka?
Här sammanfattar vi de populäraste smakerna, och vi ser även fram emot en intressant förändring: Velo, Sveriges största varumärken, kommer att byta namn på sina produkter i januari 2025, något som ytterligare kan påverka snuslandskapet under Black Friday 2025.
Mint i topp – särskilt Velo Crispy Peppermint
Vitt snus ska kännas fräscht! Många snusare föredrar någon av alla de mintsmaker som finns tillgängliga. Särskilt populär är Velo snus Crispy Peppermint som är det vita snus som köptes mest av alla under Black Week 2024. Denna smak kallades tidigare Velo Ice Cool, men det nya namnet gör det tydligare att det är pepparmynta som dominerar smakupplevelsen. Velo Crispy Mint kommer i det populära slim-formatet.
Näst populärast var toppsäljarens lillasyster Velo Spiffy Spearmint i miniformat, med lite lägre nikotinstyrka och en söt smak av mynta kombinerad med kyligare toner av mentol.
Topp 3 vitt snus med mintsmak
-
Velo Crispy Peppermint
-
Velo Spiffy Spearmint
-
Velo Mighty Peppermint Max
Bubblare med mintsmak
-
XQS Blueberry Mint Slim Strong och FIX Blueberry ice #5 (blåbär/mentol)
-
Loop Smooth Mint Extra Strong
-
ZONE X Cold Blast XS (mentol/pepparmint)
Vitt snus med frukt och bärsmaker: näst populärast
Den smakfamilj som är näst mest populär hos vitt snus-brukarna är den fruktiga. Velo Groovy Grape Mini är den sort som under black week sålde allra bäst i den här kategorin. Troligen är det kombinationen smak av röda druvor och miniprilla som tilltalar många. Näst populärast var Velo Breezy Mango där mangosmaken kompletteras med mandarin och passionsfrukt.
Topp 3 vitt snus med fruktig smak
-
Velo Groovy Grape Mini
-
Velo Breezy Mango
-
Velo Blushy Berry
Bubblare med fruktsmak
-
ZONE X Summer Dive Extra
-
Loop Hot Peach Strong (persika/chili)
-
XQS Hallonsoda Strong
Heta smaker
En smakfamilj som seglat upp starkt senaste året är chili. Här är framförallt kombinationen lime/chili populär, men även chili/melon och persika/chili är populära smaker. Den ska bli spännande att följa utvecklingen i den här smakkategorin.
Vitt snus med chilismak
-
Loop Jalapeño Lime (Strong eller Hyper Strong)
-
Loop Hot Peach Strong
Söta godissmaker
Det här är ett något mindre starkt smaksegment, men här hittar vi vitt snus med smaker som cola/vanilj, viol, lakrits, hallonsoda och salt karamell som kanske tilltalar oss som aldrig slutat älska godis!
Vitt snus med godissmak
-
77 Nicotine Pouches Cola & Vanilla
-
XQS Hallonsoda Strong
-
ZYN Violet Licorice Slim Strong
Vuxna smaker
Vissa smaker kräver lite mognare smaklökar eller kanske att vi lär oss uppskatta dem. Hit hör till exempel snus med smak av kaffe, tobak och bergamott. Dessa smaker hör ännu till de något mer nischade bland vitt snus, men här finns potential! Lundgrens Mörk med smak av tobak, bär och bergamott var till exempel det vita snus som sålde bäst hos Snuset under black week.
Vitt snus med vuxna smaker
-
Lundgrens Mörk
-
ZYN Espressino Mini Dry
-
Helwit Mocha
-
Lundgrens Höståker
Smaktrender för vitt snus – Black Week 2024 och framåt
Black Week 2024 visade tydligt att mintsmakerna fortsatt är ohotade kungar inom vitt snus. För många användare är den rena och uppfriskande känslan av mint det som lockar mest, vilket gör denna smakfamilj till det självklara valet. Mint luktar gott, känns fräscht och ger ett litet sting (likt en stark halstablett) som uppskattas av många. Det är därför ingen överraskning att mintsmakerna troligen kommer att dominera försäljningen av vitt snus även framöver.
Samtidigt har frukt- och bärsmakerna befäst sin roll som ett starkt alternativ. Det ligger kanske i våra gener att uppskatta den sötma och naturliga friskhet som dessa smaker förmedlar. Dessa smaker känns också lite mognare än de rena godissmakerna, även om gränsen egentligen är hårfin. I en tid där många av oss strävar efter en hälsosam livsstil och gärna visar upp ett medvetet konsumtionsmönster kan frukt- och bärsmakerna upplevas som ett smartare val än exempelvis hallonsoda eller salt karamell – även om de smakerna fortfarande har sin publik.
Heta och vuxna smaker är däremot något av en uppstickare. Smaker som efterliknar tobak och som innehåller den klassiska snuskryddan bergamott, lockar mer traditionella snusare över till det tobaksfria snuset. Här finns potential, särskilt bland snusare som söker något annorlunda och ett alternativ till tobakssnus.
En spännande förändring är Velos kommande namnbyten, som kommer i januari 2025. Detta kan bli en nystart för varumärket och bidra till att förstärka deras redan starka position. För konsumenterna innebär det en chans att återupptäcka Velos produkter och kanske hitta nya favoriter i deras breda sortiment.
Oavsett om du föredrar mintens fräschhet, fruktens sötma eller något kryddigt och vågat har vitt snus aldrig erbjudit fler möjligheter än nu. Smaktrenderna visar tydligt att denna kategori fortsätter att utvecklas och lockar en allt mer varierad publik.
Gustav Dakart
Källor
Snuset.se
Snusbolaget
Minprilla