Virtual Reality – framtiden, idag?

14:40 18 Nov 2016

Hittills har alla försök att få in Framtiden (alltså Virtual Reality) i vardagsrummet misslyckats. Ändrar Sony på det med sitt Playstation VR?

Om det är något löfte som VR – virtual reality – alltid lockat med så är det det om Framtiden. Möjligheten att spänna två högupplösta bildskärmar framför ögonen och fly undan en annalkande framtidsdystopi, hela vägen in i Cyberspace. Den totala eskapismen – nästan exakt så som profeterna William Gibson, Masamune Shirow och Ridley Scott förutspått det.

Det är naturligtvis fullständigt omöjligt att uppfylla alla de förväntningar som det för med sig. HTC och Oculus har redan försökt, med sina dyrare PC-anslutna enheter. Med Playstation VR försöker Sony muta in den lite billigare sektionen. Oculus Rift kostar närmare 8 000 kronor, HTC Vive nästan 10 000 kronor – och då behöver du också en kraftfull (och dyr) dator. PSVR landar någonstans mellan 4 000-5 000 kronor, beroende på hur många tillbehör du vill ha (en kamera behövs och två Move-kontroller rekommenderas).

Det är onekligen budgetalternativet, men att det är budget är inte supertydligt när man testar PSVR. Visst har den lite sämre tracking av dina huvudrörelser, visst kan det vara lite si och så med hur den känner av var du är i rummet och visst har skärmen lägre upplösning än konkurrenterna. Men den är ändå förbluffande bra, smidig och lätt att komma igång med (se bara upp så att du inte snubblar på någon av alla sladdar).



Men även om prislappen är jämförelsevis låg så kommer det ta ett tag innan allmänheten köper konceptet. Och den här osäkerheten avspeglar sig i spelutbudet. Några självklara storspel finns liksom inte än – ingen vågar satsa fullt ut. Det är dock inte bara en dålig sak. Nu får nämligen experimentella indietitlar större chans att skina. Formatet är ju fortfarande ganska oprövat, och än finns det många roliga vinklar att hitta på det här med ”äkta” förstapersonsperspektiv.

Riktigt intressant blir det när spelutvecklarna ser bortom de självklara VR-greppen. När spelen inte vill vara ”som din favoritshooter, fast som att du är där på riktigt”. Gratissamlingen Playroom VR visar det kanske bäst. Det här är en familjeorienterad blandning av demos som ger oss smakprov på hur social VR-upplevelsen faktiskt kan vara. Precis som i smarta Keep talking and nobody explodes krävs det att den som har hjälmen på sig får hjälp av en (eller flera) som ser vad som händer på tv-skärmen samtidigt. Allra häftigast är – förbluffande nog – ett plattformsspel i 3D, där spelaren styr en liten robot som ska rädda robotkompisar i en mysig Nintendo-doftande värld.

Den lilla roboten styrs med vänster analogspak, men kameran styrs inte (som brukligt) med den högre. Istället är det spelaren själv som agerar kamera. När du för första gången inser att du kan titta runt hörn genom att faktiskt luta dig framåt och titta sprängs din hjärna. Det är en liten men smart lösning – som ger så sjukt mycket inlevelse och djupförståelse att all ”3D” utan VR-hjälm från det ögonblicket känns som en lögn.

Virtual reality har varit en dröm som hårdvaruproducenter jagat i flera decennier. 2016 kommer inte bli året då VR slår stort, men vi har tagit ett enormt kliv närmare något som faktiskt kan funka på stor skala. Framtiden är inte här än. Men den har aldrig varit så här nära.

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!