Vet din mamma var du e?

20:40 7 Jun 2017

Så heter sommarens utställning på Göteborgs Konsthall som invigs nu på fredag. Bakom verket står den göteborgsbaserade konstnären Klas Eriksson.

– Titeln kommer från när jag var liten och gick på fotboll. Det var en ramsa som skreks motståndarsupportrar emellan, i något slags försök att förminska varandra. Den dök upp i huvudet igen under arbetet med utställningen. Jag har tidigare jobbat med titlar på ett liknande sätt, framförallt utifrån engelska ramsor. Det händer något i kontextbytet som jag tycker är intressant, berättar Klas Eriksson.

Vad kommer att hända under ditt performance på Götaplatsen nu på fredag? 
– Det är väl mer ett sätt att öppna en utställning. Och att öppna upp en institution, bildligt på något sätt. Typ begreppet Take Over, det är tanken i alla fall. Men om jag skulle berätta mer än så, så skulle det inte infria min tanke om konst - alltså att konst inte är något du ska få en massa svar av. Utan snarare skapa fler frågetecken som triggar till reflektion, eller något. Men jag kan säga att öppningen är av platsspecifik, kollektiv karaktär och ett möte mellan människor som jobbar och lever med begreppet kultur dygnet runt. Alla är välkomna! 

34816997065_e5042dff35_z.jpg

Kan du berätta lite om utställningen? 
– Utställningen har en tanke att genomgående funka med utställningstiteln Vet din mamma var du e? Den inbegriper maktförhållanden, institutionskritik, passion, subkultur, pengar och systemfel kanske, i tekniker som textil, skulptur, readymade, måleri, video, foto och performance. De flesta verken är nyproducerade för utställningen. Ett centralt verk är "Evidence of Patchwork" där jag mer eller mindre samarbetat med samtliga engelska fotbollsklubbar i de fem översta divisionerna i deras ligasystem. Totalt har 13 av dessa lag valt att supporta min konst, bland dessa återfinns storklubbar som Everton FC, Liverpool FC och Manchester United, men även mindre klubbar som Fleetwood Town FC och Shrewsbury Town FC.  Verket för samman hela systemet, och presenterar i sig en slags post-psykadelisk helhetsbild av en industri, pengar, passion, subkultur med mera. 

Hur kom du på idén? 
– Den växte fram i en process som allt annat. Jag sitter inte själv i min ateljé så ofta, snarare befinner jag mig i en ständig dialog med andra människors intellekt som jag ser upp till. Det är rena byteshandeln. Jag är nog den sämsta star-fuckern ever, men är det nåt jag är atthraherad av så är det röriga intellekt, rörliga är allas. Folk som har hittat nåt alternativ i tillvaron typ. Livet är i grund och botten meningslöst, så människor som ändå lyckas skapa mening i det är ju tokintressant. Alltså dom som hajar att exempelvis pengar inte har nåt med livskvalité att göra, typ nåt sånt. Det kan vara allt från sopgubbar till primadonnor. Idén med utställningen är att visa upp min konst och förhoppningsvis skapa en diskussion eller frågetecken som gör att en ser konsten. 

I samband med vernissagen ställer Göteborgs Konsthall även till med fest, mer info hittar du här!

Glöm inte att följa Nöjesguiden på Facebook.

Stad: 
Kategori: 
0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste filmrecensioner

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!