Världens första Svanenmärkta jeans lanserades tidigare i år av Velour by Nostalgi. Modeföretaget har konstant strävat efter att skapa hållbara klädesplagg och väljer därför att öka utbudet.
Svanen ställer höga krav när de ska miljömärka produkter. Enligt de senaste kriterierna klassas Velour by Nostalgis jeans som Svanenmärkta. Svanen kontrollerade allt från tyg till knappar och nitar. Jeansen från Velour by Nostalgi erbjuder därför ett hållbart alternativ.
– Jag har alltid velat göra ett värderingsdrivet varumärke men har inte vetat hur, säger vd:n Per Andersson.
Per Andersson öppnade sin första Nostalgibutik 1997. Den byggde då på ett klädlager som han farmor och farfar tidigare ägt. Fem år senare skapade Per sina första alldeles egna plagg och namnet Velour kom till. Per började designa kläder som påminde om det som redan såldes i butiken Nostalgi men mer dressade kläder. Många intresserade sig för kläderna och de blev kända för att de är både grymma och givmilda. Idag jobbar Per hårt för att skapa just hållbara kläder för Velour by Nostalgi och har lyckats skapa de första Svanen-märkta jeansen.
För att jeans ska bli Svanenmärkta krävs det att dem är i ett hållbart material som inte innehåller allergena färger eller färger baserade på tungmetaller. Tyget ska även tillverkas med kemikalier som Svanen har godkänt och det får inte förekomma några hormonstörande ämnen.
Bortsett från att kontrollera produkten ställer Svanen krav på hur fabrikerna fungerar och att de anställda har rätt arbetsförhållanden och en bra miljö att jobba i. Velour by Nostalgis fabriker har krav på hur vattenreningen ska skötas och ska bidra med en mer hållbar textilproduktion.
Företagets jeans är tillverkade av återvunnen bomull och polyester från PET-flaskor. För att skapa jeansen har man utgått från en recall-teknologi som gör att jeansen behåller formen och kräver färre tvättar. Jeansen kommer i fem olika tvättar och två modeller, en anti-fit-modell som ska vara i en lösare passform och en regular fit-modell. Företaget vill skapa något som faller många i smaken.
– Hela vår tanke med miljömärkning är för att uppmuntra och hjälpa kunden att göra medvetna val. Vill vi också poängtera att när vi gör hållbara plagg är det viktigt att de samtidigt håller en hög designgrad och kvalitet.
Planen för Velour by Nostalgi är att inom en månad lansera världens första Svanen-märkta chinos och jersey, företaget vill skapa en helt hållbar kollektion som är Svanen-märkt. För Velour by Nostalgi är det viktigt att bidra med en hållbar utveckling och de satsar därför hårt på ett miljövänligare alternativ. Företaget har i efterhand insett att det är en stor efterfrågan på hållbara kläder.
– För två år sedan bestämde vi oss för att börja jobba med hållbara kläder för att kunna bidra till en mer hållbar utveckling. I samma veva märkte vi hos inköparna att de idag också ser hållbara kläder som en stark trend vilken de vill haka, som såklart är en förutsättning för att vi skall kunna göra skillnad. Om vi kan göra en liten skillnad kanske det kan att ge ringar på vattnet.
Nordiska kompaniet, som var de första inköparna av jeans till Sverige, är den enda återförsäljaren av de Svanenmärkta jeansen just nu.
Några nedslag i svensk jeanshistoria
1966
Första svenska jeansmärket Gul och Blå grundas. Märket blir så stort att människor köar utanför affären i Stockholm. Jeansen är snortighta och för att kunna knäppa dem behöver man ligga på sängen.
1970
Vida jeans är en trend, v-jeansen från Gul och Blå är mega populära och alla bär dem.
1976
Crocker erbjuder lediga jeans för moderna människor, passformen på deras jeans är tight och stuprör.
1996
Jeans med röda sömmar uppmärksammas och det blir starten för Acne Jeans som idag är känt världen över.
1997
Man strävar efter ett hållbart mode. Jeans i ett mer hållbart material ligger i fokus för Velour Nostalgi.
2001
Nudie jeans tillverkar otvättade jeans vars färg och passform slits genom användning. Principen är simpel du ska använda dina Nudie jeans i sex månader innan du tvättar dem första gången, för att få den ”perfekta” slitningen.
2004
Cheap Monday växer fram och erbjuder de första billiga jeansen. Jeansen är i den stupröra modellen och har mycket stretch i sig.
2011
Johan Lindeberg låter märket J.Lindeberg stå och lanserar istället BLK DNM. Ett nytt svenskt jeansmärke som vill skapa kläder med attityd.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 02, 2017.