Jonas Åkerlund och Mads Mikkelsen berättar om actionfilmen Polar.
Over the top och in your face dyker upp som buddhistiska mantran när Sveriges främsta musikvideoexport ska förklara sin nya spelfilm. Jonas Åkerlund är en flerfaldigt prisad musikvideoregissör som har arbetat med superstjärnor som Beyonce, Madonna, U2 och Lady Gaga. Polar blir hans sjätte spelfilm sedan debuten Bakom fiendens linjer från 2001 och är baserad på Víctor Santos superstiliserade grafiska novell med samma namn om den pensionerade yrkesmördaren Black Kaiser.
– Att arbeta med musikvideor och reklamfilmer har lärt mig att berätta väldigt mycket på kort tid. Jag blandar gärna extrema närbilder och extrema vida bilder i ett snabbt tempo. Det är en stil jag har med mig i allt jag gör. Man har så lite tid att göra ett intryck i dag, så jag använder alla knep jag kan för att vara in your face, säger Jonas Åkerlund över telefon.
Polar är en svartvit serie som jobbar mycket med negative space. Vad är utmaningen när man gör en film utifrån ett verk som redan har en så tydlig visuell identitet?
– Jag ville hitta ett eget uttryck till den här filmen, jag ville inte göra ett Sin City. Samtidigt så kan man ta väldigt stora friheter när man utgår från en grafisk novell i stället för att basera filmen på en sann historia. Det går att vara over the top och följa upp en extrem situation med ett skämt.
Vad skiljer Polar från de serietidningsfilmerna som dominerat filmindustrin det senaste decenniet?
– Polar har en emotionell sida som jag tycker att många andra filmer i genren saknar. Det handlar om en man som ska dra sig tillbaka och leva ett vanligt liv. Mads Mikkelsen var mitt förstahandsval till rollen som Black Kaiser. Jag hade inte gjort den här filmen om inte han hade tackat ja till rollen. Men han varnade mig och sa “jag kommer att ha massor av notes”.
Mads Mikkelsen slog igenom 1996 som knarklangaren Tony i Nicolas Winding Refns Pusher och den internationella karriären tog fart efter rollen som den blodgråtande Bondskurken Le Chiffre i Casino Royale. Sedan dess har han castats framför allt i skurkroller, bland annat i tv-serier som Hannibal och filmer som Dr Strange. Men i Polar spelar han hjälten.
Hur påverkas dina kreativa beslut när du spelar hjälten och inte skurken?
– Jag brukar säga att när du spelar huvudrollen så arbetar filmen åt dig, filmen gör allt för att det du gör ska funka. När du spelar en biroll är det din uppgift att få filmen att fungera.
Jonas Åkerlund sa att du tackade ja till rollen med brasklappen att du skulle ha massor av notes. Vilka notes hade du?
– Vanligtvis brukar jag ha många notes, den här gången hade jag ännu fler. När vi satte oss ner för att läsa manuset insåg vi att vi behövde lite mer kött på benen. Ganska tidigt kom vi på att vi skulle ha två parallella historier där den ena var en galen lönnmördarfilm medan den andra handlade om en man som försökte hitta sin plats i samhället. Sedan ville jag inte göra den coola Die Hard-hjälten som slänger oneliners runt sig. Hellre ville jag att han skulle vara lite kuf och socialt klumpig.
Polar är en fysisk film som spinner vidare på den trend som sattes med actionfilmer som John Wick, där slagsmålen inte är uppvisningar i gravitationstrotsande kung fu utan tunga och köttsliga.
– Min bakgrund som gymnast kommer väl till hands när jag gör stunts. Men det här var inga eleganta stunts. För varje steg Black Kaiser tar kollapsar han. Vi ville att det skulle se ut som om han skadar sig, och det gjorde han. Det gjorde jag. Att springa runt naken i snön är sällan en bra idé.
På tal om det. Den nakna actionsekvensen i Polar fick mig att tänka på bastuscenen i Eastern Promises med Viggo Mortensen. Vad är grejen med er danskar och nakenslagsmål?
– Jag vet inte. Det är ju ni svenskar som håller på med sånt annars. Vi tyckte att det var ett bra sätt att visa att det här är en person som inte är beredd att kompromissa. I det ögonblicket är han on top of his game (har sex) och har inte tid att ta på sig några byxor. Vi blev galna i idén när vi kom på den och började high-fivea.
Polar har premiär på Netflix i morgon, den 25 januari.