Utplåna mänskligt konstnärskap

10:55 8 Nov 2018

Algoritmen har alltid rätt, säger True Detective-regissören Cary Fukunaga som skapade ett av årets mest kreativa serier med hjälp av big data-underlag.

Cary Fukunaga litar till hundra procent på Netflix algoritmer. När True Detective-regissören skrev tv-serien Maniac åt streamingföretaget fick deras statistikexperter veto vid kreativa beslut. “I slutändan vinner algoritmens argument alltid”, sa Fukunaga i en intervju med tidningen GQ.

Nu var det ett tag sedan alla snackade om Netflix algoritmer. Men när House of Cards-hypen var som störst runt 2013 var “algoritmen ersätter auteuren” en vanlig rubrik på kultursidorna. Med all insamlad kunddata räknade företaget ut att det fanns en målgrupp som gillade politiska thrillers, regissören David Fincher, skådisen Kevin Spacey och BBC.s original-House of Cards från 1990.

“Har det gått för långt?” frågade Aftonbladet retoriskt. I stället för att utrota mänskligheten vill tv-seriernas Skynet utplåna det mänskliga konstnärskapet. Nyinspelningen av House of Cards är cynisk och kall på ett sätt som gör att den känns som en algoritmserie, som om en dedikerad serverhall har kompilerat varenda scen för maximal utdelning.

Maniac däremot, det är en av årets mest lekfulla och uppfinningsrika serier. Här finns inget som andas ondskefull artificiell intelligens – förutom just den ondskefulla artificiella intelligensen som är en karaktär i serien. Kan det vara så att algoritmerna har hoppat över självmedvetenheten och gått direkt på självironin?

Nyligen i Filip och Fredriks podcast drog de en anekdot om hur tv-chefen stövlade in mitt i inspelningen av 90-talsikoniska Beverly Hills och sa att den krullhårige Steve inte flög som seriens sexige badboy. De behövde casta om omedelbart. De behövde någon som osade sex.

Givet ett douche-move, men det funkade. Beverly Hills hade bombat fullständigt om Steve hade fått rollen som sexsymbol och inte James Dean-kopian Dylan. Frågan är: hade en algoritm fattat samma beslut?

Det är oundvikligt att algoritmerna och deras svans av statistikexperter blir fasta inslag i det kreativa rummet. I stället för tv-chefer med magkänsla: algoritmer med statistik och underlag. Men oavsett hur vassa kodraderna blir finns det alltid en svårlöst variabel som heter mänsklighetens osvikliga förmåga att fucka upp.

När algoritmserien House of Cards nu går i mål med sin sjätte säsong så är det utan Kevin Spacey. Seriens nyckelfigur, som alla trodde var en konstant i House of Cards-ekvationen, sparkades när han i samband med #metoo-uppropet anklagades för ett stort antal sexuella övergrepp.

Det hade ingen algoritm i världen kunnat räkna ut.

Läs även: "Åklagarna vägrade att prata med oss"

Stad: 
Kategori: 
1 Visa kommentarer (1)

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!