Ut ur boxen

Peter Steen-Christensen 20:20 17 Jan 2022

Den svenska whiskyn fortsätter sin spännande utveckling. Strax innan årsskiftet lanserades en ny single malt från Agitator, ett destilleri som går sin egen väg.

Konstakademieleven Hildur Hults målning Agitation tilldelade henne den kungliga medaljen 1899. Målningen skildrar en socialistisk agitator på en byggarbetsplats i Stockholm. Hildur Hult sprang dessvärre in i en lunginflammation och avled fem år senare, och vad som hände med den socialistiska agitatorn är i skrivande stund oklart. I vilket fall som helst är en agitator, enligt ordlistan, en uppviglare, person, som bearbetar den allmänna meningen till förmån för någon (vanligen politisk) åsikt. I fallet med svenska whiskyuppstickaren med samma namn så har de tänkt att bearbeta den allmänna meningen om att whisky ska komma från Skottland och vara fatlagrad i många år. Det behöver den inte, och det behöver den inte. Istället är de av uppfattningen att den bästa whiskyn fortfarande inte är skapad och väljer att vända blicken mot framtiden istället för att, som vanligt är när det gäller just whisky, titta tillbaka mot de stolta och naturligtvis också smakrika traditionerna.

Agitator lanserade sina första två produkter strax innan årsskiftet. Dels en single malt, vakuumdestillerad men mer om det senare, samt en (ännu) mer experimentell produkt de kallar för Argument: Kastanj. En doft- och smakbomb som ovanligt nog är lagrad på kastanjeträ. Oskar Bruno är destillerichef, så vi ställer honom till svars för den spännande utvecklingen.

Er single malt lanserades på Systembolaget precis nyligen. Man kan väl knappast säga att vägen dit har varit lång, med tanke på whiskyns ålder, men hur känns det att ha nått vad som förmodligen varit det första delmålet?
– Det har varit ett av målsnörena men samtidigt är det också startskottet. Vi har fått fram en färdig whisky, och nu går företaget in i en annan fas. Vi blir ett säljande företag och nu blir det spännande att se hur den tas emot av konsumenten.

Vad har ni för tankar om det. Har ni en aning?
– Vi skickade ut prover till ett antal skribenter och recensenter och dessa verkar tycka att det är en bra produkt. Vi håller tummarna och vi är framförallt själva stolta över den.

Det är såklart en bra utgångspunkt. Hur länge har ni egentligen jobbat med det här projektet?
– Jag har jobbat heltid sedan 2014 men har varit i branschen sedan 2011. Vi grundade Agitator i 2015 och har nu producerat sedan 2018.

Var målen ni har idag redan uppsatta när ni drog igång Agitator?
– Ja, vår målsättning har ju varit att tillverka en högkvalitativ whisky på kort tid. Det har varit målbilden. För att lyckas med det använder vi väldigt modern teknik. Vi var de första på världsplan att köra med vakuumdestillering i kopparpannor för whiskytillverkning. Det var en helt ny väg att gå. 

Hur kom det sig att ni ville gå den vägen på en gång?
– Vi ville driva anläggningen på fjärrvärme. För att göra det var vi tvungna att vakuumdestillera. Så slipper vi själva ha en ångpanna eller en tryckkokare för att genera energi på plats.

Berätta gärna lite mer om den här destilleringsprocessen, det är inte bara att ni destillerar under vakuum, ni har en längre jäsning, tappar på fat under lägre alkoholstyrka och så vidare, vilket ni menar ska skynda på whiskyns process om jag förstått det rätt.
– Den största grejen är såklart vakuumdestilleringen. Det sänker trycket i kopparpannorna, och det som händer då är att kokpunkten på vätskan i pannorna sänks när vi sänker trycket. Det resulterar i att det går åt mindre energi för att det ska koka.

Så ni är en mer miljövänlig whisky?
– Jo, och energin vi använder är också förnyelsebar. Det är inga fossila bränslen. Det hör inte till vanligheten.

Det är säkert viktigt att profilera sig som miljövänliga, men det ska såklart backas upp också, så det inte bara blir greenwashing. Jag vet att Glenfiddich kör ut sina produkter i lastbil som drivs av biogas som kommer från restprodukterna från deras egen tillverkning.
– Det stämmer lite för oss också. Vi får lite biprodukter som vi bland annat gör djurfoder av. Det vi inte kan använda till det gör vi biogas av. Och den går till kollektivtrafiken i Örebro.

Det låter ju fint, och det är ett försäljningsargument men man har en bit upp till klimatneutralitet gissar jag.
– Jo, det går åt otroliga mängder energi när man producerar sprit. Men det här är ett steg på vägen.

Berätta vidare, om jäsningen och alkoholstyrkan när ni tappar.
– Det är för att generera en smakprofil, jäsningen är där smakerna utvecklas. Genom att jäsa längre tid kan vi styra vilka smaker vi vill få fram. Sedan fyller vi våra tunnor vid 55% alkoholhalt. Vad som är vanligt i industrin är annars att ligga mellan 60 och 65. Vi ligger lite lägre, och anledningen är vi vill locka ur olika sockerarter och vattenlösliga ämnen ur trät.

Ni har också flera olika slags fat vet jag.
– För vår standardprodukt, single malten som släpps imorgon, så är det fyra olika fattyper. Huvudfatet är gamla bourbonfat, sen har vi fat av ny amerikansk ek, gamla sherryfat, och så har vi fat av kastanj.

Exakt. Och det är kastanj som er andra produkt har lagrats på.
– Ja, precis. Den lanserades på Systembolaget den 26 november. Det har först legat på bourbonfat i två år och sedan en finish på kastanjefat. I vårt fall är det ett år. En finish betyder att man flyttar över från ett fat till ett annat för att ge den slutgiltiga karaktären.

En whisky ska som säkert bekant lagras i tre år för att faktiskt vara en whisky, och standard är att produkten lagras i fem år eller mer. Nu beror en rätt utvecklad fatlagring inte enbart på ålder såklart men ifall gemene whiskykonnässör anser att den bästa åldern för en whisky är mellan 15-25 år så är kan man kanske mötas med skepsis när man marknadsför en whisky som faktiskt bara är tre år gammal. Såsom Agitators nu lanserade single malt-produkt. Men Oskar Bruno håller alltså inte med om att det är ett problem, utan ser det som en fördel.
– Åldern i sig är ju bara en siffra. Vi tror inte ålder är en så stor faktor på kvaliteten på whiskyn ifall man gör det bra från början. Vårt fokus är på att få fram väldigt bra whisky så snabbt som möjligt. Vi är en udda fågel i och med att vi tillverkar på det här sättet. Det är vad som gör oss unika.

Er whisky kommer såklart att ändra karaktär ifall den får ligga kvar i tio år.
– Ja, absolut, men det återstår att se om det är till det bättre.

Så hur säljer man så in en svensk whisky, gjord på ett otraditionellt vis, på en marknad där en stor del av målgruppen är puritaner som bara vill smaka sånt som kommer från små öar utanför Skottland.
– Produkten är otraditionell. Vi tar ut svängarna och gör annorlunda grejer. För många gör det oss mer intressanta. Många som har intresserat sig för oss är väldigt nyfikna på whisky i sig, på ett nytt svensk projekt och på vad man kan göra med whisky som produkt. Vi vill gärna utveckla whisky som kategori. Vi sticker ut från mängden. Och det är nog det som är vår USP. Vårt existensberättigande är att vi vill tänja på gränserna och utveckla whisky. Istället för att göra en skotsk kopia.

Jag vet att du också har sagt att er ambition är att bli världens mest nyskapande whiskymakare, så vad krävs egentligen för att nå dit? Och kan en jakt på nyskapande möjligtvis stå i vägen för produkt och smak?
– Jag börjar med det sista. Det är ett nej. Produkten kommer alltid i första hand. Vi vill producera en whisky som konsumenten tycker om . Sedan att vi tar ut svängarna och hur vi kommer dit det kommer vi aldrig göra på bekostnad av vår produkt. Och om nyskapande, vi gör det i ganska stor skala, olika experiment, helt enkelt stor skala för att göra produkter av det. Vi är en kommersiell whiskyfabrik som tillverkar det här. Redan idag har vi en unik produktionsprocess så vi är redan i framkant när det gäller att framställa spriten. Och dessutom försöker vi hitta nya vägar, experimentera med nya fat, som kastanj nu till exempel. Vi jobbar också med andra sädesslag, inte bara korn. Vi använder oss av alla fyra. Mycket råg och vi håller just nu på med vete, och har även använt havre och olika blandningar däremellan.

Vad är nästa steg för Agitator?
– Vi lanserar ju de här produkterna nu, och vi vann en upphandling för några månader sedan och ska därför exportera till både Finland och Norge. Norge får faktiskt också vår tredje produkt innan vi lanserat den i Sverige. En rökig whisky, som kommer här hemma under våren. Den rökiga whiskyn och vår single malt kommer sedan att vara våra standardprodukter.

Till sist vill jag bara fråga en personlig fråga, vad är din egen whiskyfavorit?
– Det är alltid en svår fråga, jag har ju provat väldigt mycket. Hemma har jag bara tre flaskor och alla ägs av min sambo. Men just nu är det nog mest japansk whisky som dricks, det är det jag fastnat för för stunden.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 01, 2022.

0 Kommentera

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Krogrecensioner

Borasco

Det är inget dåligt samlat cv som ligger till grund för Tjärhovsplans nya restaurang och bodega.

Spice Room

På restaurangtäta Magasinsgatan har gänget bakom den lilla kedjan Masala Kitchen öppnat nytt.

Krogrecension: Mygel

Ett gammalt lokstall i ett slitet och blåsigt hamnområde är kanske inte den mest konventionella platsen att öppna en restaurang i.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste krogrecensionerna i Stockholm

 

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!