Maren Ade har regisserat Min pappa Toni Erdmann. En två timmar och 40 minuter lång tysk komedi.
I våras visades Maren Ades film Min pappa Toni Erdmann på filmfestivalen i Cannes. Filmen blev hennes internationella genombrott och hon fick ta emot kritikerpriset. Den handlar om en penisonerad pappa som försöker återfå kontakten med sin dotter. Han plågar henne med diverse practical jokes och dyker upp på hennes utlandsjobb i Bukarest.
– Jag har länge varit intresserad av att göra något om en familj. För mig är familjen något väldigt statiskt och svårt att rymma ifrån. Alla har fått särskilda roller som svarvats fram genom åren, säger Maren Ade.
Tyska komedier har ju inte världens bästa rykte. Vad skiljer din film från andra tyska komedier?
– Jag ser inte tyska komedier så ofta så jag kan inte riktigt svara på det. Men min film är både drama och en komedi. Det är kanske en skillnad.
Varför tittar du inte på tyska komedier?
– Jag har två små barn. När jag väl har tid att se på film finns det många andra filmer jag hellre vill se. Internationella filmer. Det är inte det att jag inte gillar komedi.
Har tyska komedier förtjänat sitt dåliga rykte?
– Har tyska komedier dåligt rykte?
Det trodde jag var allmänt känt.
– Jag vet inte. Vi har väldigt bra humor men vi döljer den ibland.
Filmen har premiär den 30 september. I Cannes handlade diskussionen om den om framförallt om att den är tysk – senaste tyska filmen att vinna pris var Paris, Texas från 1984 – och att Maren är kvinna. I år gjorde 18 män och tre kvinnor upp om Guldpalmen.
– Jag är ju van vid att vara kvinna så för mig känns det lite lustigt att få uppmärksamhet av den anledningen. Men det finns inte tillräckligt många kvinnliga regissörer. I Tyskland finns det en diskussion om att kvotera in kvinnor i olika projekt för att de ska bli mer jämställt behandlade. Det tycker jag är en intressant idé. Särskilt när det gäller projekt som är finansierade av skattepengar.
Det är en väldigt lång film.
– Ja, när vi var färdiga med inspelningarna satt jag med nästan 200 timmar film. Nu är det nerklippt till 2 timmar och 40 minuter. Men för mig handlar det mer om hur lång filmen känns än hur lång den faktiskt är. Det är riskabelt. Man måste vara säker på att man får till den mest intensiva versionen.
Vad blir nästa projekt?
– Jag har inget än. Jag blev klar med den här filmen tre dagar innan Cannes. Just nu är jag bara väldigt glad att jag har lite fritid.
Min pappa Toni Erdmann har svensk premiär den 30 september.