Kanske minns du inte precis när det hände, men plötsligt var de överallt. Cupcakes. Likadant med macarons. Eller ligger surdeg närmare till hands som referens? Smaksatta popcorn kanske? För att inte tala om chiafrön, quinoa och dinkel. Och nu har vi bara skrapat lite på ytan. Det börjar med en viskning och ligger plötsligt på en tallrik nära dig – men hur skapas en mattrend?
Förr i tiden, alltså den mytiska tiden innan internet, fanns ett fåtal "experter” som basunerade ut till massorna vad som skulle ätas och lagas. Ett vetenskapligt rön här, en tv-kock där, och vips var korslagda sparrisar det nya heta. Olikt mode- eller musikbranschen finns det i matvärlden inga galor som belönar årets stigande stjärna inom smaksatta salter eller topplistor som vecka för vecka avslöjar olika baljväxters status. Men det var knappast en masspsykos som gjorde att det 2014 var omöjligt att dricka ett simpelt glas juice utan att få i sig ett knippe grönkål samtidigt.
Inför varje år presenterar trendanalytiker sina profetior om vad som blir flipp eller flopp. Vi kan titta på exemplet ”comfort food”, något som inför 2014 förutspåddes bli såväl restaurangvärldens som pöbelns gullegris. Förklaringen som angavs var det rådande världsläget, det vill säga som vanligt helt katastrofalt men med den extra kryddan ekonomisk kollaps. Naturligtvis låg det nära till hands att trösta sig med feta, snälla maträtter. Plötsligt lagade finkrogarna mac and cheese på löpande band (naturligtvis toppad med tryffel och gruyére) och pulled pork blev vardagsmat för hela befolkningen.
Inför 2015 pratas det mycket om ”millennials”, alltså ett segment av befolkningen som blivit konsumtionsaktiva kring millennieskiftet och fram till idag. En stor, köpstark och framförallt kräsen generation med nya krav på vad som ska stoppas i munnen, hur det ska vara förpackat och var det ska inhandlas. Med andra ord, i allra högsta grad intressant för industrin att ta hänsyn till. Kommunikationsbyrån Food & Friends har för elfte året i rad tagit fram sin trendspaning inför kommande år, denna gång helt fokuserad på hur millennials påverkar matvärlden. Den nya generationen ställer krav på autencitet och jagar det unika, vilket sätter massproduktion i ett nytt ljus. I Sverige startas i snitt 1,5 mikrobryggerier varje månad medan öljätten Budweiser har backat i försäljningen senaste två decennierna. I USA ser vi för första gången en minskad köttkonsumtion och stora aktörer får lämna plats för mindre mer lokalt baserade.
– Kentucky Fried Chicken och andra stora aktörer är helt fel. Man talar om att de stora aktörerna står inför ”The Millennium Challenge”, berättar Lennart Wallander som är VD på Food & Friends. Istället kommer alternativ som erbjuder bättre råvaror, bättre service och mat som lagas à la carte. Dessutom driver de sociala frågor som böndernas situation eller mat till hemlösa.
Att tidigare nämnda generation vuxit upp med internet som självklarhet påverkar enormt. Det bidrar dels till en större medvetenhet, men kanske ännu mer till en slags rastlöshet i fråga om nya smaker och fenomen. Om quinoa var gårdagens salladsutfyllnad är frösorten amarath morgondagens. Många restauranger har börjat lattja med nya digitala koncept som inbyggda tablets i borden, så att kunden snabbt och enkelt ska kunna beställa utan kontakt med servispersonal (dödsdom för dricksande?). Om maten dröjer kan gästerna roa sig med spel under tiden.
Vissa mattrender håller i sig år efter år och blir slutligen så förankrade att de upphör vara trender medan andra dyker upp endast i trendanalytikernas kristallkulor. Det kan verka godtyckligt i många av fallen, men de flesta förutsägelser har sin bakgrund i förändringar av sociala och ekonomiska strukturer. Värt att komma ihåg nästa gång du sköljer ner din tryffelstuvade mac and cheese med en svensk mikrobryggeriöl.
Stad:
Kategori:
Publicerad i tidning:
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 01, 2015.