Trendlaget vs. Modeteamet

Michaela Forni 15:07 27 Apr 2010

En av de mest intressanta konflikterna att följa just nu är det tysta kriget mellan modefolk och trendiga människor. Varför då? För att de hyllar varandra inbördes och hatar ”den andra sidan”. Hur man skiljer på dem? Det är enkelt. Leta efter helt svartklädda människor som ser sura ut så hittar du modeteamet. Se dig omkring efter första bästa blommiga klänning från H&M:s nya The Garden Collection så hittar du trendlaget.

Sedan bloggarna föddes har skillnaden mellan dessa ökat och framför allt blivit mer märkbar. Det är fascinerande att se hur modet i Sverige ser ut och uppfattas från olika håll och hur det, kanske tack vare (eller på grund av) modebloggarna, har delats upp i två olika lag.
Det intressanta är hur duktiga dessa lag är på att älska sig själva. På de trendiga tjejernas bloggar kommenterar de regelbundet hos varandra och ger komplimanger för varandras tjusiga outfits och alla har cravings efter samma platåskor från Din Sko. Svåra modemänniskor däremot bloggar sällan, det är för mainstream. De svettas blod för att vara originella och suckar högt över att alla trendiga tjejer ser likadana ut. Vad de inte är medvetna om är att de själva ser likadana ut. De har samma svåra ansiktsuttryck, röker samma cigarettmärke, har alltid samma svarta kläder på sig (varierar dock mellan tio olika designers) och bär sylvassa stilettklackar hela bunten. Ändå hyllar de sin egna väldigt personliga stil och inspireras alla av varandra. Ingen inbördes ser denna tydliga trend som finns inom modeteamet, men alla utanför ser den klart och tydligt. Trendlaget tycker att modeteamet är för svårt och modeteamet tycker att trendlaget är för lätt. Haha, är det inte roligt så säg.

En annan märkbar skillnad mellan dessa lag är synen på pengar. Trender tillverkas till konsumenterna för att företagen ska tjäna pengar och konsumenterna köper det hela med hull och hår. Att trender existerar är för att företagen ska tjäna pengar vilket resulterar i att konsumenterna måste tjäna mycket pengar för att kunna konsumera. Allt går runt i en cirkel fylld av pengahets. I modevärlden är dock synen på konsumtion annorlunda, plaggen är visserligen dyrare men konsumtionshetsen är inte lika tydlig. Kanske kan man påstå att modeteamet är mer miljövänligt. De tänker färre och dyrare medan trendlaget tänker fler och billigare, just för att kunna vara först med det senaste.

I Nöjesguiden nummer 4 2009 gjorde vi en intervju med sex unga personer som är (eller vill vara) i modebranschen där en av dem sa ”Hellre dö i svält än att sälja ut sig”. Är du äkta inom mode tänker du alltså inte på pengar, du tänker på skapandet. Det viktigaste för dig är att få utspel för din oändliga kreativitet. Ett annat citat ur samma artikel var, ”Jag tycker att det absolut värsta som finns är humor i mode”. Jag tycker att detta citat sammanfattar modeteamet på ett alldeles underbart sätt. De är de enda människorna som på allvar tycker att det är stor skillnad på svart och svart och att färgen i sig har oändliga möjligheter.
Det finns egentligen inte ord nog för att beskriva dessa lag, dessa fenomen, som uppstått och numera existerar inom modevärlden. Så här kommer ett test.

Vilket lag tillhör du?

Du är på jakt efter en ny t-shirt. Du…
A Går in på H&M och roffar åt dig en för 69,50 kronor i vårens hetaste färg.
B Bläddrar i senaste Bon och utbrister ”Ah, den där svarta t-shirten från Margiela har jag faktiskt inte i samlingen än, perfekt.”

Din högsta dröm är:
A Att träffa The City-Whitney.
B Att flytta till Paris, jobba med fashion och röka Gauloises hela dagarna.

Din åsikt om modebloggar är:
A Jag älskar dem! Det är ett jättebra sätt att ge alla chansen att komma någon vart inom modebranschen. Alla får vara med liksom.
B De äcklar mig. Främst för att det förstör för oss som jobbar inom mode på riktigt.

Det är dags för Stockholms modevecka! Du…
A Ful-osar till alla visningar du lyckas charma åt dig mejladressen till. Sedan håller du tummarna för att få komma in och väl inne passar du på att fotografera så många på front row som möjligt.
B Tycker visserligen att Stockholms modevecka är lite för ointressant för dig, men går ändå. Du kommer en kvart för sent och tar inte av dig dina solglasögon när du slår dig ner på första raden.

Streetstylefotografen The Sartorialist går förbi dig på stan. Du…
A Fotar honom.
B Blir fotograferad av honom.

Flest A: Grattis!
Du är en riktigt trendig människa. Du bär alltid de senaste måsteplaggen och vet exakt vilken dag butikerna får in sina nya skoleveranser. Du får alltid minst 57 kommentarer om hur snyggt klädd du är under ditt dagens outfit-blogginlägg och köper alltid med dig Sofis Mode på väg hem från gymmet.

Flest B: hurra!
Du är en riktigt svår människa. Du äter små trendflickor till frukost och tar mode på fullaste allvar. För dig är mode en livsstil. Du plöjer utländska modetidningar slaviskt och fnyser varje gång du marscherar förbi en Gina Tricot-butik.

Modeteamet

Härskarinna: Martina Bonnier

Undersåtar: Stockholms alla
mode- och stylistassistenter

Favorit i garderoben: Mörka solglasögon

Shoppar: Någonstans där det är dyrt och finns mycket svart

Hetaste samtalsämnet/pratar om: Hur fantastisk Celines senaste
kollektion var

Skulle hellre dö än att bli sedd i: Gina Tricot

Lämnar aldrig hemmet utan: En Blackberry

Dör för: Allt som det står (här får ni sätta in valfri stor men hyfsat svår designer som gjort en ”helt fantastisk” senaste kollektion) på

Bloggar om: Modeteamet bloggar inte!!!

Favoritvecka på året: Paris Fashion Week

Kommer till Elle-galan klädd i: En klänning från Prada

Trendlaget

Härskarinna: Elin Kling

Undersåtar: Samtliga modebloggare under 20 år

Favorit i garderoben: Tights

Shoppar: Topshop

Hetaste samtalsämnet/pratar om: Elin Klings senaste dagens outfit

Skulle hellre dö än att bli sedd i: Ett plagg av någon okänd designer

Lämnar aldrig hemmet utan: En Canon G10

Dör för: Allt som det står Acne på

Bloggar om: Topshops klumpiga klackar

Favoritvecka på året: När H&M:s nya designsamarbete släpps

Kommer till Elle-galan klädd i: Något presslån
 

Stad: 
Kategori: 
11 Visa kommentarer (11)

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!