Såvida du inte har levt under en sten de senaste åren, är blockkedjeteknik förmodligen en tech-trend du hört nämnas både här och där, hela tiden. Men om din bekvämlighetszon återfinns någonstans mellan din gamingstol och en plattskärm, har du inte direkt haft någon anledning att bry dig. Inte förrän nu.
Gaming- och tech-jättar som Ubisoft och AMD har nyligen orsakat svallvågor i branschen genom att visa ett uttryckligt intresse för blockkedjeteknik. Genom att de gått med i Blockchain Game Alliance, och med Ubisoft som aktivt söker efter nya pionjärer inom blockkedjeteknik och spelande till sin företagsinkubator Entrepreneurs Lab, uppstår frågan: “Vad kan egentligen blockkedje-gaming erbjuda den genomsnittliga spelaren?”
Innan vi besvarar den frågan behöver vi dock först reda ut skillnaderna mellan så kallade kryptospel och blockkedjespel, eftersom det är två spelkategorier som många fortfarande blandar ihop. Ett kryptospel är, enkelt uttryckt, ett spel som bygger helt eller delvis på användning av kryptovalutor. Detta exemplifieras bäst av kryptocasinon, även om det har funnits exempel på ”normala” spel, som har alternativet att använda kryptovalutor via marknadsplatser i spelet. Ett blockkedjespel å andra sidan är ett spel som kör sin kod direkt på en blockkedja, istället för via en företagsägd server, och använder blockkedjefunktionerna för att främja sina spelares upplevelser.
1) Full transparens och inga fler hackare
Alla som någon gång har spelat ett tv- eller dataspel en längre tid har förmodligen stött på spelare med en tveksam uppfattning om vad ”fair-play” är. Det finns inget som förstör din spelupplevelse riktigt lika mycket som hackare eller fuskare.
Lyckligtvis kan blockkedjetekniken erbjuda en lösning där mer konventionella förebyggande åtgärder har misslyckats. På grund av den här teknikens natur och dess inneboende transparens, spelas allting som görs i ett spel in och informationen blir tillgänglig för alla. Det här förenklar processen med att upptäcka eventuella svagheter och gör det mycket enklare att vidta åtgärder.
2) Riktigt ägande av spel och dess innehåll
Oavsett vilka spel du tycker om finns alltid den skräckinjagande möjligheten att spelets upphovsmakare beslutar sig för att lägga ned det. All dina skinande, sällsynta loot kommer att försvinna i en tunn blå rök framför dina ögon, och du får sörja alla timmar du lagt ned på att samla XP medan tårarna rullar nedför dina kinder. Så har det varit länge nu, men återigen för blockkedjetekniken med sig en lösning.
Genom NFT:er (förkortning av ”non-fundible tokens”), kan spel och spelinnehåll bindas till spelarprofiler, vilket ger spelare friheten att göra precis vad de vill med dem. Detta sätter konceptet med innehållskompatibilitet mellan spel i fokus och här är vi verkligen i möjligheternas land.
Ett bra exempel på hur denna teknik används i praktiken är CryptoKitties och dess utvidgade universum – KittyVerse. I CryptoKitties ska spelare samla in virtuella katter, var och en representerad i form av en NFT, vilken spelarna kan byta, köpa och sälja till varandra. Spelet släpptes från början som ett fristående projekt, men tack vare utvecklarnas och fansens ansträngningar har det växt till ett veritabelt kattsamlarkonglomerat med olika appar och spel. Skaparna uppmuntrar talangfulla spelare och redaktörer att göra ändringar i spelet och erbjuder dem till och med speciella handlednings- och inkubatorprogram.
3) Spelmekanik som genererar inkomster
Vilken gamer har inte någon gång drömt om att få betalt för att spela spel? Den typen av privilegier brukade vara reserverade för e-sportspelare, streamers eller möjligen ägare av spelkanaler. Spelare på blockkedjor kan dock ta hem belöningar när de spelar.
Det här kan ske på ett antal olika sätt. Ett av dem är att spelare kan anta en bildlig roll som ”miners” och erbjuda sin datorkraft till blockkedjans processer medan de spelar. Det här belönas vanligen i form av kryptovaluta/tokens. NFT:er är en annan möjlighet. Eftersom NFT:er kan ha ett monetärt värde ger det spelare möjlighet att sälja, köpa och bedriva handel på digitala marknadsplatser och på det sättet tjäna pengar.
Även om branschen befinner sig i ett minst sagt lättupphetsat sinnestillstånd, har denna aspekt blåsts upp lite väl mycket. Om vi återvänder till CryptoKitties ännu en gång, så köpte någon en enda digital kissemiss för över 170 000 $ (600 ETH) 2018. Och för att ytterligare belysa detta behöver du bara ta en titt på Decentralands och dess ekonomi. I Decentralands köper spelare virtuella “fastigheter”. Men i takt med att branschen mognar lär vi troligtvis se att den typen av transaktioner blir alltmer sällsynta.
En del saker är värda att vänta på
Som du kan se kommer vi förmodligen att få se väldigt intressant och spännande utveckling av spelvärlden under kommande år. Även om det inte är troligt att vi får se Call of Duty, Rainbow Six eller Fortnite köra på en blockkedja i närtid på grund av tekniska begränsningar, finns det en hel del att se fram emot. Fram till dess är det bara att återvända till din favoritkonsol och spela som vanligt. Förändringarna kommer till dig.