Namnet Avenyfamiljen känns ibland missvisande – idag driver koncernen fler ställen i Linné än på Avenyn. Sedan 2008 har de vuxit från ett par nattklubbar till ett imperium av klubbar, barer och krogar.
Vi träffade Avenyfamiljens marknadschef och vice vd Tobias Hamberg för att skapa oss klarhet i vad som har hänt sedan starten.
Hur länge har du varit en del av Avenyfamiljen?
– Jag har jobbat här sedan 2008 då vi endast bestod av Lounge(s), Orgia och Blvd. Och något hände när vi köpte Blvd. De hade mer eller mindre gått i konkurs, så det var ett hopplöst projekt från start som vi aldrig fick någon ordning på. Men 2010 byggde vi om och satsade på en annan målgrupp och bytte namn till Yaki-Da. Inspirationen kom mycket från Orgia som låg vägg i vägg och drog ett mer blandat klientel – både de som brukade hänga på Avenyn och de som inte gjorde det.
Hur då?
– Göteborg är väldigt segregerat, vissa har väl tyckt att det är fult att gå på Avenyn. Men på Orgia lyckades vi få Avenyn att möta den mer alternativa scenen och de som kanske hängde mer runt Järntorget. Så vi kände att vi borde göra en större grej av det där och satsa mer på musik och kultur, där föddes idén till Yaki-Da.
Yaki-Da fyllde fem år förra året, vad har hänt sedan dess?
– Efter att vi öppnat restaurangen på Yaki-Da fick vi mersmak på att servera mat. Vi märkte också att folk började gå ut och käka mer i Göteborg. I dagsläget ingår tolv restauranger i vår koncern.
Ja just det, när ni köpte Auktionsverket kändes det som ni tog över halva Tredje Långgatan. Hur kom det sig att ni öppnade där?
– Vi hade sneglat åt Långgatorna under en längre tid. Så när Auktionsverket blev till salu såg vi potentialen. Men vi ville inte bara öppna ett ställe, utan skapa ett helt kvarter eftersom folk ju drar folk.
Vilka trender ser du inom kroglivet idag?
– Avslappnade ställen med kvalitativ, prisvärd och bra mat. Jag tror att finrestaurangerna kommer att klappa igen till fördel för enklare typer av restauranger. Folk går hellre ut ofta istället för att bränna allt på en kväll. Då behöver man som krögare ha volymen istället och det är väl en av de största utmaningarna. Det går inte att slappna av utan man måste hela tiden utveckla och förbättra produkten.
Vad tror du är anledningen till att omsättningen ökat mer än på tio år nu i sommar?
– Att gå ut på restaurang är inte lika lyxigt och dyrt längre. Detta är inget vi har skapat utan mer en global trend, från New York, Paris, Stockholm och sedan till Göteborg. Sen tror jag att folk lägger mer pengar på upplevelser än prylar.
Vilka ser du som de största utmaningarna just nu?
– Att få tag på kompetent personal. Vi har börjat rekrytera kockar från Spanien vilket har varit ett lyckat drag. Det är Arbetsförmedlingen som har en sidogrej att importera bristyrken, som kockar. I dagsläget saknas det typ 3 000 kockar i Sverige.
Vad tror du att det beror på?
– Bland annat tror jag att restaurangskolorna inte är så bra, de har inte hängt med i utvecklingen.
Hur ser framtiden för Avenyfamiljen ut, kommer ni att utöka ert imperium utanför Götets stadsgränser?
– Vi vill expandera och letar nya ställen hela tiden. Linné, Masthugget och däromkring är helt klart spännande för oss. Sedan jobbar vi hela tiden med att förädla och förbättra våra restauranger. Men vi håller oss inom Göteborg, det är den här marknaden vi kan bäst.
Finns det något du saknar i stan?
– Jag skulle gärna se att det öppnade en bra och cool indier. Det har dykt upp en hel del sådana restauranger i London.
Läs mer: Krogtårtan.