"Pappa, vad betyder Tjej med delay?" "Jadu, en Tjej med delay är en ung, snygg person som lirar knastrig pop med looppedaler och annat elektrokrimskrams."
Det kvinnor gör och tycker om bedöms alltid som ytligt, som känslomässigt tjafs, oavsett om det handlar om Legally Blonde, Suzanne Collins Hungerspelen eller Beyonce. Musikern Siri Landgren upptäckte att hon befann sig mitt emellan två genrer på Göteborgs elektroniska konstmusikscen - genrer som i den lokala jargongen döpts till Gubbe med bord och Tjej med delay.
Det är inte ens delay de använder, utan looppedaler, men oavsett är det enligt Gubbar med bord helt ute. Fel teknik och fel musik. Begreppet Tjej med delay myntades från början om göteborgska Midaircondo, och andra artister som använt sig av liknande teknik är Imogen Heap och Juana Molina.
– Genrerna är definierade av tekniken. Gubbe med bord är mycket män, mycket teknik och mycket noise - det får inte vara för smörigt. Det är ingen öppen sexism men en väldigt specifik stark nördkultur.
Gubbe med bord är mindre poppigt än Tjej med delay, mindre visuellt. Inga beats, mindre harmoniskt och absolut inga loop-pedaler! Genrerna har alltså egentligen inget med kön att göra, så hur uppstår begreppen? Jag tycker att Landgren beskriver Gubbe med bord som en typiskt manlig nördkultur, där vilken teknik man använder är lika viktigt som hur det låter. Skapades dessa som två separata genrer när gubbar med bord började prata om Tjej med delay, fanns de innan eller har de organiserats kring en idé om kön i efterhand? Är det ens två separata genrer? Siri Landgren är inte säker på det. Trots att till exempel Andrew Bird är en man placerar hon honom med självklarhet i Tjej med delay-genren.
Gubbe med bord är mindre poppigt än Tjej med delay, mindre visuellt. Inga beats, mindre harmoniskt och absolut inga loop-pedaler! Genrerna har alltså egentligen inget med kön att göra, så hur uppstår begreppen? Jag tycker att Landgren beskriver Gubbe med bord som en typiskt manlig nördkultur, där vilken teknik man använder är lika viktigt som hur det låter. Skapades dessa som två separata genrer när gubbar med bord började prata om Tjej med delay, fanns de innan eller har de organiserats kring en idé om kön i efterhand? Är det ens två separata genrer? Siri Landgren är inte säker på det. Trots att till exempel Andrew Bird är en man placerar hon honom med självklarhet i Tjej med delay-genren.
Begreppen verkar bara finnas i Göteborg, men Siri Landgren tycker att de sätter fingret på något större och viktigare; om hur kön görs inom musikvärlden. Det är inte svårt att dra paralleller från Tjej med delay-begreppet till andra kvinnliga sfärer. Hennes krönika om det nedvärderande begreppet uppmärksammades av föreningen Geiger och de ville att hon skulle ta hand om en kväll på Geigerfestivalen, vanligtvis en högborg för gubbarna med bord. Förutom panelsamtal har hon bokat artister som hon tycker utmanar uppdelningen av genrer. Eller kön, om du så vill. Jakob Svartengren, Linda Oláh, Fågelle och Sqein ska försöka riva ned barriärerna med Gubbtjejernas Big Night Out på Cinnober Teater på fredag.
– Jag vill översvämma eventet med de här begreppen, för att försöka destabilisera dem, säger hon.
Gubbtjejernas Big Night Out handlar om att rent musikaliskt ifrågasätta den binär som har skapats inom elektronisk konstmusik i Göteborg, att ifrågasätta hur man kopplar musiken till den som gör den. Precis som varken kroppsligt kön eller könsidentitet går att enkelt dela in i två väldefinierade kategorier, kan inte den elektroniska konstmusiken delas i två.
Stad:
Kategori: