Tio år med Studio Barnhus

14:32 11 Dec 2020

Studio Barnhus är många saker – en musikstudio, DJ-trio och festkollektiv. Nu fyller de tio år som skivbolag och vi har pratat med trion bakom den färgglada dansrörelsen. 

Sedan 2010 har Studio Barnhus gått från uppstickande underdogs på den alternativa dansscenen, till ledande röster för hela danssverige. När EDM-housen sakta tappade sitt fäste om folket, snodde Kornél Kovács, Axel Boman och Petter Nordqvist uppmärksamheten med sin sprudlande discohouse.  
– Det är ju helt nytt för oss. Att saker vi gör får så stort genomslag. Att vi blir tillfrågade om att ha med musik i en HBO-serie eller i en Marvelfilm. Det är fett, säger Axel Boman när jag talar med trion över Zoom. 

Axel och Kornél är ivriga att svara på frågorna. Talar i mun på varandra. Petter håller sig mer i bakgrunden, sticker in och rättar sina vänner när de råkar säga något som är fel. Det representerar hur de är som musiktrio ganska väl. Axel Boman och Kornél Kovács har varit de som turnerat runt i världen, tagit plats, samtidigt som Petter Nordqvist, numera under artistnamnet Pedrodollar tar det mer lugnt. Släpper någon tolva här, spelar på något gig där. Han gjorde hela turnégrejen på 00-talet, innan Studio Barnhus blev till.

 

"Vi sket i vad någon annan tyckte och följde bara våra egna idéer"

 

Det hela började när de av en slump delade studio 2009, snart började de spela tillsammans på klubbar och ett år senare grundades skivbolaget.
– Det är en gradvis utveckling. Vi hade aldrig något stort möte med en plan på vad vi skulle göra. Eller vi hade en plan som vi vek av väldigt tidigt ifrån. Vi tänkte egentligen bara släppa vår egen musik. Det var en tanke vi hade formulerat. Sedan avvek vi från den direkt, säger Kornél Kovács. 

Hur har Studio Barnhus förändrats sedan ni startade?
– Vi har fått växla ansvar. Nu har man liksom en plattform och en röst, oavsett om man vill det eller inte. Det kommer med ett ansvar.  När vi började var Studio Barnhus en motreaktion. Vi tyckte att allt annat lät trist och ville göra musik på vårt sätt. Vi sket i vad någon annan tyckte och följde bara våra egna idéer. Sedan har man ju lärt sig mer och mer, svarar Axel Boman.

På vilket sätt var ni en motreaktion?
– Det var väldigt mycket minimal techno som gällde i dansvärlden då. Det var ett väldigt torrt och kargt musikklimat. Men vi ville göra disco bredvid house och skitkonstig reggae. Mycket mer färgglatt, säger Axel Boman.

– När vi presenterade något annat kopplade många det till humor. Att det vi gjorde var humoristiskt. Och det är först nu som det har släppt lite. Folk framhåller oss ofta som humorister. Och det irriterade oss. Det var alltid det som nämndes först. Humor var en del vad vi gjorde, men det var aldrig våran utgångspunkt, fyller Kornél Kovács i. 

 

"Man känner sig lite som Zlatan"

 

Sedan skivbolaget startades har de signat flera stora namn. Bland annat Baba Stiltz och Adrian Luxs grupp Off the Meds. 

Har ni några kriterier när ni ska släppa en ny artist?
– Det kan vara vad som helst egentligen. Från början brukade vi köra två mot en regeln. Om två personer gillade något så var det fritt fram att släppa det. Det går vi väl fortfarande lite efter, säger Petter Nordqvist. 

– Det är lättare att avgöra för oss numera. Nu ringer det ju varningsklockor. Någon kan ha skickat en demo som är skitbra. Men så har den artisten en manager som är skitjobbig, lägger Axel Boman till. 

Ni är också tio år äldre nu jämfört med när ni började. Börjar ni känna er gamla?

– Det finns en sorg i mig att man blir äldre. Jag har turnerat och rest jävligt mycket och publiken åldras aldrig. De är alltid lika gamla, lika snygga och kåta och vill festa. Själv blir man bara lite äldre hela tiden. Men man börjar kompromissa med det där, för samtidigt blir man bättre på det man gör. Man känner sig lite som Zlatan som leder skytteligan i Milan, 39 år gammal. Man har bättre skivor och bättre koll. Det är svårt att jobba emot att man blir mer och mer duktig på något. Men jag hade mer problem med att åldras för fem år sedan, säger Axel Boman med en förnöjd min. 

– Nu är du post gammal, skrattar Kornél Kovács.

– Ja, nu kan man bara vältra sig i en 40-årings liv. Istället för att pusha för att känna sig ung. Nu är jag hämningslöst gammal, svarar Boman. 

 

"Det känns helt pervest att man kunde dra runt på det viset"

 

Det tionde året har heller inte varit ett vanligt år för DJ-trion. Corona satte stopp för deras tidigare livsstil där de åkte från stad till stad för att spela på klubbar. 
– Jag tycker det känns helt perverst att man kunde dra runt på det viset. Det är en så konstig grej, men man sugs in i det och blir så bekväm i det. Folk hämtar upp en och kör en överallt, ger en alkohol och går och lägger en. Jag är jättekluven till hur man vill fortsätta i framtiden. Det var skitskönt med en paus. Att man kunde stanna upp och fundera på vad som är viktigt för en, resonerar Axel Boman. 

 – Det har alltid varit nästa gig. Det är klart man tog det för givet. Det gör man om man spelar varje torsdag, fredag och lördag från att man är 17 till att man är 35. Nu känner jag att jag återigen vill hävda mig som DJ. Visa vad jag går för, precis som jag kände när jag var yngre. Sedan får man ju tänka på vad som är hälsosamt om man ser till samhället på ett större plan. Det där hysteriska jetsettingturnerandet som man höll på med känns inte modernt, avslutar Kornél Kovács. 

 

Stad: 
Artist: 
Kategori: 
0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!