Tidals lansering startar färgkrig

11:43 31 Mar 2015




Det har varit knäpptyst från Spotifys håll sedan gårdagens nyhet om Jay Z:s artistägda lansering av Tidal. Det enda tecknet på att företaget nåtts av nyheten är grundaren Daniel Eks byte av profilbild – till Spotifys giftgröna färg. Även andra markerar sitt stöd för vår svenska streamingjätte genom att byta till grön profilbild. 

En bild säger mer än tusen ord, heter det. Eller, som på dagens sociala medier – en färg. Spotifys grundare Daniel Ek har hittills inte kommenterat Tidals lansering, men bytte i ett par timmar profilbild till företagets färg. För att sedan byta tillbaka till sin tidigare bild. Ett tecken på underliggande frustration som han helst inte vill visa, men ändå inte kan hålla sig ifrån att dölja? Det verkar så. Även det svenska techbolaget Truecallers grundare Alan Mamedi ställer sig på Spotifys sida av skottlinjen genom att låta sin Twitterprofil lysa i Spotifys gröna färg. Och han är inte ensam. Under hashtaggen #SPOTIFYforALL kan vi se att flera håller streamingtjänsten mycket varmt om hjärtat och gärna färgmarkerar sitt stöd.

Igår skrev svenska Breakit att flera av Tidals ägare kommer att sluta släppa musik på Spotify och istället övergå helt till Tidal. Enligt Breakit gällde det bland andra Madonna, Kanye West och Daft Punk och främst för ny musik. Detta är dock inte bekräftat från Tidals håll.








Läs mer: Spottifiering eller flodvåg? och Världsstjärnorna går samman mot Spotify.

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 

Fler artiklar

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!