Om ni undrar varför ett antal artisters profiler på sociala medier idag består av en turkos ruta beror det inte på att de visar stöd för ett välgörenhetsprojekt. Idag lanseras nämligen Jay Z:s streamingtjänst Tidal, och världsartister ger sitt digitala spridningsutrymme till förfogande.
Madonna, Nicki Minaj, Beyoncé, Rihanna, Jack Whites Third Man Records med flera. En imponerande skara vill idag skapa uppmärksamhet kring den professionella beefmakarens, och numera ägare av norskskapade Tidals (Jay Z köpte för några veckor sedan tjänsten för 464 miljoner kronor), lansering. Streamingtjänsten beskrivs som en klar konkurrent till svenska Spotify och ägaren Daniel Ek sitter troligtvis i skrivande stund och kliar sig i huvudet, eftersom artister redan valt att dissa Spotify för Tidal.
En av dem är Taylor Swift, vars ickeexisterande albumnärvaro på Spotify beror på Spotifys gratisstreaming. Tidal, däremot, kommer endast erbjuda månadsprenumeration för 199 kronor, vilket ligger i linje med Swifts tankar om att musikaliska verk ska kosta. Den dubbelt så dyra avgiften jämfört med Spotify sägs gå till skivbolag och upphovsmän. Om Spotifys länge ohotade imperium nu hänger löst återstår att se.
Läs också: Årets musikbeef fortsätter – Taylor Swift väljer Jay Z.