Foto: Meddi.

Swedish Brewing Company lämnar kredd och nördighet åt andra

09:46 23 Oct 2017

Swedish Brewing Company gör god öl med snygg design, men vill lämna kredd och nördighet till andra bryggare.
– Vi gör jättebra öl men det är minst lika viktigt med allt det andra runt omkring.

Mattias Lundin är ett välkänt ansikte för de flesta göteborgare. De senaste tio åren har han styrt den välbesökta klubben Colors med järnhand. Du har även kunnat se hans illustrationer och design i såväl The Washington Post som på Timbuktus skivomslag. Färre är det som vet att han tillsammans med Viggo Engström brygger öl och är delägare i hela tre bryggerier. 
– Jag håller ju på med så många olika projekt, så kan jag tänka mig att många tror att jag bara gör etiketterna till ett annat bolag, men jag äger ju faktiskt hälften av Swedish Brewing Company och är delägare i Coppersmith.

Det började med att den nuvarande kumpanen Viggo hörde av sig angående loggor. Därifrån gick det hela väldigt snabbt från illustratör till att bli delägare. Designandet har han dock inte lämnat åt sidan. 
– Eftersom varken jag eller Viggo har startat ett anrikt bryggeri cirka år 1826, utan började för två år sedan, så såg jag ingen anledning att hålla mig till det traditionella. Många öl ser ju verkligen ut som öl, med sina sigill och lejon.

Inspirationen till Mattias loggor kommer från helt andra referensramar. Ett exempel är uppväxten som var kantad med färg och form, skejt, stickers och graffiti. Utgångspunkten har alltid varit att flaskorna inte ska se ut som vilken öl som helst.

Att den svenska ölmarknaden länge har varit något för män med skägg iklädda Nudie-jeans och truckerkeps är det nog många som håller med om. Likaså Mattias. Han förklarar att Swedish Brewing Company, som bland annat har stället Beer and Bubbles på regeringsgatan i Stockholm, vill komma så långt ifrån det som möjligt. 

– I början var vi med på ölmässor och sådant, men vi kände nästan direkt att det här inte var vår grej att stå där bland män i rutiga skjortor och diskutera jäststammar och koktemperatur. Vi vill aldrig vara de som brygger den svåraste ölen med den konstigaste humlekombinationen. Vi ser mycket hellre att folk har roligt!

 Foto av Meddi.

Det här är något som han återkommer till många gånger – att han nästintill vill fly från all kredd och nördighet. 
– Jag ser hellre en klubb där det står tusen personer och dricker min öl än en grupp på åtta stycken som ger den betyg i någon app som Untappd. Den delen av ölkulturen tycker vi är jättetråkig. 

Hur skulle du vilja att kulturen såg ut då? 
– Att folk blir lite mindre ängsliga. Det kommer in folk på baren i Stockholm som nästan är rädda för att beställa fel. Folk tror att man måste vara på ett visst sätt för att gå på de ställen som har det breda ölsortimentet – det tycker vi är skittråkigt! Vi vill hellre att alla ska komma in och hitta något som de gillar.

Deras vanligaste kund, säger Mattias snabbt, är tjejer. Det märktes extra tydligt under de mässor de var på. Många av de som svängde förbi deras monter och så även baren på Regeringsgatan i Stockholm var kvinnor. 
– Kanske var det för att vår öl ser ut som den gör men jag vet inte varför?

Målgruppen är dock lite lätt svävande. Han säger att målgrupp är alla i olika former och färger.

Och de som gillar öl? 
– Ja, eller de som inte tycker om öl, eller snarare inte vet om att de tycker om öl. Jag tror det är många som inte har smakat på suröl eller en väldigt fruktig veteöl som vissa inte ens hade tänkt var en öl om den presenterats på ett annat sätt. 

Med lyckad export till bland annat Berlin och tankar på ytterligare en bar på främmande mark, är det svårt att se var framgångssagan ska sluta. 
– Just nu tittar vi väldigt mycket på export utanför Sverige och där kommer tanken med namnet, att du ska kunna dra en direkt koppling till Sverige.

Läs även: Nöjesguidens Ölmässa är tillbaka 2018

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 

Fler artiklar

Påskrea på Ölmässa

Ni har väl hört talas om Nöjesguidens ölmässa? Nu har ni chansen att lägga två biljetter i påskägget, till priset av en. Till och med annandag påsk gäller kampanjen, som drar av 50% automatiskt när två biljetter ligger i varukorgen. Samma fenomen uppträder givetvis ifall ni skulle råka köpa 4 eller 6 biljetter. Trevligt!*

Köp biljetter här.

 

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Krogrecensioner

Krogrecension: Poppy

Öppningen är fortfarande så pass ny att inte ens serveringstillståndet är på plats i samband med att vi besöker krogen för första gången.

Krogrecension: Gurras

I samma ögonblick som vi stoppar in foten på Postgatan 16 möter huvudpersonen själv upp med ett fast handslag och ett smittande leende på läpparna.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste krogrecensionerna i Stockholm

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!