Foto: Adrian Pehrson.

Sveriges coolaste jobb: Perfect Day Media

Redaktion 15:35 9 Sep 2019
Hannah Widell är kreativ chef och delägare i mediabolaget Perfect Day Media som har 20 anställda idag.  
 
Berätta lite om din arbetsplats?  
– Vi producerar podcast, rörliga produktioner och arbetar med sociala medier. Det är en arbetsplats som är kreativ och där det går snabbt.
 
Hur ser personalstyrkan ut? 
– Vi arbetar med specialister inom våra olika områden podcast, rörligt, social media och profiler. Vi har en stor säljavdelning som arbetar med alla våra innehållsdelar.
 
Vilken typ av kompetens letar ni efter just nu och inom den närmaste framtiden?
– Vi letar alltid efter personer som är idéstarka och kan genomföra våra produktioner så som produktionsledare, producenter till filmare, klippare och assistenter. På säljsidan letar vi alltid efter vår nästa stjärnsäljare.
 
Hur bär man sig åt för att få jobb hos er? 
– Ett bra CV är alltid ett första steg. Det är viktigt att man genom sitt CV verkligen berättar vad man kan och är bra på så att de som anställer folk hos oss har möjligheten att snabbt vid ett första ögonkast avgöra om personen i fråga är något för det vi söker efter just för tillfället. Att få en anställning hos oss är ofta en fråga om timing eftersom vi arbetar med olika projekt med olika anställningslängder hela tiden. Jag tror att det är livsfarligt att vara rädd för att det är en för kort anställning. Hos oss funkar det så att om man har gjort ett bra jobb är det självklart att vi tar personen vidare till nästa projekt. Det viktigaste är att komma in i något projekt och visa framfötterna då kommer nästa projekt vara givet. Man måste bara börja någonstans helt enkelt.
 
Vad bör man plugga? 
– I mediabranschen är det viktigt att man har en bred utbildning och eftersom allt är så digitalt finns det en fördel om man kan lite av varje inom det digitala. Sen är det klart att spetskompetenser som projektledning, ekonomi och annat är bra att ha med sig. Men direkt efter man har pluggat tror jag att det är svårt att veta bäst vad man passar för i mediabranschen. Därför är det bra att börja som assistent i ett projekt så att man får känna på vad man är bäst på helt enkelt.
 
Om du skulle ge några råd till en person som ska sätta sig i skolbänken idag, vad skulle det vara? 
– Se till att du får en bred mediautbildning. Bra om du kan hantera sociala medier, digitala plattformar, har en vass penna och kan en del teknik. Det kommer du oerhört långt på.
 
Vad har du själv för utbildning? 
– Grundskolan, folkuniversitetets journalistutbildning, filmvetenskap och en varumärkeskurs på Bergs.
 
Är du nöjd med valet av sådan? 
– Eftersom jag i stora delar av min karriär arbetat som chef har jag ofta önskat mig en dubbel examen i ekonomi och juridik. Kreativitet är svårt att lära sig i skolbänken men andra chefsegenskaper kan vara bra att lära sig på riktigt. Jag får för mig att det blir lite lättare då. Samtidigt som jag har lärt mig allt det där under tiden jag har arbetat och det har ju också gått ganska bra. Man får bara arbeta lite hårdare.
 
Har du en plan-b?
– Jag har alltid en B-plan. Det är viktigt. Och jag tror att B-planen också ska bestå en del av att inte ta allt på så stort allvar. Allt blir bra.
 
Kontakter kan ju vara A och O. Vad har kontakter betytt för dig?
– ALLT! Framförallt från början för att komma in. Sen har jag under vägen skaffat mig egna kontakter och det är det som har gjort hela min karriär tror jag. För mig är människor allt.
 
Vad har du för råd och tips till någon som vill söka sig till din bransch nu? 
– Börja tjata på de arbetsplatser du drömmer om att arbeta på. Med tjat kan man få precis vad man vill. Men du måste vara beredd att börja någonstans. Det kanske inte är drömjobbet direkt. Men börja bara jobba så är du snart där.
 
Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 
1 Visa kommentarer (1)

Fler artiklar

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!