Den internationella musikfestivalen Lollapalooza grundades 1991 av Jane's Addictions frontfigur Perry Farrell. Festivalen arrangeras i år i totalt sju städer, varav en är Stockholm som för första gången står värd.
I maj förra året annonserade Live Nation att de tar den internationella festivalen Lollapalooza till Sverige och Stockholm. Bland dragplåstren hittar vi namn som Hov1, Foo Fighters, Travis Scott, Chance The Rapper, Lana Del Rey, Billie Eilish, Laleh, Eric Prydz, Rebecca & Fiona och The Hives. Totalt över 70 artister på fyra scener. En salig blandning med andra ord, varav hälften av ligan enkelt skulle kunna fylla någon av de större nationalscenerna helt på egen hand. Nu ska de istället gemensamt fylla Gärdet under tre dagar i juni.
Hur går biljettförsäljningen?
– Väldigt bra, det är ett jätteintresse för Lollapalooza säger Kristofer Åkesson, marknads- och kommunikationschef på Live Nation och fortsätter.
– Det är historiskt alltid svårt att göra en festival för första gången, men intresset för den här har varit konstant ända sedan ett år sedan då vi gick ut med nyheten. Vi ser också väldigt många biljettköpare från utlandet, vilket är superkul. Tittar man på lineupen så är det kanske inte så konstigt heller. Det är, hur ska man säga det här ödmjukt, en jävligt bra lineup helt enkelt.
Det är en av världens största festivaler ni tar till Sverige nu, ett stort ansvar att axla?
– Jo men det är det, framför allt gentemot Stockholm som stad och Sverige som är ett så starkt musikland. Stockholm har aldrig haft en festival av den här digniteten, och det kommer såklart med ett jättestort ansvar. Men det är också det som gör detta så kul och viktigt. Vi har jobbat många år med att få till det här.
Hur pass mycket kan ni styra utförandet här på hemmaplan?
– Ganska mycket. Det ligger liksom i Lollapaloozas koncept att det alltid ska finnas en lokal förankring. Samtidigt ska det finnas en röd tråd genom festivalen, oavsett om du besöker den i Sao Paolo, Chicago eller Stockholm.
Det är en hel del som är nytt för svenska festivalbesökare, till exempel har festivalen ingen åldersgräns och det finns ett eget område för de allra yngsta – Kidzapalooza.
– Precis, äntligen kan musikfans som också är föräldrar ta med barnen, vilket vi vet att många efterfrågat länge. Det är ett perfekt sätt att visa nästa generation storheten i livemusik på festival. Utöver det kommer vi även att satsa väldigt mycket på mat- och dryckesprogrammet, vilket också är en viktig del i helhetsupplevelsen av Lollapalooza.
Hur många besökare får ni plats med?
– Gärdet är stort, så det får plats väldigt mycket människor – området kommer vara 190.000 kvm. Sen kan vi inte riktigt säga en exakt siffra i nuläget och vi vill hålla det lite begränsat första året, men räkna med mycket folk.
Det är en rätt sjuk lineup, och inte minst dyr. Jag antar att det har att göra med att ni kan boka artisterna till flera festivaler samtidigt?
– Det är en extremt ambitiös lineup, och det ska det vara. Som alltid finns en dialog med andra festivaler och aktörer, men många av artisterna är också sådana som vi har nära relationer med sen många år tillbaka.
Lollapalooza Sverige är en långsiktig satsning får man anta?
– Ja, det är det absolut. Förhoppningen och planen är att det ska vara en återkommande festival under många år framöver – det förtjänar Stockholm.
Det har skojats lite om era platinumpaket, som kostar 20 000 spänn och innefattar massage, hotell och conciergeservice. Har ni sålt några av dessa?
– Det har vi absolut gjort, sen är det såklart ett begränsat antal och det blir lite skevt att lägga så mycket tyngd på dem. Men det man kan säga är att det är ett område som Sverige ärligt talat ligger lite efter i sett ur ett internationellt perspektiv. Tittar man till exempel på USA, eller i andra delar av Europa, är det något som har erbjudits sedan många år tillbaka och som publiken vill ha.
Tror du att det är ett fenomen som börjar komma till Sverige allt mer, med VIP-biljetter alltså?
– Ja, absolut. Även om just ordet VIP kanske är ett lite uttjatat begrepp. Det är många biljettköpare som är intresserade av den här typen av paketeringar nuförtiden och vi har sett en jätteökning av efterfrågan, både till festivaler och större enskilda konserter.
Lollapalooza äger rum på Gärdet den 28-30 juni.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 04, 2019.