Suröl och torr IPA hos Captain Lawrence

16:47 18 Jan 2019

På förra årets ölmässa lanserades Captain Lawrence i Sverige och kom att bli starten på ett framgångsår för bryggeriet. I år är de med igen, denna gången med Andrew Reed som lämnat New York för Stockholm. 

Vad kännetecknar en bra öl?
Jag tror att egenskaperna man behöver för att ett öl ska smaka bra är hantverk, fundersamhet och omtänksamhet. Precis som allt annat som man gör från råa ingredienser så startar det med att någon använder sin expertis för att skapa något fantastiskt. De tänker på slutprodukten och hur den borde bli. Genom research och att testa sig fram kan de sätta ihop ett lyckat recept. 
När det gäller öl är detta en utmaning då en person måste jobba med så många variabler under tiden som ölet bryggs. När allt kommer omkring ska ölet avnjutas på rätt sätt, vid rätt tillfälle och förhoppningsvis tillsammans med goda vänner.
 
Vilken är din favoritöl just nu? 
Svår fråga! Vi på Captain Lawrence är stolta över våra suröl, då de tar en lång tid att mogna och vi måste ha ett stort tålamod. Just nu skulle jag säga att min favoritöl är Hylo, en fatlagrad sur ale gjord med drakfrukt. Den har en sötma och en syrlighet från frukten, tillsammans med surheten från mjölksyrebakterierna. Drakfrukten gav ölet en vacker ljusröd färg.
 
Vilken öltrend tror du kommer starkast under 2019?
Det första som dyker upp i huvudet när det kommer till en bryggstil som jag tror att många bryggare kommer ta till sig för första gången under 2019 är torr IPA. Vi gjorde nyss ett samarbete med Sigtuna som heter Dry but Swede som vi älskade.
Men jag tror inte att någon specifik stil eller trend kommer att dominera marknaden. Jag tror att 2019 kommer vara fortsättningen på diversiering. Öldrickare kommer se mer variation från ljust till mörkt, surt till bitters, sött till torrt och från klart till grumligt.
 
Vilka utmaningar står den svenska ölbranschen inför? 
Jag tror att bryggare världen över kommer vara oroliga för vilken effekt klimatförändringar kommer ha på kornskördarna. Det kan påverka ölpriser, tyvärr. Hur som haver, så ser jag inga stora utmaningar på varken den svenska eller den internationella ölmarknaden som kommer förhindra tillväxt eller kreativitet i den närmsta framtiden.
 
Och vilka möjligheter ser du? 
Det är en grym tid att vara bryggare på grund av det breda spann av smaker som öldrickarna törstar efter. Möjligheterna att vara kreativ har aldrig varit större i ölvärlden. Förhoppningsvis kommer vi även i fortsättningen kunna samarbeta över landsgränserna med Sverige, vi gjorde två grymma samarbeten under 2018.
 
Vem eller vad i ölvärlden bör vi hålla extra koll på under året? 
Jag är nyfiken på att se om ölet kan få en mer framträdande plats vid middagsbordet, vid sidan av vinet, för att komplimentera en bra maträtt. Det är något jag har sett växa under de senaste 15 åren på den amerikanska ölmarknaden. Yngre generationer ser öl som ett komplement till en maträtt, kanske till och med mer anpassningsbar för viss mat än vad vin är. Det innebär kunskap och ett öppet sinne till idén, något som jag vet är på framfart i Sverige.
 
Hur ser framtiden för ölmässor ut?
Jag älskar ölmässor som de är, för de tillför en unik upplevelse för allmänheten. Att provsmaka öl är något som får folk utanför dörren och för ihop oss. Det har alltid varit ett bra sätt stt pröva nya saker och att upptäcka nya smaker. Var annars kan man möta personerna bakom ölen och få smaka så många olika öl på samma plats! 
Stad: 
Kategori: 

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Krogrecensioner

Krogrecension: Bord

Vi hann knappt torka tårarna efter Agrikulturs avsked till den intima lokalen på Roslagsgatan 43 innan tronföljaren Bord hade öppnat på samma adress.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste krogrecensionerna i Stockholm

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!