Storebror känner dig bäst – En grundkurs i Google

17:10 23 Sep 2014

 

google3.jpg

Annonsföretaget vill vara din tredje hjärnhalva med sin slogan ”Don’t be evil”. 
De flesta känner till Google men vad vet Google om dig? Vi tog reda på hur samtidens storebror kartlägger oss, och varför.

När jag går in på IIS, Stiftelsen för internetinfrastruktur, kontor för att träffa deras abuseansvarige Peter Forsman vet han redan allt om mig. Han tar fram sin mobil och kan berätta hur många hemsidor jag har, vilka sociala medier jag använder, var jag bor, mitt personnummer och hur många låtar jag har laddat upp på SoundCloud. Han känner till och med till en YouTube-video jag gjort soundtracket till som jag inte ens själv kommer ihåg. När jag stumt gapar berättar han att det med Google till sin hjälp tog ungefär en kvart.

– Att ha en hel nätidentitet har vuxit fram på bara fem-tio år. Tidigare hade man kanske bara en blogg eller en vykortshemsida, säger han.

 

Efter sin något blygsamma början i ett kaliforniskt garage har Google växt till att bli ett av världens mäktigaste företag med tjänster som YouTube, Android och förstås sökmotorn med företagets namn. Du kan sedan länge låta Google hjälpa dig att hitta till festen eller översätta texter – Google kan även låta dig betala över internet.

Men det är någonting som skaver. När Peter Forsman berättar hur mycket vem som helst kan ta reda på om mig via Google kan jag inte undgå att fråga vad Google egentligen vet om mig. Peter Forsman menar att det är mer än vad jag tror.

– Är du inloggad med ditt Gmail-konto och använder Google Chrome ser Google teoretiskt sett allt du besöker, hur länge du besöker sidan och hur du söker dig vidare. Beroende på ditt sök- och besöksmönster kan de även ranga in dig i olika typer av användare. De vet dina intressen, de vet ditt umgänge, de vet din politiska åskådning.

 

Man kan se det som att Google sätter en liten lapp, i formen av mitt Google-konto eller min IP-adress, på min skjorta när jag använder mig av deras tjänster. När jag sedan vandrar runt bland Googles sidor kan de direkt se att det är jag som sökt efter kattvideos på YouTube eller varit en av de få som faktiskt delat en bild via Google+.

Från en början är jag bara ett tomt skal, iklädd bara lappen som kan identifiera mig. Men ju mer jag använder mig av Googles tjänster desto mer kan de pussla ihop bitarna som snart kan beskriva exakt vem jag är. Google är trots allt framför allt ett annonsföretag.

– När Google vet vad du är intresserad av anpassas annonserna efter det, säger Peter Forsman. Det är så de förädlar kunskapen om sina kunder. Du är kund i den mån att du klickar på deras betalande kunders annonser. De är navet mellan annonsören och de som nyttjar och klickar. Det ligger i Googles intresse att förena dem, för de får betalt av annonsörerna när folk klickar. Det är ganska naturligt att de försöker få reda på så mycket som möjligt om användaren. På gott och ont.

 

Via min ”översiktssida” på Google kan jag som användare ta reda på allt Google vet om mig. När jag loggar in kan jag se att Google vet att jag varit i Tyskland, Nederländerna, USA och Sverige, att jag har 143 bokmärken, att jag har använt Safari, Firefox och Chrome på en Android-mobil och en Mac-dator, att jag är medlem i Google+-gruppen ”Facebook for Android Beta Testers”, att jag har 507 kontakter i min telefonbok och att jag nyligen laddade ner ett ikonpaket till min mobil.

 

Google vet nästan allt om mig, och använder den informationen för att hjälpa annonsörer att pricka in precis den målgruppen de är ute efter. Men Google använder också informationen för att anpassa resultaten deras användare får när de använder sökmotorn.

– Det som är lite skrämmande är det som kallas för Google Bubbles, alltså när du serveras sökresultat beroende på dina tidigare sökningar, säger Peter Forsman. Om du har tittat på mycket rött eller socialistiskt innehåll blir du också serverad resultat åt det hållet. Då kanske du förblindas, och vissa stora händelser i världen går dig förbi. Det blir lite som att man lever i sin egen ostkupa.

 

När jag frågar Peter Forsman om framtiden tror han att vi kommer att se ett mer, om inte Googleiserat, så åtminstone blottat samhälle. Han menar att Googles tjänster i grunden är bra, men problem uppstår om all information samlas in av ett och samma företag så att bilden av oss blir komplett.

– Frågan är när det börjar komma push-notiser om att butiken du går förbi har ett erbjudande på strumpor som du saknar hemma. Det är en utveckling vi går mot, frågan är bara när vi är där. Och frågan är om Google kommer att vara navet i den kommersen eller om det blir olika världar. Just hastigheten är det som gör det ganska integritetskränkande. Folk är inte riktigt medvetna om vad man egentligen går med på när man till exempel installerar en app.

 


6 tecken på att Google är på väg att köpa upp världen


Verklighetstrogna robotar, wi-fi-ballonger och YouTube. Siduri Poli reder ut alla sätt Google håller på att ta över världen på.


De flesta av oss använder Googles sökfunktion och andra tjänster dagligen, såsom Gmail, Drive, Maps och – har vi förstått, även om det är svårt – Google+. 

Med åren har Google blivit större än vad man kanske kan förstå, både genom att köpa upp över 160 andra ledande techföretag inom olika segment, men även genom att utveckla egna tjänster. Håller Google på att ta över världen? Här är en genomgång av de mest betydelsefulla köpen och uppfinningarna som sägs tyda på det.

 

1. Android (den 17 augusti 2005)

Pris: 50 miljarder dollar

Google köper upp Android, det öppna operativsystemet, som kan programmeras in i princip vad som helst: kylskåp, bilar, vattensystem, etcetera. Och då har vi inte ens räknat in de flera hundra miljoner smartphones i världen som använder Android.

 

2. YouTube (den 10 december 2006)

Pris: 1,6 miljarder dollar

Om man inte förstår storheten i att äga YouTube kan vi räkna det i sökmotorers mått: YouTube är, helt fristående, större än Bing, Yahoo! och Ask. Tillsammans. Och människor från 61 länder tillbringar sammanlagt 6 miljarder timmar med att titta på YouTube varje månad.

 

3. Motorola (den 15 augusti 2011)

Pris: 12,5 miljarder dollar

Vem använder Motorola nu för tiden tänker du? Faktiskt inte tillräckligt många för så många dollarsedlar. Detta har dock varit en av Googles dyraste köp. Anledningen tror man kan vara för att lära sig mer om, och kopiera, hårdvaran för egna kommande techvaror.

 

4. Boston Dynamics (den 10 december 2013)

Pris: okänt

Garanterat ett av Googles mest läskiga köp. Boston Dynamics är världsledande inom robotutveckling där man skapat människor och djur som rör sig exakt som människor och djur.

 

5. Nest (den 13 januari 2014)

Pris: 3,2 miljarder dollar

Nu när all elektronik ska vara uppkopplad vill Google ta ledet i det smarta hemmet genom att lansera Google Nest. Man har, smart nog, insett att ska konsumenter investera många tusenlappar på teknologi, de förväntar sig en utdelning på den investeringen. Med Nest kontrolleras temperaturen i hemmet via smartphones och termostaten är dessutom smart nog att reglera temperaturen utan din hjälp genom att bland annat sänka värmen när du inte är hemma och ge dig analyser om din elkonsumtion. Trots detta är Nest enbart i bakteristadiet för hur smart vårt smarta hem kommer att se ut om bara några år.

 

 

6. Deep Mind Technologies (den 26 januari 2014)

Pris: 8 miljarder dollar

Deep Mind Technologies är ett företag som forskar och utvecklar en alternativ hjärna. Enligt konspirationer tror man att man kommer att placera detta intellekt i robotarnas hjärnor, så att de inte enbart har överlägsen data- och analyseringsförmåga, hela internet och all information under sin hjärnbalk, men även får ett kritiskt tänkande. Google menar såklart att teknologin kommer att användas för att förbättra Google bildsök. 

 

 

3 egenutvecklade produkter som syftar till totalt maktövertagande

 

Google Driverless Cars

I slutet av juli i år fick Googles förarlösa bilar klartecken av brittiska regeringen att testköra, vilket innebär att vi med största sannolikhet inom en snar framtid själva kommer att, inte köra bil, utan bli ”körda av bilen”.

 

Google Flight Search

I somras släpptes Google Flight Search i Skandinavien där man kan söka på resor inklusive flerstoppstrippar (varsågod alla backpackers) och hitta bästa pris listat på en karta. Med andra ord kan man nu hitta bästa flyg genom att enbart ange destinationsområde såsom ”Karibien” eller ”spanska solkusten”. Och just turism och upplevelser verkar ligga i Googles intresse för i shoppinglistan har man kunnat bocka av både en och flera start-ups som verkar i området, samtidigt som man själva utvecklat appen Google Now som planerar din resa från a till ö.

 

Google Loon

Trots massmördande robotar och Googles inblandning i våra hem, kan den mest häpnadsväckande servicen ändå vara sökmotorns egna hemmagjorda Google Loon. Google Loon uppfanns i Google X (Googles labb för nya uppfinningar) och går ut på att skicka upp wi-fi-hotspots-ballonger i rymden för att tillföra internet åt alla i hela världen. Du kan med andra ord vandra runt i Saharaöknen samtidigt som du tillkallar SOS och gå igenom ditt Instagram-flöde. Det är både en fin tanke och en tanke om ett av världens största företag inte bara kontrollerar nutidens största informations- och datakälla, utan inom snar framtid kan komma att även ha makten över vem/vilka som kommer att ha tillgång till den.

 

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 08, 2014.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!