Nu är nomineringarna till Stockholmspriset äntligen ohemliga – här är det vi tycker är det bästa i musik-Sverige från året som gått.
Mack Beats
Efter åratal i bakgrunden blev det äntligen Mack Beats tur att stå i centrum, och det blev uppenbart för alla varför han i merparten av ett decennium har hört till landets absolut bästa producenter. Men förutom att bjuda på en fantastisk egen skiva (Centrum), producerade han åt Stor och Linda Pira samt öppnade dörrar för både nya och gamla bekantskaper som JaQe, Julia Spada och Rosh.
Hur känns det att vara i en sådan position att alla svenska rappare kommer springandes så fort man ringer?
– Den enda svenska rapparen jag har sett springa är Petter, haha. Nej, men det känns riktigt bra, den här positionen är ingenting jag har fått serverad utan det är någonting jag har jobbat mig upp till under de senaste tio-tolv åren. Det fanns ju tider när folk sprang ifrån oss också. Men i slutändan handlar det inte om vem som jagar vem utan om vem man skapar bäst musik med.
Vilken svensk artist som du ännu inte har jobbat med skulle du vilja ha med på en Centrum-uppföljare?
– Neneh Cherry och Mapei.
Jenny Wilson
Ett album som är lika rasande som organiskt, lika personligt som det är politiskt. Med DEMAND THE IMPOSSIBLE! har Jenny Wilson skapat sin bästa skiva hittills, och hennes musikvideor och SVT Play-dokumentär demonstrerade ytterligare att hon är en av våra viktigaste artister.
Axel Boman
Avicii må sno åt sig alla rubriker, men det är Axel Boman som är Sveriges bästa houseexport. Med Family Vacation, byggd på värme, djup och monotonins progressiva kraft, skapade han en skiva lika bra för klubben som hemmet och slog sig in på årsbästalistor världen över. Som del av producenttrion, dj-kollektivet och skivbolaget Studio Barnhus ser han dessutom till att den svenska klubb-musiken ligger i framkant.
Listan över alla nominerade hittas här.