Ni vet vilka de är, men det vill de inte att ni ska fokusera på. S.T.I.C.S är de mest osjälviska musikerna vi har just nu.
Bandet S.T.I.C.S går efter en filosofi att aldrig nämna sina egna namn. Och varför detta undrar ni? I en värld där egot matas dagligen i sociala medier, press och på TV vill STICS hålla sig så långt bort som möjligt från det genom att hålla individerna anonyma.
– S.T.I.C.S står för ”Sounds That Inspire Conscious Souls” och det vi skapar ska stå i linje med vår filosofi, det vill säga att allt vi gör och det vi vill förmedla ska stå i fokus snarare än oss själva som individer. Ett bra budskap är ett bra budskap, oavsett vem som sagt det. Men vi har fått tacka nej till flera intervjuer på grund av att många inte förstår vårt koncept. I en självcentrerad värld, där det personliga varumärket är det enda som fokuseras på, vill vi istället stå starkare som ett kollektiv, där egot inte får utrymme till att växa och ta plats.
Men vilka är då egentligen S.T.I.C.S? Killarna har haft olika sysselsättningar åt sidan om bandet, såsom att leda The O-zone Battles, Musikhjälpen, Sommarlov i SVT och även P3 och P4. Men innan framgångarna var det kreativa kollektivet ett kompisgäng från Söder i Helsingborg som bestod av ett tvillingpar, en vän och en kusin. Gruppen började spela på mindre scener på olika typer av festivaler och är självlärda i allt från att spela gitarr, producera och sjunga sin egen musik. Merparten av sin vakna tid spenderar killarna i studion och resterande tid försöker de engagera sig kulturellt i staden och i egna välgörenhetsprojekt.
– Vi har skapat en kampanj sedan några år tillbaka vid namn Blood Donating February, där vi uppmärksammar och uppmanar människor som kan att donera blod. Vi tror väldigt mycket på att vi alla kan bistå med någonting av värde som kan hjälpa andra, och det behöver inte alltid vara pengar. Ibland räcker det att du donerar tid, svett eller i det här fallet blod. Detta mynnade ut i ett samarbete med GeBlod som är det nationella initiativet för bloddonationer och den här kampanjen går att se runtom i Sverige, på bussar och dylikt. Vi är väldigt glada att vi fått skapa det här tillsammans med GeBlod.
År 2013 kunde vi se en av medlemmarna inne i buren på Musikhjälpen.
– Det passade oss perfekt och var helt i linje med vårt koncept. Vi älskar att kommunicera med många olika typer av människor och det kändes fint att kunna nå ut till så många. Det var en intensiv vecka som man lätt hade kunnat göra om igen, för det var så värt när man såg hur alla människor i Sverige slog ihop sina krafter för något positivt.
Kollektivet som är tvåfaldiga svenska mästare i Poetry Slam har inte bara ord som intresse, utan även språk och kan tala många olika språk som bland annat kinesiska, turkiska och persiska.
– Vi har alltid haft mycket språk omkring oss. Har du turen att få vara omringad av människor från alla världens hörn så kan det vara till din fördel om du inser värdet av det kulturella kapitalet som finns tillgängligt. Oavsett var i världen du befinner dig kan du alltid känna dig som hemma. Det kan vara hälsosamt att kliva ur dina egna skor för att kunna se världen från en annan vinkel. Ibland är det lätt att fastna lite i sitt eget huvud och sin egen syn på världen, och ett annat språk är ett perfekt sätt att uppleva en verklighet från ett annat perspektiv. Vårt språkintresse syns i en viral video med över en miljon visningar där vi rappar på turkiska.
Bandet är just nu aktuella med poesiplattan Weapon of Choice.
– För oss har ord alltid stått i centrum för vårt skapande. Idag konsumerar vi mer ord än någonsin, både genom musik och sociala medier och just därför ville vi ha en platta som vågar utmana lyssnaren. För ett tag sedan hade vi en container som såg ut som ett stort akvarium mitt på GA torg i Helsingborg, där den som vågade knacka på fick en förhandsvisning av albumet. Många reagerade starkt på vad de hade hört. Vissa grät och stannade kvar i timmar för att diskutera plattan. Nu för tiden har ingen tid att lyssna på någon annan, så att få någons uppmärksamhet på det sättet är guld värt. Just därför ville vi ge folk någonting som kommer vara givande, bara man aktivt vågar lyssna.
S.T.I.C.S är aktuella med sin poesiplatta Weapon of Choice som finns ute nu.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 02, 2019.