STHLM Brewing Co. gör ekologisk öl på Södermalm

13:43 24 Nov 2014

STHLM Brewing Co. är det lilla Södermalmsbryggeriet som gör ekologiskt hantverksöl med fyndiga namn och stark lokal förankring. Vi tog oss ett snack med Niklas Jakobsson om jästsvampar och betydelsen av storlek.

Bryggeriet grundades 2010 av Niklas Jakobson, Tomas Hallgren och Niklas Lenkel. Idag innefattar det även bryggmästare Michel Ahlin Wigardt och Olly Bartlett. I januari nästa år medverkar de på Nöjesguidens Ölmässa i Stockholm, men allt startade med med att Niklas började brygga öl hemma tillsammans med Tomas, och blev fast.

– Vi fastnade vid idén att brygga lokal och ekologisk öl för hand inne i centrala Stockholm, säger Niklas. Som man gjorde förr.

Har ni någon signaturöl eller signaturstil på era öl?
– 
Inte direkt. Vi brygger öl som vi själva vill dricka. Drickbarhet är ett ledord i alla öl vi gör. Vi försöker inte göra extrema öl direkt. Inte svinhög alkoholhalt eller smaksättning med diverse tillsatser.

Vad tror du är nyckeln till att lyckas som mikrobryggeri?
– 
Att hålla kvalitet på de öl man gör, och att hitta en marknad för sina öl. Jag tror inte längre att man kan starta ett bryggeri och räkna med att leva på försäljningen på Systembolaget.

Ni verkar vara rätt ensamma om att brygga ekologiskt, tror du det kommer poppa upp fler helt ekologiska bryggerier?
– Det hoppas jag verkligen. För oss är det självklart att jobba ekologiskt och det har vi gjort ända sedan vi bryggde hemma. Ölbranschen har inte visat något intresse för ekologiska råvaror vilket är synd, för det begränsar utbudet av malt och humlesorter. Om fler bryggerier skulle börja efterfråga EKO-råvaror så skulle det dyka upp fler leverantörer.

Vilken tror du är nästa stora öltrend? 
Alltid svårt att sia om och vi försöker inte anpassa oss till trender. Men jag hoppas och tror på lägre alkoholhalter och såklart sur öl. Personligen hoppas jag får vi se en återgång till mer klassiska ölsorter, även från de små bryggerierna.

Det känns som att ni har fattat det här att det är viktigt med snygga etiketter. Berätta!
Kul att du tycker det! Etiketterna har aldrig varit något fokus från vår sida. Vi har ingen reklambyrå eller person som håller på med det åt oss. För vår del är det oftast ett nödvändigt ont. Vi lägger mycket tid på att utveckla nya öl, och etiketten kommer alltid när ölet redan är klart. Men vi gillar konst, och har upplåtit våra etiketter för unga illustratörer att sätta sin konst på.

Vilken är egentligen er USP – etiketterna eller den ekologiska profilen?
Vet inte, det är såklart roligt med fina etiketter, och det ekologiska känns självklart. Jag hoppas att det är kvaliteten på ölen som är vår USP, och att det så även ska bli i framtiden.

Varför valde ni att vara med på Nöjesguidens ölmässa i januari?
Det lät som ett kul initiativ och jag tror Nöjesguidens läsare är väldigt mycket vår målgrupp så det kändes självklart.

Kommer vi få se något nytt från er på mässan?
– 
Det kommer hända. Vi hoppas på att kunna visa lite av vår spontanjästa öl, men det beror på hur lagringen på fat går. Vi kommer smaka av när det närmar sig och bedöma om de känns klara. Sen har vi även en ny Session IPA, DEADWOOD, som är ett samarbete med ett klädmärke som kommer lanseras vid tiden för festivalen.

Det står sedan en tid tillbaka också klart att Sthlm Brewing som det ser ut blir först i Sverige med tillstånd att få servera öl direkt i bryggeriet. Serveringen väntas dra igång strax efter julhelgerna. 

Nöjesguidens Ölmässa går av stapeln den 29-31 januari 2015.

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 

Fler artiklar

Påskrea på Ölmässa

Ni har väl hört talas om Nöjesguidens ölmässa? Nu har ni chansen att lägga två biljetter i påskägget, till priset av en. Till och med annandag påsk gäller kampanjen, som drar av 50% automatiskt när två biljetter ligger i varukorgen. Samma fenomen uppträder givetvis ifall ni skulle råka köpa 4 eller 6 biljetter. Trevligt!*

Köp biljetter här.

 

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Krogrecensioner

Krogrecension: Poppy

Öppningen är fortfarande så pass ny att inte ens serveringstillståndet är på plats i samband med att vi besöker krogen för första gången.

Krogrecension: Gurras

I samma ögonblick som vi stoppar in foten på Postgatan 16 möter huvudpersonen själv upp med ett fast handslag och ett smittande leende på läpparna.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste krogrecensionerna i Stockholm

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!