Spike Brewery är ett återkommande inslag på Nöjesguidens ölmässa i Göteborg. Och det är vi glada för.
Att Burger Beer följer med verkar nästan solklart – men vågar vi be om en G.O.A.T.? Vi talade med Spikes egen Sebastian Pettersson.
Ni har nyligen släppt nya öl – vad kan vi förvänta oss framöver, några spännande nyheter?
– Det finns nästan alltid nyheter hos oss. På systembolaget brukar vi släppa två öl varannan månad. I februari släpper vi två New England ipa, Harder Than you Think på 44 centiliters burk och Utopia på 33 centiliter. I april kommer det att komma en ny suröl samt en glutenfri öl.
Vad är den största inspirationen bakom de ölsorter ni skapar?
– Oj, ja det kan vara olika saker...genom åren har vi varit väldigt inspirerade av olika musikaliska eller konstnärliga uttryck. Slår du ihop sent 80-tal / tidigt 90-tal, Hiphop, Punk, Skate, Graffiti, Arcade och Illuminati hehe...då får du oss. Sen om det smyger sig in en "renässansinspirerad" etikett... tja, då är det så. Vi har valt att inte jobba med en fast mall för våra öl då vi vill att etiketten ska representera ölet och att Spike ska kännas levande, plus att det är mycket roligare och friare att jobba så.
Om vi skulle smaka på en öl från er just nu, vilken skulle ni rekommendera för en riktigt minnesvärd upplevelse?
– Hade du frågat mig den frågan för några år sedan så hade jag nog sagt någon galen stout, eller hazy ipa men om jag får välja en öl nu så vill jag lyfta fram det öl som har funnits längst hos oss och på Systembolaget: Burger Beer, en American pale ale. Den gjordes första gången 2018 och har varit en trotjänare hela vägen. Det är inte det mest "spektakulära" ölet vi gör i form av smak eller styrka men det är ett väldigt trevligt öl som är väldigt bra balanserat och som har varit en instegsport till craft beer-världen för många människor. Passar utmärkt till både mat och som sällskapsdryck. Jag har nästan alltid med Burger Beer på ölprovningar för det är ett väldigt bra öl helt enkelt.

Vilka är de största utmaningarna ni ser för bryggeribranschen just nu, och hur tacklar ni dem?
– Största utmaningarna... ja dom är många. Vi är många bryggerier i Sverige som kämpar med kostnader och plats i barer... råvarupriser, transport, bryggeriavtal – listan kan göras lång. Man får försöka hitta sin egen väg och tänka smart.
Vad är era förhoppningar för 2025, och finns det något särskilt mål ni vill uppnå i år?
– Att producera och sälja lite mer än vi gjorde 2024. Att vi ska dra mer folk till vårt taproom samt lyfta Slakthusområdet och Gamlestan. Det känns som att 2025 kommer att bli ett roligt år.
Stad:
Kategori:
Se alla artiklar om: