Slagfältet återuppfunnet

10:11 23 Oct 2017

Player Unknown’s Battlegrounds, eller PUBG, är den senaste raketen på spelhimlen. Alla pratar om det och alla spelar det. Men vad är egentligen PUBG?

I mars månad släppte irländske Brendan Greene och hans Bluehole en Early access-version av PUBG. Det tog tre dagar för spelet att sälja för 11 miljoner dollar. Efter knappt tre veckor hade det sålt en miljon exemplar. I slutet av september hade spelet passerat 12 miljoner sålda exemplar – och passade även på att slå rekordet för samtidigt inloggade spelare på ledande PC-spelplattformen Steam. Drygt 1,5 miljoner, mer än tio procent av alla Steam-användare vid det tillfället, spelade PUBG samtidigt. Och spelet är alltså inte ens färdigt än.

Enkelt förklarat är PUBG ett spel som går ut på att överleva. Du, tillsammans med 99 andra spelare, sätts i ett flygplan som passerar över en åtta gånger åtta kilometer stor ö. När som helst kan du (och dina eventuella lagmedlemmar) ta era fallskärmar och hoppa ut. När ni landat på ön startar nästa fas, då ni måste samla på er vapen och utrustning nog för att överleva. Slutfasen består i att alla måste röra sig mot en slumpmässigt utplacerad zon på ön. Zonen blir allt mindre ju längre matchen pågår. Matchen avslutas när en person, eller ett lag, står kvar som ensamma överlevare. Och allt är över på ungefär en halvtimme.

PUBG släpps i en tid då några av spelmediets allra största serier är FPS (First person shooters). Battlefield och Call of Duty å ena sidan, Overwatch och CS:GO å andra. Det här är antingen enorma titlar med ofantliga utvecklingskostnader eller välputsade esportspel. Vid sidan av jättarna har en annan rörelse växt fram. Här handlar spelandet mer om realism och taktiskt tänkande än explosioner och filmiska mellansekvenser. Och utvecklingen drivs till stor del framåt av gräsrötter, som modifierar redan existerande spel. PUBG (som både kan spelas som FPS och i tredjepersonsvy) har ett släktträd med rötterna i militärsimulatorn Arma, och sedan vidare via DayZ och H1Z1.

Brendan Greene var en av de här gräsrötterna. I en intervju med Rollings Stone berättar han om hur han (som då arbetade som fotograf och aldrig tidigare utvecklat spel) mitt i en depression började leka runt med kod baserat på en idé han fått från den japanska kultfilmen Battle Royale. Efter fyra års mer eller mindre seriös lek exploderade allt. Nu bor han i Sydkorea, leder sitt eget utvecklingsteam på spelföretaget Bluehole och är en av världens mest uppmärksammade speldesigners.

Den massiva uppmärksamheten spelet fått online har också lett till att det börjat utformats esporttävlingar för det. Bluehole och ESL, Electronic Sports League, ordnade under tyska spelmässan Gamescom i augusti den första stora Invitational-tävlingen för PUBG. Mer än 80 spelare tävlade om en sammanlagd prispott på 350 000 dollar. Simon Sundén, tidigare Head of esports på MTGx, dedikerar nu en stor del av sin tid till att arbeta med PUBG. Under Gamescom, som Sundén besökte med sitt företag G:Loot (som bland annat startar en egen esportliga för PUBG), såg han potentialen i vad spelet kan bli. Han tror inte att PUBG nått sin pik än.
– Jag tror att PUBG har chans att bli det största onlinespelet som vi någonsin har sett, till och med större än League of Legends.

Den största anledningen till det menar Sundén är att spelet börjat växa explosionsartat också på de asiatiska marknaderna – något de flesta andra FPS-spel misslyckats med att göra.
Det är större än League of Legends i Japan, gigantiskt i Kina och bara ett par veckor att gå om League of Legends i Korea, esportens mecka, säger Sundén.

Player Unknown’s Battlegrounds är ett intressant fenomen att följa, och inte bara för att det som spel är fascinerande och fängslande. Det är intressant också för vilket avtryck det kommer göra på resten av branschen. Chanserna är stora att det här kommer att ändra sättet vi spelar FPS-spel på. Och det är inte så illa för ett spel som inte ens är färdigt.

 

FAKTA: PlayerUnknown’s Battlegrounds

Utvecklat av: Brendan Greene/Bluehole
Spelas på: PC (Xbox One- och PS4-versioner ska vara under utveckling)
Early access-lansering: 23 mars 2017
Beräknas vara lanserat ”på riktigt”: Fjärde kvartalet 2017 (PS4-versionen mest troligt senare)

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!