Sju bevis på att film + smink = sant

13:01 12 Feb 2015



Välkomna till skönhetshimlen! Denna vecka öser vi ur den bottenlösa inspirationskälla som är Hollywoodfilmer.


Jag har grävt fram några minnesvärda och stilbildande sminkögonblick, och har medvetet valt bort filmer med drag queens eftersom det redan är allmänt känt att deras smink är on point. Helt omedvetet, däremot, har jag tydligen haft fokus på nittiotalsfilmer.



1. 
Femte Elementet (1997) och Leeloos Chanelmaskin
Året är 2263, platsen New York. En präst och dennes storögde lärling får besök av en burdus taxichaufför med skäggstubb och hans sällskap: en sällsam filur med orangetovigt hår, klädd i vita tygremsor. Filuren heter Leeloo Minai Lekarariba-Laminai-Tchai Ekbat De Sebat, eller bara Leeloo. Leeloo är universums femte element, ett högsta väsen, och kan kombinera kraften av eld, vatten, vind och jord och därigenom skapa en legendarisk urkraft som ska utplåna all ondska. Hon är också en skön brud med aptit på livet, kyckling (”Chickan! Goot!”) och att studera mänsklighetens historia. Hos prästen hittar hon en svart liten dosa som hon undersöker genom att skaka på den, sätta den mot ögonen och trycka på knappar. Det är inte uppenbart för Leeloo vad apparatens funktion är, men för tittaren är det tydligt när hon lägger ifrån sig den: den har lagt en full ögonmakeup på henne. Och den är såklart från Chanel. Som om universums räddare skulle behöva nöja sig med något annat än det absolut bästa.



2. The Big Lebowski (1998) och Bunny Lebowskis gröna pedikyr
När den stenrika surgubben Jeffrey Lebowskis unga hustru Bunny träffar The Dude första gången ber hon honom att blåsa på hennes tår så att hennes nagellack kan torka fortare. The Dude tar tag i hennes fot och tittar på hennes pedikyr. Grön. Detta gröna nagellack har, utan att spoila, en central roll i filmen.



3. A Clockwork Orange (1971) och Alex DeLarges lösögonfransar
Droogerna i Stanley Kubricks filmatisering av Anthony Burgess' roman En apelsin med urverk har så oklar stil – typisk sjuttiotalssci-fi. Varför har de vita kläder? Varför har de suspensoarer utanför kläderna? Varför har suspensoarerna hängslen? Varför dricker de mjölk spetsad med meskalin? Varför har droogernas ledare Alex lösögonfransar på bara ena ögat? Så många frågor, så ikonisk filmlook.



4. 
Edward Scissorhands (1990) och hemmafrun Joyces lösnaglar
Hon är den uttråkade hemmafrun som blir alldeles till sig av den nya gästen i grannskapet: det mystiska freaket Edward med saxar som händer och modern bondagestil. Hennes blekrosa läppstift och superlånga naglar symboliserar nån slags vulgär och överväldigande kvinnlighet, som vill fånga och besudla det oskyldiga som är Edward. Hon verkar nästan uppnå kroppslig extas när Edward klipper hennes hår och efteråt suckar hon: ”That was the single most thrilling experience of my entire life”. Hennes naglar är besläktade med Edwards saxar, de är så långa och vassa att de gör händerna nästan helt oanvändbara.



5. Black Swan (2010) och Natalie Portmans ondskefulla ögonmakeup
Judy Chin är make up-artisten som skapat Carrie Bradshaws osminkade smink i Sex And The City, och är också den som tog fram Natalie Portmans look där hon till fullo har förvandlats till den svarta svanen. SFX och maskering i all ära – smink blir fan inte läskigare än såhär.



6. Velvet Goldmine (1998) och Brian Slade
Jonathan Rhys-Meyers kanaliserar David Bowie och Ewan McGregor kanaliserar Iggy Pop i den här glitter-och-rock-bomben från 1998. Den är full av otroligt vacker make-up som håller än idag, trots att det rör sig om nittiotalstolkningar av sjuttiotalsestetik. Framförallt är det Rhys-Meyers karaktär Brian Slade som inspirerar, för let's face it – Iggy Pops sminkkunskaper verkar ha sträckt sig till att rita svart eyeliner under ögat och knarka tills sminket fått den där rätta punkkänslan. I en scen har Brian Slade på sig en liten rosa peruk som för tankarna till Rihannas Pour It Up. Vi kan också konstatera att Christian Bales karaktär inte helt hittat hem till sin ultimata sminkrutin.



7. Pulp Fiction (1994) och Chanel Le Vernis nr. 18 Rouge Noir
Kanske den allra mest legendariska kärlekshistorien mellan film- och skönhetsindustrierna är den mellan ett mörkrött nagellack från Chanel och Quentin Tarantinos Pulp Fiction. Uma Thurmans karaktär Mia Wallace har ett nagellack som i månader efter filmreleasen var slutsålt i alla Chaneldiskar, och var under många år världens mest sålda Chanelprodukt. Det heter Rouge Noir och togs fram för att efterlikna torkat blod, men än har det inte bekräftats att det verkligen var just Rouge Noir som användes i filmen. Kan det ha varit Dubonnet från MAC, eller rentav Mavalas Las Vegas? Om detta tvistar de lärde. Något som däremot är otvistigt är att det mörka lacket i Pulp Fiction satte permanenta spår – andra exempel på dess inflytande är att Madonna bar samma nagellack i videon till Take A Bow, och Urban Decay har släppt ett liknande mörkrött nagellack som de döpt till just Mrs. Mia Wallace.

Läs även: Annahitas text om tre skönhetsprodukter som, på riktigt, passar alla.

 

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 

Fler artiklar

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

 

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!