Så gick det sen för Teliafarsan

13:52 22 Sep 2016

Förr var han namnet på allas läppar. Nu jobbar han med att sälja fiberbredband. Nöjesguiden fick en exklusiv intervju med Roland Nordqvist.

Mellan 2004 och 2010 spelade Roland Nordqvist huvudrollen i Telias reklamfilmer. Då blev han Teliafarsan med hela svenska folket.
– Det var en väldigt omtumlande och ny erfarenhet att bli igenkänd på gator överallt. Det är sex och ett halv år sedan sista filmen och jag blir fortfarande igenkänd dagligdags, säger han.
Blev du rik av att vara Teliapappan?
– Nä, rik blev man inte men jag tjänade hyfsat bra med pengar. Det här var ju ett jobb som jag hade utanför mitt ordinarie jobb. Det var kanske tio inspelningsdagar om året.
Fick du många skamliga förslag?
– Nja, någon gång hände väl det. Vi gjorde en resa med Viking Line ett år. Då var det några väldigt förfriskade damer som nöp mig i häcken. Det blev en löpsedel i Expressen: ”Kvinnor nyper mig i häcken – Teliapappan berättar” eller något sådant.

”Jag tror att Telia gjorde ett misstag”

2010 bestämde sig Telia för att skrota den populära reklamserien. Enligt Roland berodde de på att tittarna blivit för intresserade av karaktärerna och missade produkterna i filmerna.
Var det deppigt när strålkastarna slocknade?
– Deppigt och deppigt. Var sak har sin tid. Jag tyckte det var tråkigt och jag tror att Telia gjorde ett misstag. Jag har fått höra många som säger att de inte bryr sig om de nya Telia-reklamerna.

Under tiden reklamfilmerna gick fick Roland erbjudanden från flera av Telias konkurrenter. Ett av bolagen låg på hårt och erbjöd ”väldigt bra betalt”. Enligt hans kontrakt fick han inte göra reklam för företag i samma bransch som Telia förrän fem år efter sista filmen. Han var däremot tillåten att göra reklam för andra sorters företag och hade hoppats på att fortsätta sin karriär som reklamskådespelare. Men efter att sista filmen visats var det ingen som hörde av sig.
– De tyckte nog att jag var för förknippad med Telia. Det är ungefär som om Ica-Stig skulle göra reklam för Coop, Willys eller Lidl. Det hade inte fungerat.
Vad är det du gillar med att vara med i reklamfilmer?
– Jag är väl en teaterapa som tycker om att synas. Det har bara varit positiv respons för mig. Alla älskade, eller kanske inte älskade, men det är aldrig någon som har sagt ett negativt ord till mig om filmerna.
Du blev inte bitter på Ica-Stig som valsade vidare i rutan?
– Nej, varför skulle jag vara det? Hans Mosesson är en trevlig kille. Vi gjorde till och med en film tillsammans en gång. Den minns jag som fantastiskt jävla kul. Ica-Stig stod bakom ett draperi och sa ”Tänk den som fick vara med i en reklamfilm”. Han berättade någon gång för mig att han kommit med i Guinness rekordbok som den som varit med i flest reklamfilmer någonsin. Jag tror inte det kom ut till allmänheten. Hade folk vetat det hade de skrattat ännu mer åt reklamen.

Knackar dörr och besöker kunder

Roland Nordqvist har hunnit bli 69 år. Sedan tre och ett halvt år tillbaka jobbar han som säljare av Telia fiber.
– Jag knackar dörr och besöker kunder med Teliakläder på mig. 
Hur reagerar de när de ser att det är du?
– Det kan vara en dörröppnare i vissa lägen. De tycker att vi känner varandra. Sedan kanske man har andra bevekelsegrunder för att köpa fiber än att man känner säljaren.
Trivs du på jobbet?
– Ja, jag kommer jobba tills de sparkar ut mig. Jag är väldigt pigg och älskar att jobba. Pensionärer har det inte så fett, så varför ska jag tacka nej? Det vore bara dumt. Nackdelen är att man är borta mycket från familjen.
Saknar du rampljuset?
– Nej, det skulle jag väl inte säga. Det känns som att jag fortfarande är lite i rampljuset eftersom jag blir igenkänd varje dag.
Jag hörde på krogen att du har startat en konkurrent till Enköpings-Posten. Stämmer det? 
– Under en kort period hade jag en nättidning som hette Enköpingssidan. Det finns två tidningar i Enköping. Enköpings-Posten och Ena-Håbo tidningen. Jag jobbade på den senare under en period men de anställde en väldigt korkad redaktionschef som inte gick att samarbeta med. Så jag sa upp mig.
Vad hände med Enköpingssidan?
– Det gick inte att få ekonomi i det. Jag klarade inte av att leverera artiklar och sälja annonser samtidigt.
Har du några spännande framtidsplaner?
– Egentligen inte nej, jag jobbar på med Telia och om det kommer några erbjudanden om filminspelningar tittar jag på det. Casinostugan som jag gjorde förra året var kul. Kommer det något annat lyssnar jag gärna. 

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!