Foto: Laimonis Brakss.

Så blir 2019 i klubb-Malmö

10:41 29 Jan 2019

Klubbåret 2018 gick i graven med både nyheter och stängningar. Vi bad MJ:s Hedda Wenster att titta i spåkulan på vad som komma skall 2019.

Framtiden är här! Eller i alla fall 2019, som fram tills nu känts som ”nästa år”.

2018 kan sammanfattas som ett hyfsat händelserikt klubbår i Malmö. Det har stormat kring Plan B som har sopat mattan när det kommer till att boka internationella akter men som haft det körigt med myndigheterna och haft stridigheter kring alkoholtillståndet. Sommarhouse-
klubbar har öppnat i de centrala delarna av stan för att locka Möllanfolket bort från Möllan, men efter tappra försök har man tvingats stänga igen.

Malmös hetaste ställe har varit MJ:s, som gjort sig ett namn både för sin urbana miljö, sina drinkar och livebokningar av DJ:s och artister. Och MJ:s har faktiskt lyckats med det som tyckts vara omöjligt – att få många av Möllan-kidsen att lyfta på häcken och ta sig in till innerstan. Så varför inte be ställets egen Hedda Wenster att kika i spåkulan och sia om vad som komma skall?

Hur präglades 2018 för er på MJ’s?
– 2018 präglades av en stark känsla av vi fyllde ett tomrum i Malmö. Folk har längtat efter ett ställe som man kan gå till och dricka bra drinkar och dansa även tidigt på kvällen. All ära till andra koncept men jag står fast vid att allting är roligare innan kl 01 och att drinkarna smakar bäst ur riktiga glas. Vi har haft ett år fyllt med fart och roliga happenings och vi har lärt oss så mycket, 2019 kommer bli ännu bättre!

Hur tror du att klubb-Malmö kommer utvecklas under 2019?
– Jag hoppas personligen på att folk kommer bli mer aktiva. Jag är så himla trött på att det gnälls över att det inte händer något i Malmö samtidigt som det händer så himla, himla mycket. Problemet är att folk inte gör grejerna eller vägrar röra sig från sin del av stan. Så kämpa Möllan, det finns bättre saker än falafel och stor stark. 

Hur mycket kommer sociala medier styra sättet vi klubbar på?
– Vi jobbar mycket med sociala medier men jag tror till exempel att Facebook duktigt är på väg bort. Jag hoppas att Instagram bidrar med en funktion för events sen så försvinner jag också därifrån. Jag klubbar där mina vänner klubbar så det är klart att en inspireras av de en följer och för MJ’s del så gav vår flamingo-fåtölj oss en ordentlig skjuts i början så en ska inte förminska sociala mediers påverkan i mindre städer heller.

Eller börjar vi bli trötta på sociala medier? Kommer folk att istället vilja hänga på träningscenter som serverar sportdrycker ur champagneglas på fredagskvällarna eller gå på yogaklasser med gröna smoothies om helgnätterna?  Eller, kanske till och med tyst meditation?
– Usch nä, jag ger inte upp. Eller i för sig så har till och med jag köpt gymkort nu men det var mest för att chefen skulle tro att jag gjorde något vettigt av mitt friskvårdsbidrag. Det där med tyst meditation är en sån jäkla nyliberal hippiesmörja som BARA folk som jobbar med media håller på med. Men det får man väl inte säga i den här stan…

Vilken musik kommer växa på oss?
– Ojoj, jag tror ju att country-musiken är på intåg men det är kanske bara ett önsketänkande från min sida. En älskar ju Dolly Parton liksom. 

Karaoke var något som växte sig starkt hela Sverige och blev en aktivitet att stolt visa på sina sociala medier, vad tror du det beror på? Tror du den trenden kommer växa eller avta?
– Karaoke är fullständigt prestigelöst och en fantastisk aktivitet så jag tror definitivt att den kommer växa. Väntar på att någon större aktör kommer stampa in och göra en sjuk karaokebar. Typ KB borde kasta ut allt i Vinylbaren och bara tjonga in karaoke där, då hade jag sökt extrajobb där på nätterna. Jag stoltserar också med att vara den enda som blivit utbuuad från ICE sen de öppnade.
 
Vad vill vi dricka 2019?
– Enbart Naima och David Didons viner från Bourgogne. Eventuellt vodka lime utan socker och soda. 

Vad tycker du saknas i Malmö? Vilket rum behöver fyllas?
– Plan B:s alkoholtillstånd.
 

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 01, 2019.