Keanu Reeves som Johnny Silverhand i Cyberpunk 2077.

Så blev den svenske hardcoreveteranen Keanu Reeves

15:18 2 Oct 2020

Umeåpunkarna Refused har skrivit låtarna till Keanu Reeves fiktiva band i tv-spelet Cyberpunk 2077. Jimmy Håkansson har pratat med sångaren Dennis Lyxzén om att leva i senkapitalismen, tjafsa med språkexperter och hur i hela friden Refused hamnade i ett polskt tv-spel.

Sommaren 2019 ringer musikern Sara Almgren upp sin vän, Refused-sångaren Dennis Lyxzén. Hon har precis sett ett klipp från en stor tv-spelsmässa i Los Angeles där Keanu Reeves äntrar scenen för att påa det hett efterlängtade spelet Cyberpunk 2077, ackompanjerad av en stenhård hardcorelåt. Hon frågar Dennis: ”Är inte det här er låt?”
– Då föll polletten ner. Jag är Keanu Reeves röst! Det hade jag ingen aning om, säger Dennis Lyxzén.
 


Officiell trailer för Cyberpunk 2077.

En svensk hardcoreikon gör rösten till en amerikansk filmstjärna i ett polskt datorrollspel. Låter det onödigt komplicerat? Vänta bara. Umeåpunkarna Refused ligger bakom musiken till Keanu Reeves-karaktären Johnny Silverhands band Samurai (där Keanu/Dennis sjunger) i tv-spelet Cyberpunk 2077. Fast det hade de ingen aning om då.
– Vi visste inte att det var Keanu Reeves som var Johnny Silverhand när vi spelade in. Vi skrev på en massa NDA-avtal som förbjöd oss från att prata om det vi höll på med. De sa bara att det var en amerikansk skådespelare som ska spela den här karaktären. Och sedan när de presenterade spelet på en jättestor tv-spelsmässa så kom Keanu Reeves ut till Chippin’ in!

Refused.

Hur hamnade Refused här?
– Man tänker att det här är en ”my people will call your people”-situation. Men han som är kompositör på det där stället (det polska spelföretaget CD Projekt, red. anm) skickade ett DM till mig på Instagram och frågade om jag ville sjunga på ett tv-spel. Jag svarade "Ja, inte vet jag. Jag kan inte så mycket om tv-spel" och skickade vidare till mitt management. De hörde av sig direkt och sa: det här är världens grej, det här borde du verkligen göra.

Det är många konceptuella lager vi har att jobba med här. Ni gör musiken till ett fiktivt band, som framförs av Keanu Reeves karaktär i ett tv-spel som utspelar sig 2077. Hur har det färgat musiken?
– Den musikaliska riktningen har påverkats lite av det. Kompositören hade en tydlig vision om hur han ville att det skulle låta – som Refused fast med vissa framtidselement. Lite som vår platta The shape of punk to come, ett slags futuristisk hardcore. Men det som har färgats mest är texterna som jag har anpassat till en fiktiv verklighet, ett påhittat band och Cyberpunks mytologi.

 

"Framtidsdystopin som Cyberpunk presenterar är något Refused har hintat om länge"

 

Cyberpunkgenren handlar ofta om hur megaföretag och kapitalistiska intressen tar över allt. Jag antar att det är ett tema som du kan relatera till eller känna för?
– Så är det verkligen. Framtidsdystopin som Cyberpunk presenterar är något Refused har hintat om länge, och det Johnny Silverhand gör uppror mot är sådant vi har pratat om sen forever. I den här framtiden är det multiföretagen, corpos, man slåss mot. Politik finns knappt på kartan längre. Vilket är något vi ser allt mer av i västvärlden och senkapitalismen. Så ja, det var lätt att relatera till och skriva om.


Chippin' In.

Sammanlagt har Refused skrivit sju originallåtar till spelet. Flaggskeppslåten Chippin’ In har över 3,5 miljoner spelningar på Spotify och 5,5 miljoner visningar på Youtube. Samtidigt har CD Projekts förra spel, The Witcher 3: Wild Hunt (baserat på Andrzej Sapkowskis romanserie), sålt över 28 miljoner exemplar och blivit en tv-serie på Netflix. Cyberpunk 2077 som släpps den 19 november kan utan överdrift kallas årets mest hypade spelrelease. Jag frågar Dennis om han förstår hur stort det här är, och vad det kan betyda för Refused som band?
– Jag har anat hur stort det kommer att bli i och med den uppmärksamhet vi har fått som Samurai. Om man jämför när vi lägger upp en Refused-video och en Samurai-video så får de senare ett mycket större genomslag. Jag har insett att det finns en hel värld där ute som inte känner till Refused och kanske upptäcker oss via Cyberpunk. Vi repade faktiskt in Chippin’ in till vår senaste turné och funderade på att spela den, men då kändes det lite weird. Men nu när det är en av de största låtarna som vi har släppt kanske vi måste tänka om.

Under inspelningarna blev du tvungen att jobba med en producent som petade i ditt uttal när du skrek. Hur var det?
– De flög in en språkexpert från Polen som skulle se till att mitt uttal var amerikanskt, så att det matchade Keanu Reeves. Det är ju absurt! För hur jag skriker och hur jag sjunger låter inte alls som Keanu Reeves. Men det var hans jobb och han tog det på väldigt stort allvar. Grejen var att han inte visste något om musik och att rytm och känsla är viktigare än uttal när man sjunger. Det är mycket som ska stämma för att en tagning ska bli bra. När jag skrek allt vad jag kunde och han sa "pretty good, but it’s less ’cuh’ and more ’cuz’” då var det nära nervsammanbrott.

Hur kommer det sig att ett av Sveriges mest antikommersiella band gick med på att göra musik till ett tv-spel?
– Vi lever i en värld där marginalerna för ett band krymper för varje år som går. Här såg vi en möjlighet att göra något som var utmanande och dessutom få en liten slant för det. Sedan har både Kristoffer och David länge pratat om att de velat skriva musik till tv-spel. Allt man gör sker inom en sfär där kapitalet regerar ändå. Senaste Refused-skivan släpptes till exempel på Spinefarm som är ett underbolag till Universal. Det gäller att hitta sin egen röst i det här och få sina egna idéer att lysa igenom systemet.

Cyberpunk 2077 släpps den 19 november.

Stad: 
Kategori: 
0 Kommentera