Regeringen ska utreda sexistisk reklam

10:07 11 Jan 2018

Regeringen vill undersöka hur utbrett problemet är och se om det behövs nya åtgärder.

I slutet av 2017 införde Trafkinämnden nya etiska riktlinjer för reklam i det offentliga rummet, som innebär att Trafikkontoret får plocka ner reklamkampanjer med sexistiska eller rasistiska budskap. Det gjorde att debatten om sexistisk reklam tog fart.

Nu har Diskrimineringsombudsmannen fått i uppdrag av regeringen att undersöka hur utbrett problemet med sexistisk reklam är, och om det nuvarande systemet med Reklamombudsmannen är tillräckligt för att motarbeta sexistisk reklam.
– I samtal med branschen har vi förstått att det finns starka aktörer som vill förbättra och arbeta emot den här typen av reklam. Men jag har hört olika bud från olika delar av branschen om hur självsaneringen fungerar – en del tycker att den fungerar bra medan andra menar att den inte alls gör det, eller inte fungerar i tillräckligt stor utsträckning, säger kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke till Dagens Media.

Stad: 
Kategori: