Rasskolan: ”Alla ser hudfärg, om man inte är synskadad”

16:39 18 Feb 2013

På bloggen Falskheten hittar man följetången Rasskolan, där Valerie Kyeyune Backström skriver om rasism och vilka effekter ett rasistiskt samhälle har på dess invånare. Men trots det pedagogiska namnet bjuds det inte på några mjukstarter. Okonstlat skriver Kyeyune Backström om den konstanta diskriminering man som ”PoC” (Person of Color) utsätts för och de, för en själv kanske osynliga, privilegier man har om man är en del av normen.

Det är många gånger kontroversiellt, men lika ofta fullmatat med osockrade tankeställare som gör en obekväm, nyfiken och får en att ifrågasätta hur anti-rasistisk man egentligen är. Jag har intervjuat henne.

 

Vad är Rasskolan?
– Rasskolan är en serie blogginlägg som behandlar rasproblematik på ett relativt basic sätt. Det vill säga, kräver inga direkta förkunskaper eller högskolepoäng.

 

Vad är rasism för dig?
– Rasism är för mig mer fruktsamt att betrakta som en struktur, snarare än ett par extremister på högerkanten som tycker alla blattar borde dö. Alltså, de som tycker så är så klart solklara rasister. Men, det är inte där det stora problemet ligger. Problemet är att hela samhället är genomsyrat av detta. Det är en oerhört förenklad världsbild att endast tro att problemet ligger hos några nynazister, en världsbild som fritar större delen av den vita populationen ansvar. Tyvärr är det mycket mer invecklat än så.

 

Du skriver ofta om just "den vita populationen". Menar du att vita har en större skuld, eller ett större ansvar, än andra?
– Ja, självklart. Vita befinner sig i en maktposition som möjliggör för dem att implementera rasism. Många ”välvilliga” hävdar att vi lever i ett ”post-racial society”, eller att slaveriet och liknande ”är gamla händelser som sedan länge är överspelade”. Problemet är att vita är de enda som fortfarande skördar frukterna av detta. Vita är fortfarande överordnade PoC:s. Sedan är det en glidande skala. Men anledningen att vita idag, i Sverige, i världen, kan ha det så bra som de har, är just för att de, indirekt och direkt, förtrycker andra.

 

Vad är den vanligaste missuppfattningen om rasism?
– Att rasism enbart skulle vara en fråga om öppna ställningstaganden: om man röstar på exempelvis Sverigedemokraterna är man rasist. Annars är man fri från ansvar. Om man säger att man ”inte ser hudfärg” antas det att detta stämmer, även om det såklart är nonsens – alla ser hudfärg, om man inte är synskadad. Problemet är inte att man ser hudfärg, men alla de (undermedvetna) antaganden som görs utifrån detta.

 

På vilket sätt skiljer det sig att vara icke-vit man och icke-vit kvinna i en vit kontext?
– Det skiljer sig på så sätt att den icke-vita mannen fortfarande ingår i patriarkatet, även om han där är en andra klassens medborgare. Han är ju fortfarande överordnad den icke-vita kvinnan, även om han är underordnad den vita mannen. Men det finns ju även andra parametrar att ta hänsyn till här, exempelvis klass, sexualitet, etcetera.

 

Men är det skillnad på rasismen män och kvinnor utsätts för?
– Det finns så klart skillnader. Kvinnor utsätts exempelvis för mer sexualisering, vilket i och för sig är symptomatiskt för alla kvinnor. Men det är också skillnad på vilken hudfärg vi pratar om. Om vi pratar om svarta, anses vi i den rasistiska föreställningsvärlden vara både sexuella och våldsamma. Detta går igenom hos både män och kvinnor: svarta män kanske anses vara mer hotfulla, men är också tyngda av bilden som extremt ”välutrustade” och virila. Svarta kvinnor kanske primärt drabbas av mer sexualisering än svarta män, de är översexuella, lättfotade, ”jungle bunnies”, etcetera. Men även svarta kvinnor, särskilt jämfört med en vit kvinna, anses mycket mer aggressiva, våldsamma och irrationella.

  

Varför är frågan ”Var kommer du ifrån?” så problematisk?
– För att det är en mikroaggression. Den kan upplevas ”oskyldig” men det den egentligen betyder, om man kokar ner den, är ”varför är du inte vit?” Det är en av många, tagna för sig själva små, men hela tiden återkommande mikroagressioner som styrker uppdelandet mellan ”vi” och ”dem”, mellan ”svensk” och ”främmande”. 

 

Du har skrivit att den som är född som vit i Sverige i nio fall av tio är rasist. Hur menar du då?
– Detta kan nog upplevas som väldigt provocerande. Men jag står fast vid det. Det jag menar är helt enkelt att du som vit född i Sverige, hela tiden drar nytta av din hudfärg, och reproducerar rasistiska föreställningar. Även om viljan, målsättningen, kanske är det motsatta, är resultatet fortfarande rasistiskt, om du inte aktivt gör något åt det.

 

Och hur ska man aktivt göra något åt det?
– Genom att utbilda sig själv. Att medvetandegöra sig själv om sina egna privilegier, sina egna föreställningar. Genom att inse att man själv är präglad och formad av det rasistiska samhälle man uppfostrats i. Och om man är vit: att lära sig ödmjukhet. Att inse att detta är något man själv saknar erfarenhet av, att det inte är en vit persons uppgift att bedöma vad som är rasistiskt eller icke, vad som är kränkande, och vad som är kul. Alltså, att förändra sitt beteende. Och sluta att enbart umgås med andra vita!

 

Vad hoppas du kunna uppnå med ditt bloggande?
– När jag började skriva hade jag inga direkta mål. Men nu tänker jag att det vore nice att åtminstone få någon att problematisera sig själv, sin vithet, sin position, sitt agerande. Och att komplicera bilden av rasism, att sluta prata om de extremt polariserade begreppen rasist och antirasist. Sanningen är att den svenska ”antirasist”-rörelsen till stora delar utgörs av vit medelklass, som många gånger vill förenkla frågan till att antingen handla om klasskamp eller antifascism, och som saknar förståelse för hur djupt rotad den rasistiska problematiken egentligen är, och deras egen roll i den.

 

Men visst kan även PoC:s bära på rasistiska föreställningar och vara en del av problemet?
– Jag föredrar att se rasism inom en ram av makt: en ideologi som implementeras. I nuläget är det alltså enbart vita i Sverige som har den makten. Vi andra kan vara fördomsfulla, ignoranta, elaka eller vad som helst. Men att benämna det som rasism är att urvattna ordet och de enorma förödande konsekvenser rasism har fört med sig och fortfarande för med sig, varje dag, hela tiden. Däremot är det sant att alla PoC:s inte är lika – alla utsätts inte heller för samma eller lika mycket rasism. Något förenklat kan man säga att ju mörkare hud du har, desto svårare har du det, och desto mindre är chanserna för dig att lyckas i livet. Som PoC är det möjligt för dig att utöva rasism mot en som befinner sig under dig. Men inte mot en vit.

 

Vad menas med uttrycket hipsterrasism?
– Egentligen handlar det ju bara om samma gamla vanliga unkna rasism. Men förpackat bakom en sotarmössa och ett par fönsterglasögon? Uttrycket har dock en fördel i och med att det sätter fingret på en extremt privilegierad grupp, som i och med sin påstådda progressivitet, tror sig stå över rasismen, och därför på olika sätt länge haft frikort att förlöjliga, appropriera och driva med PoC:s.

 

Jag upplever att många tror att de är fria från fördomar bara för att de råkar vara feminister eller röstar på vänstern. Har du märkt av det?
– HAHA JA! Det är väl cirka det min blogg handlar om? Än så länge har mina läsare, vad jag vet, till stor del utgjorts av denna grupp. Alltså folk som tror att de har ryggen fria för att de kanske gått på en antirasismdemonstration eller tycker att Beyoncé är snygg. Tyvärr är the road to hell paved with good intentions. Att mena väl räcker inte, om det betyder att man enbart umgås med andra vita, säger nigga ”ironiskt”, och saknar vilja eller förmåga att se sig själv och sin egen plats i strukturen.

Rasskolan hittas på http://falskheten.blogspot.se/.

Stad: 
Kategori: