En Formel 1™-bil består av ungefär 80 000 komponenter. Varenda en av dem kommer att bytas ut minst en gång under säsongens lopp. Att få en så avancerad maskin att fungera kräver både ständigt fokus och ständig perfektion, något som det har gemensamt med ölbryggning på super premium-nivå - varje öppnad flaska måste smaka likadant, lika gott, som alla andra.
Det är i sin gemensamma strävan att alltid leverera perfektion som Peroni Nastro Azzurro 0,0% och Aston Martin Aramco Cognizant Formula One™ Team har bildat ett framgångsrikt partnerskap. Tillsammans har de under sommaren rest runt i Europa med “Il Pitstop”, för att ge de fans som inte kan komma till arenorna möjlighet att ändå få andas, dofta och känna på livet som F1™-förare och i samband med det även prova på Peroni Nastro Azzurro 0,0%.
I Il Pitstop fick besökarna chansen att uppleva atmosfären på plats. Här kunde besökarna testa att byta däck på tid och se hur nära man kom världsrekordet på 1,82 sekunder (för alla fyra hjulen). Dessutom fick man höra hur radiokommunikationen går till under ett race.
I huvudrollen stod så klart den oerhört detaljerade replikan av teamets senaste bil, som i sin ordinarie form körs av förarna Sebastian Vettel och Lance Stroll.
– Bilarna som Aston Martin Formula One™ Team tävlar med kostar ungefär 80 miljoner kronor styck att bygga och de bygger tre exemplar till varje säsong, berättar Peroni Nastro Azzurros global brand manager Charles Bromley-Martin. Göteborg var en av tio europeiska städer där “Il Pitstop” gjorde ett stopp under sommaren, i fint sällskap med bland annat London, Budapest, München och Milano. Utanför Port Du Soleil ringlade kön lång när F1™-entusiaster i alla åldrar flockades. Över 2 000 besökare fick under de tre dagarna i Göteborg se hur Aston Martin Formula One™ Team-bilen såg ut när säsongen startade, men inte nödvändigtvis hur den ser ut just nu. Charles Bromley-Martin förklarar:
– En F1™-bil är i ständig utveckling och framförallt under starten av säsongen sneglar alla tillverkare på varandra för att ta reda på ifall konkurrenterna har hittat något oväntat marginellt försprång. Tea- men bygger om sina bilar löpande för att maximera deras prestation.
Peroni Nastro Azzurro 0,0% och Aston Martin Formula One™ är två varumärken som båda har lång och anrik historia. Peroni Nastro Azzurro grundades i italienska Vigevano 1846. De började brygga den nu ikoniska super premium-ölen Peroni Nastro Azzurro, som får sin fantastiska smak från ett hemligt recept där italiensk Nostrano dell’Isola-majs ingår som ingrediens, 1963 och blev ett världsnamn samtidigt som den italienska mode- och designindustrin tog världen med storm. I mars i år lanserades Peroni Nastro Azzurro 0,0% med samma fräscha och uppfriskande italienska stil som originalet.
Aston Martin grundades 1913 och fokuserade redan från början på premiumsegmentet inom sport- och grand tour-bilar. Sedan 2021 är de efter 61 års paus tillbaka på F1TM-banan med Peroni Nastro Azzurro 0,0% som alkoholfri ölpartner, ett logiskt partnerskap utifrån de båda märkenas fokus på perfektion, stil och kvalitet. Det är ingen överraskning att teamets ägare Lawrence Stroll reagerade på nyheten om företagens samarbete med konstaterandet “Peroni är min favoritöl”.