Gamla marknadsföringsmetoder har fortfarande en avgörande roll för reklamens genomslagskraft hos kunderna. I en allt mer digital värld glöms både bra och välbeprövade metoder bort - något som en del företag drar nytt av och blir framgångsrika av.
Reklam och marknadsföringsbranschen har genomgått en otrolig förändring på några få år. Branschen präglades tidigare av en helt annan typ av strategier och metoder. Om man hoppar tillbaka till tiden innan datorerna, handlade reklamen om tidningsannonser och direktreklam såsom skyltar och affischer.
Oväntad succé för många företag
Även om den digitala marknadsföringen är viktigare än någonsin förut så är det självklart inte bara där man ska fokusera. För ett företag med butiker, serviceställen eller liknande - men även för en del företag utan dessa - är fortfarande direktreklamen i form av affischer, gatupratare och dylikt viktig. Och idag är den kanske ännu viktigare än vad det var förut, eftersom man som företag har chans att sticka ut med sin direktreklam idag.
Det kan vara svårt att veta hur man som ett modernt företag ska göra och agera för att synas, särskilt när det kommer till fysisk reklam. Kompetensen i många företag ligger idag inom digital marknadsföring. Så vad bör man tänka på och hur annorlunda ska den digitala reklamen vara jämfört med den fysiska reklamen som finns längs med motorvägar, i gatubilden i städerna och på landsbygden. Det återkommer vi till lite senare i artikeln.
I en tid då alla andra företag enbart fokuserar på deras digital marknadsföring torde det vara enklare att kunna sticka ut med den fysiska reklamen. Även om många kunder skaffas genom digital reklam över internet så sker fortfarande många inköp på impulser, exempelvis när vi går förbi en butik, restaurang eller affär.
Vinnande koncept överraskar företagare
I sådana tillfälle är såklart synligheten helt avgörande för att man överhuvudtaget ska få in en kund. Även om online försäljningen utgör en stor del av ett företags budget så är kanske fortfarande den fysiska försäljningen i butik, serviceställe eller liknande verksamhet stor och den behöver givetvis också prioriteras då.
Hur ska man då göra för att synas. Genom skyltar, affischer, gatupratare och dylikt kan man skapa uppmärksamhet hos sina kunder. Det är såklart viktigt att göra sig sedd och informera potentiella kunder om att man har öppet och var man befinner sig, om man skulle marknadsföra sig på annan plats.
En gatupratare, en trottoarpratare eller ett skyltställ ger tydlig information till befintliga eller potentiella nya kunder. Exempelvis kan gatuprataren, precis som de andra reklamhållarna, utrustas med bilder eller text som berättar om erbjudande, utförsäljning eller aktuella kampanjer. Denna typ av marknadsföring kanske känns främmande men kan ha en stor effekt på antalet kunder i en butik.
Gatuprataren kan fungera som en annons gör på sociala medier, men en gatupratare och också vara en kickstart på en kampanj. Behöver du informera dina kunder om något speciellt så kan en gatupratare vara perfekt, eftersom den står i ögonhöjd, faller kundens blick naturligt på den.
Marknadsföringen är viktig och oavsett om man talar om digital reklam eller fysisk reklam som en gatupratare, slår Sveriges Television fast i sin artikel om hur man på landsbygden lägger mer och mer krafter på arbetet med marknadsföringen. I en värld där vi blir allt fler företag och människor, hårdnar konkurrensen och kampen om kunderna.