Omslagsintervju: Hårt jobb och hyllade fittskämt med Evelyn Mok

15:44 19 Sep 2017

Efter standupsuccén i Storbritannien tar komikern Evelyn Mok nu sikte mot tv-branschen. Hateff Mousaviyan har skypeat med humorsveriges mest kritikerrosade doldis.

– I efterhand har jag fått mycket privata meddelanden från walesiska män som försöker förklara rasism för mig. De menar att media har målat upp Wales och dess invånare som dåliga under så lång tid att det till slut har blivit accepterat att driva med dem. De sätter ord på ungefär allt jag har känt som kines under hela mitt liv.

Evelyn Mok, 29, verkar ta det hela med ro. Meningen som föranledde denna racesplainervåg (”My vagina is kind of like Wales. People only visit ironically.”) hamnade trots allt på The Guardians lista över de 10 bästa skämten på världens största humorfestival.

När allt kommer omkring är det en rätt billig oneliner, det påpekar hon till och med själv, men samtidigt säger den något om vart Evelyn befinner sig med sin standup just nu. Fumligheten. Det välexekuterade självhatet. Att det sker där det sker, på mytomspunna The Fringe i Edinburgh, på ett språk som egentligen inte är hennes.

Evelyn flyttade från Göteborg till London hösten 2012 för att satsa på standupen. Där dröjde det inte många månader innan hon blev uttagen till humorshowerna Pleasance Comedy Reserve och Just the Tonic’s Big Value Showcase. I samma veva kom hon även till final i Chortle Student Comedy Awards och Leicester Square Theatres New Comedian of the Year Award, vilket gav henne motivation till att fortsätta sitt utlandsäventyr.
– När jag flyttade till England visste jag inte vem jag var, så jag blev tvungen att ta reda på det. Det var en perfekt miljö för min utveckling. Både konkurrensen och publiken var hårdare, och varje gång jag gick upp på scen var jag tvungen att bevisa mig själv.

På vilket sätt var det annorlunda om du jämför med hur det ser ut i Sverige?
– För det första kunde jag uppträda oftare och längre i England. För det andra så är ju standupscenen rätt liten i Sverige. Alla känner alla. På så sätt får man en väldigt bra gemenskap, vilket förstås är härligt, men samtidigt tror jag att det hämmade min utveckling lite. Jag visste inte riktigt vart jag var på väg. När jag väl kom över till London och fick det tuffare tvingades jag genom ren överlevnadsinstinkt till att hitta komikern inom mig.

Ingenstans blir detta ”tuffare” standupklimat tydligare än på tidigare nämnda The Fringe. Evenemanget, klassat som världens största scenkonstfestival, pågår i 25 dagar och består av över 50 000 framträdanden inom bland annat dans, teater, cirkus, humor och musik. Humordelen är den kategori på The Fringe som lockar allra flest besökare. Evelyn Mok beskriver det som ”något av ett Mecka för comedyvärlden”.
– Är man verksam inom den brittiska humorfåran är det The Fringe man jobbar mot hela året. Man förväntas skriva en ny timme av standup som man sedan presenterar varje kväll under en hel månad, berättar Evelyn.

2017 års The Fringe kan bäst beskrivas som en succé för Evelyns del. Hennes show fick tidigt strålande omdömen från flera inflytelserika recensenter. Detta gav ringar på vattnet i form av fler besökare som alla blev nyfikna på vad den svenska komikern hade att erbjuda.

Även om det gick bra i år medger Evelyn att The Fringe är en väldigt tuff festival för den som uppträder. På under en månad gjorde hon 25 egna föreställningar, samt en rad olika extragig (bland annat för BBC) där hon promotade sitt material.
– Det kan bli väldigt påfrestande om man som jag väljer att köra på det så kallade ”paid Fringe”, där man alltså hyr in sig på ett ställe och det enda sättet att inte gå back är att sälja en viss summa biljetter.

Det är inte bara mängden framträdanden som skiljer sig från vad Evelyn är van vid. Även själva materialet till festivaltimmen måste anpassas efter vad publik och arrangörer förväntar sig i formväg.
– Mitt vanliga set är influerat av den amerikansk standuptraditionen, där man bara plockar ihop en timme av sitt bästa material och kör. Här lutar en humortimme mer åt en ”one-man show”, komplett med en tydlig, emotionell storyline som man sedan pepprar med skämt.

Hur förhåller man sig till det?
– Det är bara att omfamna det. När man debuterar på The Fringe får man väldigt mycket uppmärksamhet, man förväntas kunna berätta vem man är på en timme. Folk ska gå ifrån föreställningen och känna att de verkligen har lärt känna dig, så jag valde att basera den på något personligt för att sedan se hur jag kunde skriva in nya skämt på de teman jag ville täcka.


Och vad var det för teman?

– Det hela grundar sig i skulden jag känner som en första generationens invandrare. Sedan blir det väldigt mycket om hur jag ser på världen och hur världen har påverkat mig som en ”woman of color”.

Evelyns show Hymen Maneuver – döpt efter det engelska uttrycket för när mödomshinnan spricker under det första samlaget – kretsar kring hur det var att förlora oskulden som 25-åring. Sexet, och kanske framförallt bristen därpå, är ett ständigt återkommande inslag i hennes standup. 



Som av en kosmisk tillfällighet delar hon namn med en amerikansk kvinna vars yrkesval också tycks kretsa kring samma ämne.

Bland alla klipp som kommer upp när man youtubar dig måste jag ändå säga att favoriten är den 12:e videon, den med din namne, fertilitetsdoktorn Evelyn Mok-Lin. Har du sett henne?

– Hahaha, ja.
Vad har vi på Evelyn Mok-Lin?
– Alltså, det är en sån sjuk slump. Jag håller på att skriva en pilot för tillfället, och i den så råkar en av karaktärerna vara en läkarstudent som forskar på graviditet. När jag researchade ämnet så kom hon upp. Bara sådär.


Jaha, då hittade du henne på lite omvänt vis. Är Youtube stort nog för er båda?

– Jag hoppas det. Annars får vi göra upp!
Du får göra som rapparna gör och släppa ett ”diss track”.

– Precis!



TV-piloten som Evelyn nämnde utvecklar hon åt Me & You, det Emmy-vinnande produktionsbolaget som bland annat ligger bakom tittarsuccén An Idiot Abroad med Karl Pilkington. Den är vagt baserat på hennes föreställning och handlar om en tjej som skulle kunna ses som en förlängning av Evelyns scenpersona.
– Jag spelar tjejversionen av någon slags Seth Rogen-karaktär, en lat typ som inte är så erfaren när det kommer till relationer. På grund av olika omständigheter pushas hon ut och tvingas ta tag i sitt kärleksliv. Hon har en vit, adopterad bror från Kanada som är lite knäpp, och så har hon en bästa vän som är lite för sexuellt frigjord. Men mest av allt vill hon bara vara hemma och äta kebab i sängen.



Manuset är skrivet på engelska. Rent språkligt började hon gravitera ditåt redan som liten. Hennes mamma pratade alltid väldigt mycket engelska i hemmet, och allt hon tyckte var kul på tv var producerat i USA. Även om hon sedan ett par år tillbaka har London som hemvist talar hon alltjämt med en amerikansk dialekt.



Nu när du har gjort Storbritannien ett tag, är du inte sugen på att pröva vingarna i USA?
– Jag hoppas att det här inte låter pretentiöst, men nästa steg är att åka till USA. Kanske främst Los Angeles då. Det vore en dröm att få göra. Jag träffade en del amerikanska komiker under The Fringe som pratade om att jag borde komma över. Jag är jättenyfiken på att försöka, men samtidigt vettskrämd.


Vad är det som skrämmer dig?

– Det är en så stor marknad och standarden är så hög. Jag är rädd för att åka dit och bli en i mängden. Det är en otrolig utmaning. Förhoppningsvis kan jag ta mig an den inom några år. Samtidigt är det svårt att bara flyga dit med förhoppningen att något kommer att hända när man väl är där. Både jag och min agent har pratat om att man nog måste ha något konkret att åka över med.


Vad skulle det kunna vara?

– Ett manus som kan vara intressant för folket där. Eller att jag lyckas bygga upp något i England som ger mig ett bra skäl att åka över till staterna. Låter det cyniskt?


Nej, snarare realistiskt.

– Man måste vara realistisk. Något händer med ens hobby när den blir något man försörjer sig på.

 

Andra röster om Evelyn

Magnus Betnér, komiker
”Evelyn är helt orädd och fantastiskt rolig. Dessutom är hon förmodligen den som jobbat hårdats på att lyckas på den extremt tuffa engelska scenen och därför är det extra kul att det går så jävla bra där borta.”

Josefin Johansson, komiker
”Jag har följt Evelyn från de första giggen i sotiga källare i typ Norrköping 2010 till hennes fantastiska succémånad i Edinburgh i somras. Hon har alltid gått sin egen väg i så väl scenspråk som geografisk karriär. Och nu kan svenska humorbranschen bara titta på när hon kometar. Produktionsbolagen får ångra att dom inte satsar på roliga tjejer, då blir dom också utan stjärnorna.”

Sandra Ilar, komiker
”Evelyn är min äldsta vän inom humorbranschen. Hon är en komiker som har en otrolig och naturlig 'funny bone', allt hon säger blir fantastiskt roligt. Sen jobbar hon alltid hårt och gör läxan också, vilket är den egenskap jag respekterar mest hos andra ståuppare.”

Du har väl inte glömt att följa Nöjesguiden på Facebook?

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 08, 2017.

0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste filmrecensioner

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!