Karl Ohlsén Pettersson och Mille Yousefali.

Nytt konsertkoncept vill föra livemusiken närmare

10:00 16 Jun 2021

Den tidigare festivalgrundaren gör gemensam sak med nöjeschefen och rullar ut CLSR.

Två veteraner inom nöjesbranschen går ihop och lanserar konsertkonceptet CLSR (uttalas closer). Konceptet, som sjösätts under sommaren 2021, utgörs av intima och påkostade evenemang långt ifrån de traditionella arenorna och festivalfälten.
– Startskottet till CLSR var helt enkelt att vi båda två, efter många år på varsitt håll i 
branschen, kände att det var alldeles för lite nytänk vad gäller musikupplevelser, säger Karl Ohlsén Pettersson som grundat CLSR tillsammans med Mille Yousefali. 

Karl har tidigare varit verksam inom konsertbranschen i över 15 år, och var bland annat med och lade grundstenarna till Summerburst för tio år sedan. Med CLSR vill han förändra synen på livemusik i stort.
– Varför måste konserter och festivaler upplevas på samma platser om och om igen? 
Vi vill addera något annorlunda, komma bort från den traditionella arenan, och vi tror att publiken är redo för detta nu när världen börjar öppna upp. Vi vill att gästen ska komma närmare upplevelsen, därav namnet CLSR. 

Hans medgrundare Mille Yousefali har under två decennier arbetat som nöjeschef på nattklubbar som Café Opera, V/Wall, White room och Bergmans, vilket är en erfarenhet han menar både matchar och kompletterar Karls bakgrund.
– Min känsla för fest och den perfekta utekvällen korsas med Kalles kunskap om större musikevenemang - och nu är vi redo att sätta våra planer i verket.

Tanken var att rulla ut CLSR redan får ett år sedan, men pandemin drog i handbromsen. 
– Det positiva är att vi haft tid att planera, man kan säga att det kommer att vara världens mest genomtänka verksamhet när vi väl drar igång, fortsätter Mille. 

Det första evenemanget kommer att presenteras strax innan midsommar. Därefter kommer flera evenemang släppas och genomföras innan året är slut.
– Vi vill hitta tillbaka till glädjen och passionen och skapa evenemang som vi själva vill gå på, långt ifrån ishallar och arenafoajéer. Vi vill skapa evenemang för den som vill uppleva något helt nytt, närmare musiken, närmare varandra, något som vi alla längtar till efter pandemin, avslutar Karl.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 06, 2021.

0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

 

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!