Nu slipper du bli vansinning på servitören som aldrig kommer.
Nyligen lanserades den nya betalningsappen Maîtres, som är tänkt att underlätta restaurangbesök. Vi tog ett snack med Maîtres CEO Lotta Brattin för att ta reda på hur.
Hur fungerar appen?
– Appen hjälper dig att hitta, boka, betala, dricksa och betygsätta ditt restaurangbesök. När du har registrerat dig som medlem och samtidigt registrerat ditt betalkort i appen kan du direkt skicka en bokningsförfrågan till någon av de restauranger som är anslutna till Maîtres. När du har fått din bokning bekräftat är det bara att dyka upp, käka och sedan lämna restaurangen, utan att behöva vänta på notan. Kvittot på ditt besök skickas till din mail.
Varför ska man använda den?
– För att den kommer att förhöja och förenkla ditt restaurangbesök. Det som skiljer oss från andra aktörer är att vi inte vill att appen skall reducera den mänskliga interaktionen. Mötet mellan gäst och servitör är en viktig del av upplevelsen.
Som jag förstår det ska appen hjälpa till att anpassa restaurangbesöket efter gästens preferenser. Vilka uppgifter registrerar den om gästen?
– När du registrera dig så uppger du för och efternamn, mail och telefonnummer. I övrigt kan restaurangen följa vad du äter och dricker, hur frekvent du är där, din snittnota och snittdricks.
Vilka restauranger finns den på?
– Idag finns vi på Tennstopet, Kommendören, Bardot, Balzac, Vassa Eggen, Tako, Urban Deli Nytorget och Boqueria. Vårt mål är att vid årskiftet finnas på 20 restauranger i Stockholm. Under hösten öppnar vi också upp för London, Paris, Amsterdam och Berlin.