Evin Ahmad och Alexander Abdallah spelar huvudrollerna i nyversionen av Snabba cash. Nöjesguidens tv-redaktör har träffat duon för att prata om mellanförskap, obefintlig personkemi och en inspelning som höll på att knäcka dem båda.
På grund av högljudda tonåringar med hemskola flyr jag in i sovrummet. Utanför traskar fastighetsskötaren med lövblåsaren uppskruvad på max och får lösgruset att kulsprutesmattra mot sovrummets fönster. Det är inte bara svårt att spela in tv-drama under covid, det är även trixigt att få till den där lifestyleauran som annars omger den här typen av porträtt. I stället för baristalatte på exklusiv servering, fisljummet termoskaffe i obäddad säng. I stället för förtroligt möte på tu man hand, skakig teamslänk som andas allt annat än produktionsvärde.
Men när Evin Ahmad och Alexander Abdallah dyker upp på skärmen så har de i alla fall valt en passande bakgrundsbild. Pengar. De är nämligen aktuella i Netflix upphottade version av Jens Lapidus gangsterskildring Snabba cash.
– Det känns nervöst såklart, svarar Alexander Abdallah på min 1A-fråga. Det här är väldigt stort för oss båda, men för mig är det här min första stora roll. Det är första gången jag får presentera mig för det svenska folket.
Hur blev ni inkopplade i det här?
– Vi har samma agent och kom in ungefär samtidigt i castingprocessen. Jag provspelade första gången 2019 i november, sen hörde jag inget på två månader och trodde att jag inte hade fått rollen. Men de ringde upp mig och ville att jag skulle träffa Jesper (regissören Jesper Ganslandt, red. anm.), och sen Evin, säger Alexander.
Evin Ahmad kände på en gång att detta var en historia hon ville vara med och berätta.
– Min agent ringde mig runt januari förra året och frågade om jag ville läsa för den här rollen. Jag kom dit, läste manuset och blev förälskad.
Alexander börjar fnissa.
– Vi har faktiskt en rolig historia från första gången vi provspelade ihop. Vi klickade inte alls. Evin ringde upp vår agent och sa att hon inte klickade med mig, sen ringde jag och sa att jag inte klickade med Evin.
Båda skrattar.
Vad var det som hände? Varför klickade ni inte?
– Jag tror att man är så uppe i sin egen process och att landa i rollen att man inte lägger fokus på att klicka med den andra, mer än att få ihop samspelet, säger Alexander.
– Men också att vi inte visste vad det var för karaktärer. Man får så lite information när man provfilmar, tillägger Evin.
Evin, du sa att det här var en berättelse som du verkligen ville berätta. Vad föll du för?
– Det var först och främst kvinnan som navigerar mellan de här två olika världarna. Manusförfattaren Oskar Söderlund skriver väldigt bra och har hittat två världar som går bra ihop. Jag själv är väldigt intresserad av historier som berör klass och pengar. Jag skrev en roman om det (En dag ska jag bygga ett slott av pengar, 2017. red. anm.). Men också de här fruktansvärda skjutningarna som har skett de senaste åren. Jag tyckte även att det var häftigt att en kvinna fick stå i centrum i en värld som Snabba cash som är så otroligt macho, säger hon.
Kan du berätta lite om din karaktär, Evin?
– Leya är en techentreprenör, och är väldigt nära att få in ett stort kapital i bolaget. Hon har alla förutsättningar för att bli en superframgångsrik entreprenör. Stockholm funkar så bra som arena för det här eftersom vi har så många techföretag som har lyckats, som Spotify, Klarna, Izettle, Skype. Många som startar sådana här bolag får sitt startkapital från vänner och familj, men Leya är en ensamstående morsa som jobbar extra på kvällar och har ingenstans att vända sig för att få det här kapitalet. När vi möter henne befinner hon sig i ett läge där bolaget antingen kan gå i konkurs eller bli en succé.
Alexander, vad kan du berätta om Salim?
– Salim är en förortskille som försöker hitta sin identitet. Han är som i puberteten fast i vuxen ålder, och där konsekvenserna är på liv och död. Han är fast i ett hjul som bara rullar vidare, det går för snabbt och han vet inte hur han ska ta sig ur, säger Alexander.
"Den underliggande tematiken löper som en kilometerlång kokslina mellan verken"
Nya Snabba cash utspelar sig tio år efter den ursprungliga historien om wannabe-rikingen JW som trasslar in sig i den undre världen när han försöker klättra upp för den socioekonomiska stegen. Det här är en ny berättelse om en ny tid och en ny kriminalitet. Att det inte är din mammas Snabba cash signaleras direkt i introt där 1.Cuz och Greekazos låt Försent sätter tonen. Men den underliggande tematiken om att drömma om en annan plats än den man kommer från löper som en kilometerlång kokslina mellan verken.
Jag tänker på det du sa om dubbelliv, Evin. Din roman En dag ska jag bygga ett slott av pengar handlar också om att slitas mellan två världar som står i konflikt med varandra. Vad är det som lockar med det temat?
– Som konstnär och skådespelare vill man spegla och utgå från sin verklighet. Teman som makt, status, identitet och vem man blir i olika rum fascinerar mig. I Snabba cash kan man se hur Leya skiftar mellan de här världarna – från att åka helikopter med investerare till att komma hem till höghuset och dricka gammal filmjölk med sin son.
Och din karaktär, Alexander, anpassar sig också efter rummen i vilka han befinner sig. Ã… ena sidan en skönsjungande svärmorsdröm å andra sidan en iskall mördare. Hur känner du för det?
– Jag är uppväxt i en förort men kallar mig inte för förortskille längre, för jag flyttade därifrån för tio år sedan. Nu pratar du med Kulturnisse och Kulturlotta här, säger han och nickar mot Evin. Men min uppväxt är min uppväxt, ingen kan ta det ifrån mig. Vägen därifrån till scenskolan och de fina kulturrummen...det är klart att det blir ett mellanförskap för mig där jag måste hitta min identitet. Kontrasten i att ena sekunden prata med en gammal polare från orten och i andra sekunden prata med en stor regissör på Dramaten finns i mig och i mina konstverk. Det är det som är så kul med Salim. För de här personerna är mer än vad rubrikerna säger att de är. De är hela människor. Därför är det skönt att vi inte förklarar varför Salim sjunger. Det bara är så.
Evin fyller i.
– Det är också en otrolig tillgång att ha vuxit upp i en förort och kunna så många språk och navigera i flera världar. Min syrra sa det så fint, att det kan ligga i ordens melodi. Hur man kan säga samma mening men beroende på vilket rum du befinner dig i så säger du det på olika sätt. Jag vet hur jag ska prata med Amo i livsmedelsbutiken och jag vet hur jag ska prata med expediten i Acnebutiken. Sen ska man inte behöva anpassa sig så mycket, det är inte det jag menar. Men som skådespelare är det en otrolig tillgång.
Alexander, din kortfilm Jag skiner inte utan er mina bröder handlar om Yahya, vars tre blöder blir ihjälskjutna...
– Den är jättefin, flikar Evin in.
Jag har tyvärr inte hunnit se den. Men vad jag har hört så låter det som en historia som hade kunnat utspelas i Snabba cash. Fanns det något i det verket som du kunde använda i det här?
– I Jag skiner inte utan er mina bröder skildrade jag förortskillar på andra sätt än de stereotypa. Det ligger i min konstnärssjäl att försöka porträttera och göra verk som man inte har sett förut. Det är därför jag ville göra Salim till något annat än en arg kille som går runt och skjuter folk. Det var viktigt för mig. Har du sett alla avsnitt?
Ja, jag har sett alla.
– Då vet du hur det slutar. Det var viktigt för mig att få tittaren att sympatisera med honom även om han är en mördare. Det är den komplexiteten jag vill komma åt, säger han.
Vad har ni själva stoppat in i karaktärerna?
– Jag frågade på provfilmningen varför de hade valt en kvinna som huvudkaraktär. Det var en viktig fråga att ställa, och det handlade om att de ville göra något annorlunda med filmen. Jag, manusförfattaren Oskar Söderlund och regissören Jesper Ganslandt har haft många diskussioner sedan dess. Leya har förändrats med tiden. Hon har hetat Lea och Lovisa innan. Men vi började skapa henne på allvar när jag kom in i bilden, säger Evin.
Vad har ni för relation till romanen Snabba cash?
Alexander vänder sig till Evin.
– Har du läst den?
– Det har jag faktiskt inte, flinar hon. Men jag har en nära vän som jobbar som försvarsadvokat och hon har berättat att Snabba cash är en sådan där bok som många av hennes klienter har velat läsa när de suttit i häktet. Det är ändå fint, att den boken har betytt så mycket för så många människor.
Båda har däremot en relation till Snabba cash-filmerna. Alexander berättar att han träffade Joel Kinnaman på stan runt 2012 och tog en selfie med honom. Han har fortfarande kvar bilden på mobilen. Och Evin avslöjar att hon blev erbjuden att provspela för Snabba cash 2, men var just då i Syrien. Serien Snabba cash som Evin och Alexander har spelat in är emellertid något helt annat än filmerna.
– Böckerna och filmerna gestaltade det som var aktuellt då. Det var Stureplan, överklass och JW som rörde sig mellan dem och den undre världen som bestod av juggemaffian. I dag ser det annorlunda ut, dessutom har Stockholm blivit en sexig arena för startups där det finns mycket kapital och kända techprofiler som Daniel Ek. Vi befinner oss i en tid där vem som helst kan bli något. Du kan bli en youtuber, en influencer och tjäna snabba pengar på olika sätt, säger Evin.
– Det visar också hur mycket Sverige har förändrats på bara tio år. Vi läser om en annan kriminalitet i tidningarna i dag. Det är viktigt att skildra och göra dramatik av det här så att vi får en inblick i det och inte bara får det som står i notiser i tidningarna. Kriminaliteten har förändrats. Det är barn som skjuter barn och vi har ett 30-tal skjutningar med dödlig utgång varje år. Vi måste prata om det, säger Alexander.
För att få till rätt uttryck var Jesper Ganslandt ute efter nya ansikten till rollistan, men också personer som gjorde sina egna grejer vid sidan om skådespeleriet. Utöver Evin och Alexander som båda skriver och regisserar syns även artister som Z.E och Robin Nazari i biroller.
– Det jag gillar med Jesper är att han inte är sentimental. Det skulle lätt kunna bli så fel att göra Snabba cash i dag om det handlat om coola snubbar med dragna vapen som går i slowmotion. Det här är allt annat än det. Det här är rått, osentimentalt och brutalt. Där det annars brukar vara cool musik i snygga actionsekvenser är det här väldigt tyst, vilket gör det väldigt obehagligt, säger Evin.
– Jag har jobbat med många regissörer och vet att det finns väldigt många dåliga sådana som inte regisserar. Jag kände en stor trygghet med Jesper. Han sa till mig direkt att jag skulle må skit av att göra den här rollen, och det gjorde jag. Pressen och den tryckta stämningen i dramat smittade av sig. Det slutade med att jag köpte en Ben & Jerry's varje kväll för att trösta mig.
Det är lustigt att du säger det. Jag tänkte just fråga om den här hårda och väldigt stressiga atmosfären som finns i serien sipprade in i det vanliga livet.
– Den där där stressen du beskriver, det är många som nämner det. Jag hade den stressen konstant under hela inspelningen. Det gick så långt att jag var tvungen att ta betablockerare för att få mitt hjärta att komma ner i varv. För det gick inte. Vi levde i den här stressen oavbrutet. Det är en så mörk berättelse och de här karaktärerna är så stressade och pressade hela tiden. Och sättet vi filmade på innebar att vi gjorde väldigt långa tagningar. Det är svårt för kroppen att fatta att det bara var på låtsas, säger Evin.
Berättelsen om startupentreprenören Leya och förortsgangstern Salim utvecklas till en omöjlig kärlekssaga. Även om de kommer från samma värld rusar de åt olika håll. Att titta på deras romans är att se en tågolycka i slowmotion – man vet att det kommer att gå åt helvete, men det är svårt att slita blicken från den. Trots det var de romantiska scenerna inte helt självklara.
– Jag minns att vi spelade in en kärleksscen tillsammans som blev helt fel, säger Evin. Dialogen och situationen blev så mycket svenskt drama. Och jag bara: "Bryt! Det här är för mycket svenskt drama".
– Man hörde på sättet vi pratade att det verkligen var Kulturnisse och Kulturlotta som kom fram, tillägger Alexander.
– Då sa vi, "Ok, nu har vi gjort den svenska versionen. Nu kör vi franska versionen". Och då blev det liksom...
Hon spänner blicken i Alexander.
– Kommer du ihåg när vi gjorde den franska scenen. Det är ju vår favoritscen. Det är den franska versionen.
För mig som inte är en dramatiker, vad blev det för skillnad?
– Känslorna är där. Jag älskar dig, jag älskar inte dig! säger Evin och gestikulerar med händerna.
– Det är mer rått, fortsätter Alexander.
– Ja, det är mer rått och brutalt och alla känslor är där. Det är inte det där stela Bergmankomplexet där man håller allt inom sig. Känslorna ska ut. Det är cojones! ryter Evin och börjar skratta.
"Känslorna ska ut. Det är cojones!"
Alexander nickar.
– Vi kör stora uttryck i Snabba cash, vi går in i det.
Ni nämnde i början att det inte klickade mellan er.
– Noll kemi, säger Evin och skakar på huvudet.
Hur fick ni kemin att uppstå till slut?
– Vi kan skådespela, så vi spelade fram det. Alltså Leya och Salim är en kärlekshistoria som jag dör för. När Salim säger jag älskar dig till Leya så stänger hon dörren. Den kärleken är trovärdig för mig. Den är på riktigt.
– Vi blev bra vänner under processen också, det hjälpte till, säger Alexander.
– Och att vi är jävligt bra skådisar, avslutar Evin.
OM SNABBA CASH
Tv-serien Snabba cash är baserad på Jens Lapidus roman med samma namn, regisserad av Jesper Ganslandt och manuset är skrivet av Oskar Söderlund. Serien har premiär på Netflix den 7 april.
Evin Ahmad om en karriär i Hollywood
– Det är en otrolig konkurrens internationellt. Jag har gjort selftapes i två år och ibland får man inte ens svar. Jag fick en callback för den här prequeln till Game of Thrones, och det var "oh shit!". Någon bekräftelse i alla fall. Kinnaman och Noomi Rapace gjorde säkert också tusen selftapes innan det lossnade. Men jag ser fram emot det, jag passar internationellt.
Alexander Abdallah om att bli nästa Fares Fares
– Att serien släpps på Netflix innebär att den kommer att finnas i omkring 180 länder. Det är kul, men jag försöker tänka på det som händer här och nu. Men jag brukar skoja med mina kompisar att det här kommer att bli mitt Fares Fares-genombrott. För han slog ju också igenom i sin första – Jalla Jalla.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 03, 2021.