Frida Hallberg-Khemiri vill våldgästa dig med Brecht!
Att de senaste årens stora publikframgångar lyst med sin frånvaro är ingen direkt nyhet. Samtidigt försvinner Sveriges teaterscener i stadig takt, nu senaste var det Göteborgs Stads-teater som blev N2, Nordstans nya appendix på Götaplatsen.Frida Hallberg-Khemiri vill våldgästa dig med Brecht!
Att de senaste årens stora publikframgångar lyst med sin frånvaro är ingen direkt nyhet. Samtidigt försvinner Sveriges teaterscener i stadig takt, nu senaste var det Göteborgs Stads-teater som blev N2, Nordstans nya appendix på Götaplatsen.
Exempelvis är det bara tre teateruppsättningar som har lockat en hyfsad publik till Dramaten de senaste åren – Peter Birros modernisering av Andra Avenyn, Colin Nutleys Angel – With a Vengeance och Holm & Zern, Folke Cronemans kammarspel om e-poststridigheterna mellan Staffan Valdemar Holm och Leif Zern under tidigt 2000-tal.
Mycket sneglande bakåt i tiden alltså, men sedan Jonas Karlsson lämnade chefsstolen på Dramaten i våras (i samband med att den forna nationalscenen hyrdes ut på livstid till Özz Nûjen och Shan Atci och deras show Stockholm (hardly a)live där man liksom driver med skillnader mellan invandrare och etniska svenskar) har han i största hemlighet sysslat med ett eget projekt tillsammans med Stadsteaterchefen Frida Hallgren-Khemiri. Ett projekt där man blandar gammalt och nytt på ett lite påträngande sätt.
–Nu när folk inte längre orkar ta sig till teatrarna får teatrarna komma till folk, berättar Frida och ler i mjugg.
Berätta mer.
–Ska jag?
Ja, det tycker jag.
–Okej. Vi tar oss alltså in i folks bostäder efter klassiskt Norléndrama-manér.
Noréndrama, menar du?
–Nej, namnet kommer sig av en Calle Norlén som för ett drygt decennium sedan vände upp och ner på scenkonsten i Sverige.
Hur då?
–Jo, när den femtonde uppsättningen av Ladies Night med gamla Idol-Johan Palm som dragplåster inte gick något vidare tog man beslutet att ta sig hem till folk istället, och köra showen i vardagsrum runt om i landet. Oombedda.
Man bokar alltså en föreställning hemma hos sig sj…
–Nej nej, vi gör likadant, vi dyker bara upp. Om vi skulle sitta och vänta på att folk hörde av sig vore vi arbetslösa allihop.
Och nu har ni satt upp Brechts mäktiga Den goda människan i Sezuan…
–Ja, vi åker runt med den bland studenter och sätter upp den i deras hem.
I studentlägenheterna?
–Ja, vi tror att det är viktigt att nå de unga.
Men den pjäsen har ju över tjugo roller, hur får ni plats?
–Tjugosju. Men det ska nog gå bra. Dagens skådespelare får inte i sig så mycket mat, hehe.
Att de senaste årens stora publikframgångar lyst med sin frånvaro är ingen direkt nyhet. Samtidigt försvinner Sveriges teaterscener i stadig takt, nu senaste var det Göteborgs Stads-teater som blev N2, Nordstans nya appendix på Götaplatsen.
Exempelvis är det bara tre teateruppsättningar som har lockat en hyfsad publik till Dramaten de senaste åren – Peter Birros modernisering av Andra Avenyn, Colin Nutleys Angel – With a Vengeance och Holm & Zern, Folke Cronemans kammarspel om e-poststridigheterna mellan Staffan Valdemar Holm och Leif Zern under tidigt 2000-tal.
Mycket sneglande bakåt i tiden alltså, men sedan Jonas Karlsson lämnade chefsstolen på Dramaten i våras (i samband med att den forna nationalscenen hyrdes ut på livstid till Özz Nûjen och Shan Atci och deras show Stockholm (hardly a)live där man liksom driver med skillnader mellan invandrare och etniska svenskar) har han i största hemlighet sysslat med ett eget projekt tillsammans med Stadsteaterchefen Frida Hallgren-Khemiri. Ett projekt där man blandar gammalt och nytt på ett lite påträngande sätt.
–Nu när folk inte längre orkar ta sig till teatrarna får teatrarna komma till folk, berättar Frida och ler i mjugg.
Berätta mer.
–Ska jag?
Ja, det tycker jag.
–Okej. Vi tar oss alltså in i folks bostäder efter klassiskt Norléndrama-manér.
Noréndrama, menar du?
–Nej, namnet kommer sig av en Calle Norlén som för ett drygt decennium sedan vände upp och ner på scenkonsten i Sverige.
Hur då?
–Jo, när den femtonde uppsättningen av Ladies Night med gamla Idol-Johan Palm som dragplåster inte gick något vidare tog man beslutet att ta sig hem till folk istället, och köra showen i vardagsrum runt om i landet. Oombedda.
Man bokar alltså en föreställning hemma hos sig sj…
–Nej nej, vi gör likadant, vi dyker bara upp. Om vi skulle sitta och vänta på att folk hörde av sig vore vi arbetslösa allihop.
Och nu har ni satt upp Brechts mäktiga Den goda människan i Sezuan…
–Ja, vi åker runt med den bland studenter och sätter upp den i deras hem.
I studentlägenheterna?
–Ja, vi tror att det är viktigt att nå de unga.
Men den pjäsen har ju över tjugo roller, hur får ni plats?
–Tjugosju. Men det ska nog gå bra. Dagens skådespelare får inte i sig så mycket mat, hehe.
Stad:
Kategori: