Foto: Paul Edwards

Nu lanseras klädmärket Dang Sthlm

13:56 25 Nov 2019

Julia Dang och Micky Ho släpper unisexkollektion genom det egenstartade klädmärket Dang Sthlm.

Modeprofilen Julia Dang har genom youtubekanalen TheLineUp gjort sig känd för sina oklanderliga outfits och kreativa styling. Nu tar hon modekarriären ett steg längre och lanserar det egna klädmärket Dang Sthlm tillsammans med Micky Ho.
– Jag kom på idén i november förra året och sedan började jag göra research. Redan i mars var jag i Vietnam och sourcade material, hittade fabriker och provade göra samples.

Alla plagg i den första kollektionen kommer från deadstock, det vill säga resttyger som blivit över från stora fabriker och säljs billigare på separata marknader.
– Kollektionen är väldigt begränsad, eftersom jag har köpt allt från deadstock så är tygerna limiterade. Några plagg finns i runt 50 upplagor, några i 100, som mest 200. Allt som allt är det ungefär 1100 plagg. 

Dang Sthlms första kollektion består av sex plagg som kommer i flera färger.
– Den är unisex, jag fokuserade på basplagg som jag själv vill ha i min garderob och sådana plagg som man kan ha under flera år. Det är tidlösa plagg med mycket fokus på passform. Jag har ofta problem med baggy byxor som inte går över höfterna och att de inte passar i midjan, så när jag designade byxorna var passformen väldigt viktig.

Hur tänkte du när du letade tyger?
– Jag visste ungefär vad jag ville designa, men jag ville också låta materialet styra riktningen. Nuförtiden utgår många från vilka plagg de vill skapa och letar tyger efter det, men eftersom det finns så mycket material som inte används till något känns det bättre att utgå från materialen som är tillgängliga och komma på saker som jag kan skapa av det.

Var det viktigt för dig att göra allt själv? Du har skapat dig ett namn i modebranschen, så det hade ju inte varit omöjligt för dig att designa en kollektion för till exempel Na-kd.
– Det var väldigt viktigt för mig att göra det själv. Na-kd har hört av sig och frågat om jag vill designa en kollektion för dem, men jag vill inte bara vara ansiktet utåt och göra några kreativa val. Det känns inte som jag. Jag har också pluggat industriell ekonomi på KTH och lärt mig projektledning, management, supply chain och allt som sker i industriella processer. Jag har alltid känt att jag vill bygga vidare på min karriär och ta det till nästa steg, och om jag ska kunna göra det kan jag inte vara fast i sociala medier utan då måste jag lära mig allt från grunden. Jag ville inte bara sätta mitt namn på något, jag ville skapa det.

Julias första krav på kläderna var att de skulle vara hållbara, utan att kompromissa med tillgänglighet eller etisk produktion.
– När jag var runt i Vietnam och kollade leverantörer insåg jag att jag nu betalar 4-5 gånger det pris som de flesta leverantörerna som jobbar mot utländska kunder tar. När jag fick höra hur lite pengar vissa leverantörer tjänar kände jag att det inte skulle gå ihop med mina värderingar. Arbetet tar längre tid i fabrikerna som jag har valt, men jag har det hellre så om det innebär att de får rätt betalt.

Är det något som gått fel i processen?
– Väldigt mycket. Jag tror att man måste vara öppen för att det kommer bli fel i början. Ett problem var att jag köpte en del tyg för att göra samples, och när jag sedan ville köpa mer av tyget var det slut eftersom det inte finns några mängdgarantier på deadstock-marknader.

Vilka storlekar finns kläderna i?
– Det har berott på materialåtgången och hur mycket tyg jag fått tag på. Vissa av byxorna finns i xs-l, blazern finns i s och m. Det handlade också om budget, eftersom jag investerat alla pengar själv hade jag inte möjlighet att köpa material till fler storlekar i alla plagg. Om jag gör någon vinst på den här kollektionen kommer jag att återinvestera det till framtida kollektioner, för jag vill såklart kunna vara mer inkluderande.

Den första kollektionen finns att köpa på dangsthlm.com
 

Stad: 
Kategori: 
1 Visa kommentarer (1)

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!