Nintendos 3DS-dilemma

Johan Hallstan 11:59 2 Sep 2011

Det är lätt att föreställa sig hur oron spred sig hos Nintendo. Hur krissamtalen sattes upp mellan huvudkontoret i Kyoto och de regionala i Washington och Grossheim. Anledningen? 3DS hade floppat.
Till en början hade det däremot sett lovande ut. De första rapporterna efter lanseringen i mars talade rentav för att maskinen hade sålt slut. Vilket är att förvänta när man talar om Nintendo. Men under de kommande månaderna sjönk försäljningen drastiskt. 

På världens viktigaste spelmässa, E3, i juni mötte Nintendo nästa bakslag då man visade sin nästkommande konsol Wii U. Ny hårdvara brukar alltid tas emot med öppna armar men Nintendos oförmåga att kommunicera tanken med maskinen gjorde att mottagandet blev svalt. Konsekvenserna lät sig inte vänta. Företagets aktie rasade i värde. Ett fall som i sin tur ledde till att den gamle Nintendo-bossen Hiroshi Yamauchi förlorade 300 miljoner dollar över en natt. 
Den naturliga frågan är förstås hur allt detta kunde hända? Hur 3DS – som vid avtäckningen blott ett år tidigare hade hyllats som nästa stora succé – istället hade blivit ett misslyckande?
Det finns förstås flera anledningar men den mest uppenbara är konkurrensen från mobiltelefonerna. Tänk efter. Hur har dina spelvanor förändrats sedan du skaffade dig en iPhone eller en Android-telefon? Idag tar vi för givet att vi kan köpa de senaste spelen digitalt och att de kan vara allt ifrån gratis till att kosta mellan sju och 139 kronor. Att betala 450 kronor för en plastbit tillhör den teknologiska stenåldern. Sedan har vi priset på konsolen. 249 euro för en Nintendo-konsol är att ta i rejält när målgruppen i huvudsak är kids. Slutligen visade sig maskinens största tillgång bli ett av dess största problem. 3D-effekten är för många synonymt med illamående, yrsel och huvudvärk. Dessutom rekommenderas ingen under sju år att spela med 3D-effekten påslagen, då den är potentiellt skadlig för ögonen.
Från att ha gått från klarhet till klarhet med Nintendo DS och Wii framstår det nu som att Nintendo famlar i mörkret. Ett första åtgärdspaket sattes ihop genom att sänka priset med 40 procent. Det är en början. Men frågan är om det är tillräckligt. En sak är däremot säker. Nintendo har inte längre råd att ta något för givet. ■

Bäst just nu

Groove Coaster
Ios/Taito
Raisuke Ishida är geniet bakom Space Invaders: Infinity Gene (köp!). Nu är han tillbaka med en hisnande berg- och dalbanetur till japansk klubbmusik.

Catherine
PS3, 360/Atlus
Slice of life-drama om 30-någonting män med äktenskapsångest korsas med diaboliskt pusselspel. Resultatet är lika vansinnigt som briljant.

Deus Ex: Human
Revolution
PC, PS3, 360/Eidos
Warren Spectors tro på
det fria valet lever kvar.
Inte perfekt men bör upplevas för den täta atmosfären.
 

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!