NG:s musikredaktör sammanfattar Lollapalooza

16:15 4 Jul 2022

Lollapalooza intog Gärdet i Stockholm för andra gången och slog dessutom publikrekord. Nöjesguidens musikredaktör Emma Thimgren är imponerad över storskaligheten.

Den internationella festivalen Lollapalooza fick ett antiklimaktiskt intåg i Sverige. Efter en succéstart i Stockholm 2019 har festivalen behövt skjuta upp två gånger på grund av pandemin. Under helgens festival var det till stor del med samma lineup som planerats under en lång tid, med några stora tapp av två headliners, Kendrick Lamar och Zara Larsson, som ersatts av Imagine Dragons och Lorde.

Medan Rosendal Garden Party som hölls i Stockholm i juni förlitade sig på ett väl kurerat, men för luftigt schema, är Lollapalooza fullproppat. Med 82 musikakter är det svårt att inte hitta något som faller en i smaken. De har därmed positionerat sig som den bredaste musikfestivalen i Sverige. I år har man dessutom adderat ytterligare en scen, vilket betyder fem stycken totalt. Under helgen välkomnade de 70 000 besökare, det är 14 000 mer än senaste gången, och närmar sig med stora kliv platsen som Sveriges största festival.

Med sin inkludering av så många olika genrer är det möjligt att skapa sitt eget urval i festivalen. Du behöver inte vilja se allt för att det ska vara rättfärdigat att köpa en biljett, det är ju inte ens möjligt att hinna med. Det gör det också väldigt lätt att gå i grupp och sedan sprida ut sig. Just gemenskapen är något som genomsyrar hela festivalen, där åldersgrupperna varierar från mycket små barn till äldre. Med en snygg planering av området är det lätt att välja vilken typ av festivalupplevelse man vill ha. Trots att det är så mycket folk är jag imponerad över säkerheten. Festivalen håller sig lugn hela helgen.

När det kommer till bokningarna är den första dagen helt klart mest tunn, och att The Killers behövde ställa in var ännu mindre fördelaktigt. Med så många bokningar är det oundvikligt att man som besökare måste göra prioriteringar, men jag tycker att festivalen har planerat genremässigt så gott det går för att undvika detta. Konserterna avlöser dock varandra utan paus, vilket också gör att vissa av artisterna inte har tillräckligt med tid att soundchecka och därmed blir försenade eller har ljudproblem. Men schemat rullar på relativt sömlöst ändå med tanke på den stora mängden artister.

Är det något att klaga på så är det att scenerna är positionerade på ett sätt som gör att de mindre scenerna blir överröstade. Det gällde särskilt The Circus som var lagd i ett tält. Konsertera som spelades där blev mer än inte förstörda. Jag tycker också att det är tråkigt att det är så få kvinnliga headliners, två av sex. Lorde får dessutom bara en timme medan Pearl Jams konsert landar på 135 minuter. 

Lollapalooza har redan bekräftat att de kommer tillbaka 2023, inte konstigt med en sådan succé. Kul att Stockholm äntligen fått en rejäl musikfestival.

Stad: 
Kategori: 
0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

 

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!