Få svenska bryggerier har ett så naturskönt läge som Nacka Bryggeri. Vi är glada att de lämnar bryggan och havet för att hälla upp öl i Stockholms innerstad.
Thord Lindstein från bryggeriet var en riktig bror och svarade på följande frågor.
Berätta om ert bryggeri – vad är det som gör er unika?
– Nacka Bryggeri är ett mikrobryggeri etablerat 2015 och beläget vid vackra Saltsjö Pir i Nacka, vid bryggan och havet. Vi producerar hantverksmässig kvalitetsöl, hard seltzer, gin, tonic, gin & tonic samt akvavit. Vi tillhandahåller även ölprovningar, bryggerivisningar, bryggkurser och upplevelsedagar. Många övergår till burkar men vi är kvar med flaskor fortfarande. Det är lite vår nisch.
Kommer ni att ta med någon speciell ölsort som ni vill lyfta på mässan?
– Vi har med 10-15 olika ölsorter varav den mest speciella är Sveriges starkaste öl Nacka XXL Dessertöl 18,1% som dessutom alldeles snart är tillbaka på Systembolaget. Vidare har vi flera lågkolhydratöl som bland annat diabetiker köper, samt några som är labbtestat glutenfria.
Vad ser ni för trender inom ölvärlden just nu?
– Många små bryggerier har svårt att klara sig ekonomiskt och många går i konkurs. Systembolaget satsar på lågprisöl som säljer hur mycket som helst och gör livet ännu svårare för oss mikrobryggerier. Konsumenterna har samtidigt mindre pengar att köpa för.
Vad inspirerar er för era nya ölsorter och smaker?
– Snackisar på sociala medier, trender på marknaden och vår egen bedömning av vad som kan funka för oss och våra målgrupper och vad kan vi hitta för lokal ingredienser i Nacka.
Vad är den största utmaningen inom ölbryggning?
– Produktionsmässigt så är utmaningen lönsamhet med optimering av logistik med inköp, produkton och försäljning, samt hållbarhet. Plus alla dyra och återkommande certifieringsavgifter, kontroller med mera som är proportionellt väldigt dyra för en liten verksamhet. Försäljningsmässigt är Systembolagets lågprisöl och konsumenternas privatekonomi en stor utmaning. Det är lätt att åka ut från Systembolagets depå för onlinebeställning från hela Sverige om inte försäljningen är tillräckligt bra. Systembolagets onlineförsäljning är ju är vår enda kanal att nå utanför butikerna i vårt lokala närområde. Plötsligt kan vi då inte alls sälja alls till de som bor långt bort. Det är även lätt att åka ut från hyllorna i lokala butiker om inte försäljningen är tillräckligt bra. Det kanske är tillräckligt bra för oss men inte för Systembolaget som ju måste ha ett sätt att prioritera sina platser. Att vinna Systembolagets nationella upphandlingar och på så sätt sälja till hela landet är bara en liten möjlighet i det stora hela. Det är som att vinna på ett lotteri och inget att räkna med.
Vad ser ni mest fram emot med Nöjesguiden Ölmässa 2025?
– Att få möta citykonsumenter och att de får provsmaka vårt fina sortiment. Lite partystämning!