Mattias Alkberg är tillbaka – autotunad och helt elektronisk

17:13 28 May 2015

I fjol tilldelades Mattias Alkberg det åtråvärda Bergmanstipendiet, vilket innebar att han fick åka till Bergmangårdarna på Fårö för att skriva och påbörja inspelningen av sin nya skiva. Ett välförtjänt pris menade många, men att han skulle komma därifrån med ett helelektroniskt album under armen var det nog få som anade.

Vår Malmöredaktör Hateff Mousaviyan mötte upp Mattias Alkberg över en kopp kaffe i Stockholm för att prata autotune, barnbidrag och Bergman.

Nya albumet Personer är producerat av Petter Granberg. Är det han som har lurat i dig att köra elektroniskt?
Nej, nej, det var min idé från början. Vi körde bil mitt ute i skogen i Västerbotten och lyssnade på Whitney Houston när jag sa att jag gärna hade gjort något liknande någon gång. Då förklarade Petter att han är rätt bra på att göra den här typen av beats, och på den vägen är det.

Det är en minst sagt experimentell Mattias Alkberg vi hör denna gång. Är det en stil du skulle tänka dig att fortsätta med, eller är det bara en one-off?
– Jag vill ju göra nya grejer hela tiden, det är nästan som en sjukdom.

Hur var det att sjunga med autotune då?
Jag har lekt runt lite med det innan, men det här är första gången som jag använder det i en faktiskt inspelning.

Fanns det en medveten poäng med att förvränga rösten så till denna grad?
– Ingen större poäng än att jag älskar att lyssna på det. Jag gillar R. Kellys skivor, just för att han använder autotune så mycket.

Men han har inte alltid använt autotune. Han blev ju rätt beskylld för det i början. Tror du att samma sak kan komma att hända dig?
– Mja, i så fall får det bli så. Jag ville göra albumet precis på det här sättet, och nu är det ett faktum.

Nu när du har gått och blivit elektronisk finns det ju viss risk att låtarna blir remixade. Hur tänker du kring det?
Jag är för det, naturligtvis. Jag hade tyckt det var väldigt kul att bli remixad. Men det är Petter som förhåller sig till såna frågor mer än vad jag gör.

Finns det någon du gärna skulle vilja få en Mattias Alkberg-remix av?
Karin Dreijer, kanske? Eller Olof, för den delen.

Och om vi vänder på frågan då? Vem vill du aldrig höra en Mattias Alkberg-remix av?
– Tomas Ledin. Haha, nä fan, kom och plocka, tänker jag! Jag undviker ingen.


Mattias Alkberg och producenten Petter Granberg. Foto: Pär Olofsson.

Mycket av materialet på nya albumet är skrivet i förstaperson. Mattias Alkberg låter sina olika berättarjag anta roller som allt från missbrukare och näthatare till patriarker och barn. Det genomgående temat är människors komplexa, ofta oförenliga drag – vare sig det gäller känslor, erfarenheter eller politiska åsikter.

Du har pratat i termer som ”magisk realism” och ”förhöjd verklighet”. Vad läste du och tittade på när du skrev texterna?
– Det blev mycket Bergman överhuvudtaget. Han har ett gammalt, lite förlegat sätt att göra film på som jag gillar väldigt mycket.

Men var kommer den magiska realismen in i bilden? Det låter mer som Borges än Bergman i mina öron.
– Äh, det är inte så värst magiskt egentligen, det där är nog skivbolagets formulering. Det känns som en term man kanske slänger sig med när innehållet är svårt att referera till.

Berätta lite om första singeln Tjugonde?
– Tjugonde är den dagen i månaden då barnbidraget kommer. En central dag för många barnfamiljer. I texten frågar en av karaktärerna sin morsa vad hon hade velat ha ifall hon fick önska sig vad hon ville. "10 000 kr", svarar hon då, vilket är en väldigt liten summa med tanke på att hon lika väl hade kunnat önska sig att pengar ska börja växa på träd. Jag tycker det är fint med den typen av små önskningar.

Vad ville du säga med den?
– Jag tänker att jag är en ensamstående mamma i Luleå, eller en pappa, vad vet jag. Jag tänker också att det är tungt, men att mitt i allt så blir det varmt, trots att man inte trodde att det skulle bli det. Det är drömmen om en lycklig paus, en respit. Det låter lite konstigt när man talar om det ur en annans synpunkt såhär, men det är ju en roll jag spelar.

"Tjugonde" släpps den 7 juni på TEG Publishing. Läs även vår recension av Mattias Alkbergs "Södra Sverige".

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!