Foto: Niklas Torsell.

Maggie Rogers framgång är ingen slump

10:48 17 Jan 2019

Karriären tog raketfart när Pharrell Williams föll handlöst för hennes unika r&b-doftande folk/electronica. Men Maggie Rogers hade tagit sig in på din Spotifylista förr eller senare hur som helst, av ren envishet.  

Det är svårt att skriva om Maggie Rogers utan att repetera det narrativ som redan återberättats i oändlighet. Det är en romantisk story som går ungefär såhär: ”Maggie Rogers är ett naturbarn med långt hår som älskade folkmusik och växte upp på en farm. Sedan snubblade hon in i framgång av en olyckshändelse när Pharrell Williams kom till hennes skola och hörde hennes musik”.

Det är såklart inte sant. Det är sant att hon växte upp på en stor gård mitt ute i en småstad som ser ut som i kulisserna till tv-serien Gilmore Girls, men hennes framgång var ingen slump. Om man läser hennes cv hittar man den riktiga, och enligt mig mycket mer imponerande sanningen om en musiknörd med nästan manisk arbetsmoral.
– I’m definitely both of those things, skrattar hon när vi hörs på telefon. 

Efter att ha bemästrat mängder av instrument redan innan tonåren, inklusive harpan och banjon, kom hon in på flera av USA:s mest prestigefyllda musikskolor. Utöver det har hon dessutom hunnit jobba för kända musikskribenter och blivit så bra på sin planerade backup-karriär (skribent) att hon fick en eftertraktad plats på Elle-redaktionen i New York.  

När jag frågar henne vad hon tycker om journalisters förkärlek till att förminska hennes egna framgångar en smula svarar hon ”Yeah... they prefer the Cinderella story…”, men förklarar att hon förstår. 
– Det finns så många nya artister som trängs om medieutrymmet. Det är en begränsad story som får plats i tidningarna. En förenklad sådan.  

Jag förstår också att storyn i vilken man bara kan invänta den virala framgång som oundvikligen ramlar i ens knä förr eller senare är lättare att sälja in. Det är ju drömmen. Men det är inte Maggie Rogers story. Hon är en klassisk överambitiös, högpresterande person som har jobbat hårt, redan innan Pharrell gav henne en putt i rätt riktning.

24-åringen är dagar ifrån att släppa sitt första album Heard It In a Past Life, på ett stort bolag.
– Det här är en ny chans för mig att få presentera mig själv på mina villkor. Allt gick så fort sist. 

Det gick verkligen fort när det väl tog fart. Efter den virala videon där Pharrell öste lovord över henne tog det bara en månad innan hennes avtal med ett stort skivbolag var klart. Låten Alaska, som var med i videon och har samlat på sig över 50 miljoner spelningar, var inte ens klar när den släpptes.

Hon berättar att plattan är resultatet av en ett och ett halvt år lång skrivkramp som den tidiga framgången bar med sig, och att titeln funnits med sedan starten. ”Jag hade titeln långt innan jag skrev musiken till plattan. När man skapar musik så gör man ju någonting av ingenting, det är det som är så magiskt med musik, och jag tyckte att det var en fin tanke att jag var menad att skriva den. Att den kom till mig från något större.” De extravaganta scen-kostymerna hon haft med sig på turné hittills har hon också börjat lämna bakom sig. ”Jag tror jag klädde på mig de där kostymerna lite som en sköld. Jag har skalat tillbaka mer och mer ju bekvämare jag blir.”

Sist hon var i Sverige var det som förband till HAIM, ett band hon nästan sömlöst hade kunnat smälta in i, med mittbenan och 70-talskläderna redan på plats. Den 8 mars kommer hon tillbaka, då för en egen spelning på Berns. Jag frågar henne vad vi kan vänta oss av en Maggie Rogers-spelning.
– Åh, jag älskar att dansa, så definitivt det. Jag skrev den här plattan för att den skulle vara kul att köra live. Jag hade själv älskat att gå på min egen konsert tror jag, säger hon och skrattar.

Maggie Rogers spelar på Berns i Stockholm den 8 mars. Läs även recensionen av Heard In A Past Life.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 01, 2019.