Foto: Sofia Aedo Zahou.

LUCIIA: ”Mitt mål är att stå i Madison Square Garden en dag”

23:43 30 Jun 2022

Hon har gjort musik i större delen av sitt liv, men det är inte förrän nu Luciia tar klivet ut i rampljuset.

Det krävs ofta att man kapar några grenar för att få saker att växa. Detta gäller inte bara växter, utan också livet i stort. Den processen är 28-åriga Lucia Pinera Karlsson väl bekant med. Det är också mycket det som detta kapitel i hennes liv handlar om. Att kapa grenarna och blomma ut.  

Ju mer man varit med om desto mer bagage har man också. LUCIIA är ingen oskuldsfull tonåring,  utan resan genom livet och karriären har hittills varit krokig. Uppmärksamma ögon har sett  henne förut, bland annat som support till rapparen STOR. Vid spelningarna fick hon ofta utrymme att skina på egen hand, bland annat med en svensk version av Rihannas Kiss It Better som de skrev tillsammans. 
– Jag körde med STOR när han var på turné med albumet Under broarna, så vi var ute på turné  tillsammans i två år. Sen gav han ju mig möjligheten att ha ett eget nummer, så jag fick ta plats  också. Det är helt fantastiskt att han gjorde det, berättar hon. 

Men support till STOR var knappast LUCIIAs första erfarenhet som musiker. Hon beskrivs ha ”fötts på scenen” och även om det (förhoppningsvis) ska tolkas bildligt så är det inte långt ifrån sanningen. Redan som 4-åring stod hon för första gången på scen då hon passande  nog framförde Evert Taubes Flickan i Havanna, varifrån hon också har rötter genom sin  musicerande pappa.  

Tonåren präglades av diverse talangjakter; bland annat TV3:s True Talent, Jakten på Julia i SVT och Idol 2010 i TV4. Efter att ha vunnit musiktävlingen I Am Music och varit finalist i Metro On Stage fick hon 2013 chansen att medverka i Melodifestivalen på hemmaplan och signade i  samband med det ett skivkontrakt.  
– Efter det var det tänkt att vi skulle fortsätta släppa ut låtar som fanns på lager, men efter den  upplevelsen, som jag är jättetacksam för, kände jag bara att jag berättade någon annans story vilket resulterade i att jag inte släppte resterande låtar.. Det var inte riktigt jag. Då backade jag och gjorde inte så mycket på ett tag.  

Livet hände, som LUCIIA själv uttrycker det. Hon förlorade sin faster i cancer. 
– 2017 flyttade jag upp från Möllan till Stockholm, något behövde hända. Så jag packade ihop allt på en  månad och så drog jag. Sen kom allt det här med STOR och allt flöt på.  

Men efter en lyckad turné stod hon återigen på egna ben utan en riktig plan och med för många distraktioner. Som en person som brukar vara ”överallt och ingenstans”, som hon själv uttrycker  det, tvingade pandemin LUCIIA att stanna upp och titta inåt. 

I detta vakuum skapades den nya EP:n 365
– Nu kan jag se hur bra det var för mig, för jag fick verkligen tid att reflektera och jobba på mig  själv. Det var då EP:n skapades. Det var som terapi för mig för jag har aldrig dykt så djupt i mina  känslor som jag gjorde då. 

Just känslor är ett centralt tema i hennes musik. På den senaste singeln CLEAN behandlar hon  ett destruktivt förhållande, men på ett sätt som kan appliceras på olika typer av beroenden,  som kärlek faktiskt kan vara ett exempel på. LUCIIA själv har erfarenhet av både kärleksberoende  och missbruksproblematik. 
– Det har jag. Jag har det i min familj, så jag är uppväxt med missbruk. Men när jag tänker på  ”addiction” så kan att vara väldigt kär också vara en drog. Man vill ha ett rus hela tiden. Jag kan  tänka på det när jag ser unga tjejer uppleva den här första kärleken och dom blir helt obsessed.  Det är också ett visst beroende som man kanske inte förstår riktigt då, menar hon och  fortsätter:
– Jag har haft den tendensen själv och det handlar nog mycket om att inte vilja bli lämnad i det  man själv känner. Man vill få ut det. Och om man tittar på beroende så får många utlopp för det  genom droger, så jag känner att det är lite samma sak. 

Konflikten i att försöka släppa taget om något som inte är bra för en själv, men som kanske är  lättare sagt än gjort, behandlas på tidigare nämnda CLEAN och precis som budskapet på BRB,  om att inse sitt värde, det har varit viktigt för LUCIIA att förmedla.  
– Absolut! Och det är det än idag. Man måste någonstans själv känna efter vad som är bra för  en. Men det är så svårt att se det när man är i det. Och eftersom jag alltid haft missbruk  runt omkring mig så har jag haft lätt för att bli medberoende. Det är därför EP:n heter 365, för  att det tog mig ett helt år att sitta och grubbla på det här och gå djupare i mitt eget mående.  Men jag är inte klar än, det är en pågående process, menar hon och fortsätter:
– Jag växer ju som person samtidigt som jag gör musik och jag har alltid varit rädd att blotta mig  alltför mycket. Nu kände jag bara att det var dags att göra det och jag känner mig väldigt  bekväm. Så det är väldigt stort för mig med den här EP:n, i och med att jag gjort så mycket  musik och varit med i Melodifestivalen och jobbat med STOR men jag har aldrig riktigt sagt ”det här är  LUCIIA”. Så därför känner jag att det är väldigt speciellt för mig. Nu tar jag klivet ut.  

Titelspåret, precis som majoriteten av låtarna på EP:n, är skriven tillsammans med låtskrivaren  Naomi Vaughn som LUCIIA beskriver som hennes ”psykolog”. Tillsammans har de bearbetat  destruktiva förhållanden, svek och olycklig kärlek som resulterat i nakna och ärliga låtar. Inte minst avslutande spåret REST IN PIECES, som tillkom som den sista pusselbiten. Trots att hon  sjunger på engelska har LUCIIA en unik förmåga att komma riktigt nära med sin röst och de utlämnande texterna. 

 

”Jag lyssnade på en svensk artist och det var Carola"

 

Du har valt att sjunga på engelska, är det för att lättare slå utomlands? 
– Sen jag var liten har jag mest lyssnat på internationella artister. Jag lyssnade på en svensk artist  och det var Carola. Jag älskar henne, dör för henne. Jag träffade henne en gång och blev helt starstruck. Då har jag ändå varit i studion med Future och Post Malone. Men för att återkomma  till din fråga känns det som att jag kan uttrycka mig på ett helt annat sätt på engelska än vad jag kan på  svenska. Och mitt mål är att stå i Madison Square Garden en dag. Sen vill jag inte bara att en liten grupp ska kunna relatera, utan jag vill nå ut till hela världen till så många som möjligt.  

Hon är redan på god väg. På senare år har hon synts mer i Storbritannien och London än i  Sverige, även om det förmodligen bara är en tidsfråga innan det jämnas ut. 
– Jag har varit mycket i London och min manager Wilhelmina har bra kontakter där. Så jag har fått möjlighet  att jobba med olika producenter som Jay Keyz, som jobbat med Ella Mai och J Hus och Joe Garrett som producerat Zayns Pillowtalk, de har verkligen uppskattat mig. Dom har låtit mig ta plats och göra min grej. Jag tror också det är för att soul och r&b är väldigt stort, eller i alla fall så inbäddat i kulturen i London att det underlättar. Så jag körde min första show i London på Notting Hill Arts Club och blev intervjuad av BBC Radio London, drömmar som blev till verklighet.  

När pandemin nu är över är LUCIIA redo att ta över även live, efter att nyligen ha uppträtt på  bland annat konferensen Brilliant Minds, spelat sin första headline på Debaser med Dr Martens & Järn och sist på RNB Klubben på Trädgården.
– Det kommer mer, fast jag kan inte säga riktigt var och när. Och det är mitt mål också, jag vill ut och spela. Jag har alltid varit en liveartist, jag stod på scen första gången när jag var fyra så det  är det jag vill. Jag vill känna, jag vill kramas. Jag är så tacksam att jag haft typ sex gig på mindre än en månad och jag har inte ens släppt än, det är helt sjukt.  

365 finns ute nu.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 07, 2022.

0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

 

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!