Inför jul- och nyårshelgen lanserar nätverket en kampanj för att motverka droganvändning på krogen.
I den nya kampanjen vill Krogar mot knark visa på hur partyknarkandet bidrar till skövlad regnskog, barnarbete, finansiering av terrororganisationer, gängkrig och mord. Kampanjen att spridas genom bland annat tidningsannonser och radioreklam, men givetvis också på krogen.
– Vi på Stureplansgruppen har varit aktiva inom nätverket Krogar mot Knark sedan starten 2002. För oss är samverkan med branschkollegor, polisen och andra myndigheter samt STAD mycket värdefullt i vårt arbete för en trygg och säker krogmiljö, både för våra gäster och vår personal. Genom konsekvent utbildning och beprövade arbetsmetoder kan vi tillsammans arbeta för att minska förekomsten av narkotika i Stockholms krogliv, säger Jennica Jonsson, Vice VD Stureplansgruppen.
Utöver branschen står även Polisen bakom såväl nätverket som den nya kampanjen.
– Vi på polisen ser att narkotikahandeln driver kriminalitet på flera nivåer. Med en stor marknad, stor efterfrågan, kommer många aktörer som vill tjäna pengar på knark, både de som sysslar med storskalig narkotikahandel, alltså import in i landet, och de som säljer mindre mängder direkt till köpare här i stan, säger Felix Andåker, chef för polisområde Stockholm city.
Krogar mot knark är nätverk bestående av runt 80 krogar och hotell. Ingår gör bland andra Södra Teatern, Stureplansgruppen, Svenska Brasserier, Clarion Hotel Sign och Scandic Hotels.