Kodjo Akolor, Linnea Henriksson och Petter är programledare när Musikhjälpen ska motverka HIV

08:00 5 Nov 2014

Kodjo Akolor, Linnea Henriksson och Petter Alexis. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio.

Då var det officiellt! Årets programledare för Musikhjälpen är inga mindre än Kodjo Akolor, Linnea Henriksson och Petter Alexis. Det är med deras hjälp Sveriges mest folkkära insamlingsprogram under fem dagar ska göra allt för att föra kampen mot HIV, som varje dag smittar 6000.

När jag någonstans söder om Stockholm plingar på dörren till Musikhjälpens projektledare Robert Frisk är programledarna till Sveriges mest folkkära radioprogram fortfarande hemliga. Nästan ingen vet ännu att det är Kodjo Akolor, Petter Alexis och Linnea Henriksson som den 8–14 december kommer att stänga in sig själva i en glasbur för att sända radio dygnet runt.

Trots att de inte känt varandra så länge är de tre programledarna redan sugna på att gå in i buren.
– Det är ett väldigt viktigt uppdrag. Man blir ju på något sätt coach för hela Sverige, och ska få människor att engagera sig kring en otroligt viktig fråga, säger Linnea.
– Det blir så intensivt när man väl är där inne, och jag tror att det är en så extrem upplevelse att det blir en intensivkurs i vänskap. Man kommer närmare varandra, och i slutändan har man bara varandra att luta sig mot. Det om något  gör att man blir vän väldigt fort, säger Kodjo.
– Jag tror att det kommer bli jättebra, jag känner mig superbekväm med de här två, säger Petter.

Musikhjälpen är ett relativt nytt fenomen, bara sju år gammalt. Trots det har programmet nått en status som bara Allsång på Skansen och Melodifestivalen kan nå, genom sin kombination av musik, humor, intervjuer och förstås välgörenhet. Konceptet är från början nederländskt och skulle förmodligen aldrig ha skapats om det inte vore för att programledarna Rob Stenders och Ruud de Wild lämnade radiostationen 3FM.

Desperata efter en ny programidé funderade stationschefen Florent Luyckx på om de kunde kombinera radiounderhållning med en insamling till gisslanoffren i ryska Beslan som då dominerade mediernas förstasidor, men de fick snart höra att organisationen som höll i trådarna inte behövde mer pengar. Istället tog de kontakt med Röda Korset som tipsade om hungersnöden i Darfur, som knappt togs upp i medierna och som desperat behövde pengar.

Resultatet blev Serious Request, där programledarna Wouter van der Goes, Claudia de Breij and Giel Beelen i fem dagar sände radio dygnet runt och dessutom fastade i solidaritet med Darfurs invånare. Programmet samlade in 916 000 euro och vann den nederländska motsvarigheten till Stora radiopriset. Men framförallt lade de grunden för ett koncept som spridit sig över hela världen, från Sydkorea till Sverige och Musikhjälpen.

När Musikhjälpen nu drar igång för sjunde året i rad står HIV på agendan. Annars är det mesta sig likt. Tre programledare stänger in sig i en glasbur, den här gången i Uppsala, och sänder radio dygnet runt samtidigt som de uppmanar lyssnarna att samla in pengar. Gäster kommer på besök, och lyssnarna uppmanas att önska sina favoritlåtar. Fortfarande är det så att programledarna bara får äta flytande föda, trots att insamlingen i år inte har någonting direkt med hungersnöd att göra.
– Jag skulle uppmana dig och alla andra att själva testa under Musikhjälpen. Kör en heldag, skippa pizzorna och kebaben och pastan och alltihop och testa att köra flytande tre dagar. Jag tror att det är lättare att fatta syftet bakom om man själv gör det, säger Kodjo när jag frågor honom vad egentligen poängen med fastan är.
– Det är klart att man direkt tänker "just det, man äter inget", men det känns ju som en otroligt liten liten del av det hela och det känns som ett bra redskap, att bli ett med uppdraget. Man får ett fokus, säger Linnea.

Att årets insamlingar handlar om just HIV är ingen stor överraskning. För trots att HIV har hamnat i något av en medieskugga är sjukdomen fortfarande ett av världens stora globala problem. Varje dag dag smittas ungefär 6 000 människor med HIV och förra året dog 4 000 människor av AIDS dagligen. Idag lever 35 miljoner människor med HIV, och i Sverige upptäcks 450 nya fall varje år. Kunskapsnivån är låg, speciellt bland unga, även om de flesta övergett åttiotalets konspirationsteorier om HIV som någonting skapat av amerikanska militären.

HIV är en förkortning av humant immunbristvirus, och angriper immunsystemet på ett sådant sätt att det långsamt bryts ned. HIV går inte att bota, men med bromsmediciner kan en HIV-positiv ändå leva ett drägligt liv utan att AIDS behöver inträffa. Men problemet är att tre av fem vuxna med HIV inte har tillgång till bromsmediciner, och i till exempel Nigeria får enbart 20 procent av landets HIV-positiva behandling. Kunskapen i många delar av världen är också ofta låg, och bristen på preventivmedel innebär att många inte kan skydda sig mot HIV.

Det är därför ett mycket viktigt uppdrag Kodjo, Linnea och Petter står inför. 50 kronor kan räcka till ett års förbrukning av preventivmedel eller bromsmedicin i en månad. 200 kronor kan räcka till att 25 blivande mammor har möjlighet att testa sig för HIV. Deras jobb är nu att uppmana folk att samla in så mycket pengar som det bara går. Att jobbet är viktigt är de väl medvetna om.
– Musikhjälpen är ett fantastiskt program för det handlar om engagemang. Det gäller att få alla att vilja engagera sig och sprida kunskap kring ett ämne som kanske annars inte blir belyst. Jag har alltid uppskattat formatet, det ger så mycket mer. Det är inte en maffig engångshändelse och sen försvinner det. Det är någonting som alla blir välkomnade att ta del av, säger Linnea.
– Jag minns insamlingarna när jag växte upp. Operation Dagsverke och sådär. Och det tycker jag är det bästa med Musikhjälpen, att framförallt unga människor engagerar sig. Att man lär sig att träna på empati och känsla för andra människor. Det är skitviktigt, och det är viktigt att vi fortsätter och för det framåt hela tiden, säger Petter.

Alla tre har erfarenhet av att vara programledare innan, Linnea var under sommaren programledare i Hallå i P3 och Petter har suttit i Karlavagnens studio. Men störst programledarerfarenhet har förstås Kodjo, som lett Musikhjälpen tre gånger förut och dessutom vunnit Stora Radiopriset som årets manliga programledare. Det blir därför Kodjo som kommer att fungera som mentor under den 144 timmar långa utmaningen.

Uppsala blir i år Musikhjälpens hemvist. Tidigare har Musikhjälpen ägt rum i bland annat Malmö och Göteborg, men aldrig Uppsala. Att just Uppsala får hosta Musikhjälpen är någonting alla ser som positivt, inte minst för att det innebär att människor både från Norrland och Stockholmsregionen kan ta sig dit. Särskilt Petter, som bott och pluggat konsthistoria i staden, ser fram emot att få komma dit igen.

– När jag var 16 började jag pendla till Uppsala för att det hade ett extremt stort musikutbud, framförallt hade de en gammal reggae- och jazzklubb som hette Rackis. Jag fick mycket kompisar där och sedan hamnade jag där och pluggade lite. Jag tycker att staden är fantastisk, och det finns så mycket människor i rörelse, framför allt unga människor, säger han.
– Det är roligt att testa nya städer, eftersom Musikhjälpen är till för hela Sverige. Och för att få igång hela Sverige behöver man också våga placera sig någon annanstans än första självklara, säger Linnea.

Så mycket sömn lär det inte blir under de 144 timmarna. Sändningarna ska vara igång dygnet runt, och det lilla glashuset kommer att bli trångt. Ibland blir det till och med så att sömndruckenheten tar sin attack på förnuftet, vilket leder till mer eller mindre komiska situationer, som armhävningarna Kodjo alltid brukar börja göra när Musikhjälpen närmar sig slutet.
– Det händer hela tiden. Och ju närmare man kommer slutet desto konstigare blir man i huvudet, men det är bara att ge sig hän. Man kommer in i det till slut. Och man har ju alltid stödet från lyssnarna, från tittarna och framför allt från alla som är där. Jag hakar gärna på ”the crazy train” och kör fullt ut, säger Kodjo.
– Nu känner folk bara till en som en viss sorts artist, det blir en del imagetänk och jag kan själv välja vad jag vill dela med mig av. Men det kommer inte gå att hålla uppe det, så man får vara den person man är fullt ut. Det är en sådan utmaning som känns så kul och befriande, säger Linnea.
– Hur det blir i buren och allt sådant där kan man spekulera kring, och du, Kodjo, har ju alla svaren så det är bra att fråga dig. Det viktiga är att vi kan gå därifrån och känna att vi har gjort vårt bästa under de förutsättningar vi haft, säger Petter.

Det är svårt att förstå hur stort Musikhjälpen egentligen är. Från att ha samlat in ungefär 3 miljoner kronor under den första sändningen samlade Musikhjälpen in över 28 miljoner kronor 2013, pengar som gick till förlossningsvård, fler utbildade barnmorskor, preventivmedelsrådgivning, sexualupplysning och möjlighet till aborter för kvinnor i framför allt södra Afrika där situationen är som värst.

Vem som helst kan starta en insamling till Musikhjälpen, och nytt för i år är den digitala insamlingsbössan, där människor som är sugna på att samla in pengar i kampen mot HIV via sin mobiltelefon kan låta människor skicka in SMS till deras virtuella skakbössor. Att donera till någons digitala insamlingsbössa ska enligt Musikhjälpen vara så enkelt som att blippa iväg ett sms med summan som ska doneras följt av insamlingens namn.

Bland tidigare års stordonatorer finner vi både stora företagsnamn och mer ideella initativ som olika idrottsklubbars insamlingar. Till och med det ökända internetforumet Flashback brukar ha ordna en insamling som ofta kommer upp i över 100 000 insamlade kronor, med undantag från 2013 års insamling ”Alla tjejer har rätt att överleva sin graviditet" som av många på forumet kallades i negativa termer benämndes som ”Feministhjälpen”. Och det är just allt engagemang som Kodjo, Petter och Linnea ser mest fram emot när Musikhjälpen närmar sig.
– Mina personliga favoriter är alla barn som bara spontant sitter och kollar på programmet och känner "nej, jag ska ut och skaka bössa". Och jag tycker nog att det är kidsen som år ut och år in känner "nej, jag vill göra något åt det här". Vi vuxna brukar vara mer cyniska: "nej, vad ska det här gå till, varför ska jag?". Man har alltid en ursäkt att inte vara med. Med barn är det direkt: "jag vill göra det här", säger Kodjo.
– Det är kul med barn, det finns liksom ingen "jag är bättre än dig"-tanke eller något sådant. Där händer det bara för att man har det där goda hjärtat i sig och vill göra någonting bra. Man hör ju storys om allt från unga som bakar till barn som har loppisar på någon bakgård, jag tycker det är grymt, säger Petter.
– Folk hugger direkt, alla vill vara del av det. Man vill inte stå efter Musikhjälpen och säga att man inte har bidragit. Att kunna skapa en sådan stolthet är fantastiskt, säger Linnea.

Tiden börjar lida mot sitt slut, och de tre programledarna måste springa iväg för att ta pressbilder. Men först tar Kodjo tag i min diktafon och pratar så nära in i den som det bara går.

– Personligen gillar jag att folk utmanar varandra. För en gångs skull kan man utmana varandra i något som är positivt, typ "Nöjesguidens läsare utmanare Rodeos läsare att se vem som samlar in mest". Nu vill inte jag plantera den tanken, men jag har hört att Rodeos läsare har sagt att Nöjesguidens läsare är sämst och inte kommer vinna!

Musikhjälpen sänds på P3 mellan den 8 och den 14 november.

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!