Motorola vill öka medvetenheten om säkerhetsrisker i sin nya kampanj.
Inte mindre än 47 procent av svenskarna har utsatts för minst ett bedrägeriförsök via mobilen under det senaste året. Det har dessutom visat sig att yngre tar större risker än äldre online, ett misstag som kan få allvarliga konsekvenser. Nu lanserar Motorola kampanjen When Trust is a Must för att öka medvetenheten bland internetanvändarna.
Tekniska lösningar tar dig långt men när det gäller cybersäkerhet är den mänskliga faktorn, och användarens eget beteende online, en minst lika viktig faktor. Ett snabbt snedsteg som en klickad länk eller en nedladdad fil kan riskera stulna pengar, bilder, känslig information, eller rentav en kapad identitet.
– För oss på Motorola är det viktigt att hitta nya vägar att kommunicera vikten av säkerhet på mobila enheter, säger Oscar Thunström, Nordic General Manager på Motorola. Vi, likt andra i vår bransch, gör mycket för att säkerställa att tekniken håller måttet men i slutändan är det väldigt starkt kopplat till vilket beteende slutanvändarna har för att riskerna att bli utsatt ska minska. Här behöver vi arbeta tillsammans för att öka medvetenheten ännu mer.
Många av de attacker som sker via mobilen består av bedrägeriförsök där kriminella tar kontakt med användaren via mail, sms eller samtal. När stora shoppinghögtider såsom Black Friday och julhandeln står för dörren ökar också risken för att bli utsatt. Då ökar nämligen bedrägerier i form av exempelvis paketaviseringar markant.
För att påminna om hur olika attackförsök kan se ut och lyfta medvetenheten kring cybersäkerhet på mobilen, har Motorola tagit fram en kollektion med tre olika t-shirts som alla illustrerar några av de vanligaste bedrägerierna.
Tröjorna går att beställa kostnadsfritt via hemsidan mototrustisamust.com.