Karin Winther vill förändra samtalet om kläder i Von Svenssons kläder

Mathias Jensen 14:03 16 Oct 2013



Karin Winther leder just nu von Svenssons Kläder
tillsammans med Niklas Källner i SVT. Programmet ska ta grepp om varför vi klär oss som vi gör, och i förlängningen varför svenskar är som de är. Nöjesguiden tog ett snack med henne om varför det behövs fler program om varför svenskar blivit som vi blivit, och vad vi ger för signaler när vi klär oss som vi gör. 

Ni har redan hunnit kopplats samman med uttrycket "Historieätarna för kläder". Vad har du att säga om den beskrivningen?

— Min fina vän Karin af Klintberg är Historieätarnas producent och hon är inget mindre än ett geni. Så min spontana reaktion är att en jämförelse med ett så pass fantastiskt program är väldigt smickrande. Samtidigt kan jag bli förvånad över jämförelsen eftersom formaten är så olika; jag och Niklas testar varken livet i en annan tidsepok eller lever vardagsliv i en klädedräkt som tillhör en specifik social grupp eller dylikt. 

Behövs det fler program om varför svenskar är som dom är?

— Kärnan är ju intresset för vår egen identitet, vilka vi är - och det är väl alltid aktuellt? Jag tycker att människans tillstånd överlag, och speciellt som kulturell varelse, aldrig upphör att fascinera. En spännande del av att analysera Sverige är förstås den interna Sverigebilden, men också hur vi uppfattas utomlands. 

Efter att ha sett premiärprogrammet var upplägget tydligt och igenkännande, men jag undrar varför ni är så tydliga med att profilera programmet med att vända er bort från begreppet mode - varför känns det så viktigt?

—Skillnaden mellan mode och kläder är väldigt intressant och viktig, inte minst för att de två ofta klumpas ihop. En aspekt av mode, den som det ofta fokuseras på, är den branschorienterade delen: förändring för förändringens skull, snabba trender som byts ut varje säsong men som har väldigt lite bäring på hur gemene man faktiskt klär sig. Mode i den meningen är ju en kommersiell produkt som modebranschen säljer. Kläder däremot är ju någonting allmängiltigt eftersom vi alla måste klä på oss varje dag. 

Vad är det som gör att det känns så spännande att göra det här programmet just nu?

— En stark drivkraft för mig personligen har länge varit att förändra det offentliga samtalet kring kläder och mode i Sverige. Jag har länge velat göra det här programmet för att förändra bilden av vad kläder och mode egentligen handlar om - och hur man kan prata om det. 

Du har nämnt konsumtion och köphets som bidragande orsaker till modebegreppets dåliga rykte - hur slår man sig bort från det?

— Undvik att använda konsumtion som en form av terapi. Reflektera över vad du köper och varför. Fundera över hur din konsumtion påverkar världen ur ett miljöperspektiv. Om du känner ett konstant behov av att köpa nya saker - analysera var den tankegången egentligen kommer ifrån. Sedan gör du tvärtom. Att dra ner på sin konsumtion är lättare att vänja sig av vid än vad man kanske tror. 

Vad tycker du om din programledarpartner Nicklas sätt att klä sig? Pros and cons.

— Looken ”Mediapappa från Bromma” sammanfattar hans stil ganska väl. Niklas val av glasögon är talande; de är tillräckligt coola för att funka i en mediasfär, men inte heller för coola. Niklas skulle aldrig välja ett par glasögon som stack ut för mycket i hans sociala sammanhang, t ex ett par runda glasögon eller glasögon med en färgglad skalm. Han väljer klädesplagg som kanske inte har särskilt hög modegrad men som ändå är väldesignade, ofta producerade av medelstora svenska klädföretag som är duktiga på att göra snygga vardagsplagg. 

Är Sverige ett spännande, modehistoriskt land?

— Jag tycker ju alltid att modehistorien är intressant i alla länder eftersom det speglar nationens samhälleliga och kulturella utveckling. Så även i Sverige. Sen är kanske Sverige, i jämförelse med t ex Frankrike, inte ett särskilt avancerat exempel rent modehistoriskt.

Vad tror du att Sveriges exporter inom popmusiken skapat för bild av svenskt mode, om någon alls?

— Svenska artister uppfattas nog som att de i stor utsträckning är i samklang med sin samtid. Tittar man på de stora artister som är stora utomlands just nu: t ex Hives, Robyn, Swedish House Maffia-gänget, First Aid Kit, Avicii, Icona Pop och In Flames så speglar de ett brett spektrum: Allt från den hypermaskulina hårdrockslooken med mycket tatueringar och långt skägg till slipat avant gardistiskt och väldigt trendkänsligt. Att döma av svenska popmusiker skulle svenskt mode i så fall uppfattas som trendkänsligt och diversifierat, vilket i viss utsträckning stämmer. Men jag skulle lägga till dimensionen ”praktiskt och funktionellt” - nåt som också är centralt för hur svenskar klär sig i realiteten. 


Von Svenssons Kläder har sänts i tre avsnitt hittills, och går på SVT1 21.00 varje onsdag. 

Stad: 
Kategori: 
0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!